آلودگی آب و نابودی نخلستان‌ها با پساب‌های حاصل از نیشکر

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: نیشکر نه تنها آب زیادی مصرف می‌کند بلکه پساب‌های حاصل از آن هم باعث آلودگی آب و نابودی نخلستان‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید فاضل شرفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان بیان داشت: نیشکر نه تنها آب زیادی مصرف می کند بلکه پساب های حاصل از آن هم باعث آلودگی آب و نابودی نخلستان ها شده است در حالی که توسعه نخلستان در استان صرفه های اقتصادی بیشتری نسبت به نیشکر برای استان بویژه در بخش صادرات دارد.

وی افزود: کشت نیشکر 3 میلیارد و ۷۳۸ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد که در حقیقت بیش از ۳.۵ میلیارد مترمکعب برداشت می کند این در حالی است که کل نیاز آبی کشاورزان خوزستان 2میلیارد و ۷۵۸ میلیون مترمکعب است.

شرفی گفت: به نظر می رسد برنامه ای وجود دارد که با دائمی تلقی کردن گیاه نیشکر، آب مورد نیاز شرکت های نیشکری تامین و ده ها هزار کشاورز از کشت تابستانه محروم شوند.

سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان عنوان کرد: مسئولان نیشکر اعلام می کنند که با کاهش سطح زیر کشت نیشکر معیشت ۱۵ هزار نفر با مشکل مواجه می شود اما آیا بیکاری ۱۵ هزار نیروی نیشکر که از نعمت بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هم برخوردارند بهتر است یا بیکاری ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی خوزستان که کاری به جز کشاورزی ندارند و ماحصل بیکاری کشاورزان، مهاجرت به شهر و بروز مسائل و مشکلات امنیتی است.

انتهای پیام/م

نابودی نخلستان ها با پساب نیشکر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.