رمز و رازهای یک ازدواج موفق

يک روانشناس بالينی گفت: در ازدواج فقط دو نفر نقش ندارند، نظر خانواده‌ها و حوزه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیز اهمیت دارد.

نقش موثر مذاکرات خواستگاری در ازدواج

مهرداد کاظم زاده عطوفی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تفاوت‌های ازدواج سنتی با ازدواج مدرن، اظهار کرد: منظور از ازدواج سنتی، ازدواجی است طرفین که از طریق نظام خانواده به یکدیگر معرفی می‌شوند؛ مراسم خواستگاری بر پا می‌شود و طی مذاکرات این معرفی ختم به ازدواج می‌شود.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه نوعی ازدواج به نام  "مدرن"  در جامعه رواج پیدا کرده است که برخی افراد به سمت آن سوق پیدا می‌کنند، بیان کرد: در ازدواج مدرن، افراد قبل از اینکه خانواده‌ها از روابط آن‌ها مطلع باشد، از طریق نظام دوستانه وارد رابطه می‌شوند و بعدها تصمیم می‌گیرند با یکدیگر ازدواج کنند.


بیشتر بخوانید: ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟


کاظم زاده عطوفی با بیان اینکه ازدواج یک فرآیند کاملا پیچیده است، عنوان کرد: در ازدواج فقط دو نفر نقش ندارند، نظر خانواده‌ها و شرایطی که در آن زندگی می‌کنند نیز مهم است؛ خانواده‌ها نقش مهمی در ازدواج دو نفر دارند، افراد نباید در این امر تنها به تصمیمات خود توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج سنتی در گذشته یک ازدواج مبهم بوده است، مطرح کرد: در گذشته فردی که قصد ازدواج داشت نقش کمتری در انتخاب همسر خود ایفا می کرد، که این شیوه مطلوب نیست؛ در گذشته طلاق عاطفی بسیار زیاد بوده و افراد فقط در کنار هم زندگی می‌کردند، این شیوه درستی در ازدواج نیست.

 چرا روابط موفق به ازدواج‌های ناموفق می‌انجامند؟

این روانشناس بالینی در خصوص ازدواج هایی که پس از دوستی ایجاد می‌شود، گفت: زمانی که دو نفر پس از دوستی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، باید بدانند که این ازدواج با زمان دوستی کاملا متفاوت است؛ دوران نامزدی نیز با  دوستی کاملا تفاوت دارد و نمی‌توان یک رابطه دوستی را مبنای درستی در ازدواج موفق دانست.


بیشتر بخوانید: چرا زوج‌ها پس از ازدواج چاق می‌شوند؟


کاظم زاده عطوفی با بیان اینکه اکثرا ارتباط دوستانه‌ای که منجر به ازدواج می‌شود بر اساس هیجانات در طرفین است، افزود: این هیجانات دوران دوستی موجب برقراری رابطه دوستی و در نهایت ازدواج ختم می‌شود؛ به دلیل آنکه سطح هیجانات در افراد بالاست و احساسات نقش زیادی را در این زمینه دارد.

وی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها در رابطه دوستی کم است، عنوان کرد: افراد در رابطه دوستی خود را مسئول بسیاری مسائل نمی‌دانند؛ افراد باید بدانند که پس از ازدواج باید مسئولیت‌های زیادی را بپذیرند، زمانی که با  یکدیگر ازدواج می‌کنند، به دلیل مسئولیت پذیری کمی که دارند نمی‌توانند به درستی این رابطه را مدیریت کنند؛ این رابطه فقط بر اساس تمایلات دوستانه است که رابطه‌ای هیجانی را به وجود آورده است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: وقتی دو نفر در رابطه دوستانه خود  با مشکلات زیادی برخورد کردند، چرا باز اصرار به ازدواج دارند؟، آیا پس از این همه مشکلات در دوران دوستی، در زمان ازدواج با آسیب‌های بیشتری برخورد نمی‌کنند؟ اگر فرآیند را در این مقطع رعایت نکنند آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.


بیشتر بخوانید: مچ بینی خطوط ویژه ازدواج + تصویر


کاظم زاده عطوفی زاده در خصوص ازدواج سنتی، اظهار کرد: اگر ازداج سنتی بر پایه این باشد که افراد زیر نظر خانواده‌ها با هم ارتباط داشته باشند و این رابطه  را مناظره کنند، مشکلات موجود در رابطه قابل پیشگیری است؛ ارتباط‌های فرهنگی که در جامعه وجود دارد، باعث می‌شود تشخیص شخصیت افراد به لحاظ ذهنی سخت‌تر باشد.

مشاره قبل از ازدواج کلید یک رابطه موفق

وی با بیان اینکه افراد برای داشتن ازدواج موفق باید قبل از شروع رابطه با مشاور مشورت کنند، عنوان کرد: قبل از ازدواج با گذراندن 10 الی 13 جلسه مشاوره می‌توان ازدواج مناسب تری داشت؛ در این جلسات افراد از همه لحاظ مورد بررسی قرار گرفته می‌شوند.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه چه در ازدواج سنتی و چه در ازدواج مدرن، مشاوره قبل از ازدواج واجب است، مطرح کرد: در یک مطالعه 2 گروه از ازدواج ها را مورد مقایسه قرار دادند؛ گروه اول افرادی که قبل ازدواج با هم زندگی کردند و این زندگی تا یک سال دوام داشت و گروه دوم افرادی که پس از آشنایی اولیه بلافاصله وارد زندگی شدند، در گروه اول حداقل میزان طلاق 3 برابر بیشتر از ازدواج سنتی بوده است و آن زندگی دوام زیادی نداشته است.

کاظم زاده عطوفی با بیان اینکه ازدواج سنتی با نطارت خانواده‌ها بهترین نوع ازدواج است، یاد آور شد: در ازدواج سنتی عوامل هیجانی خیلی بهتر قابل پیشگیری است و افراد می‌توانند بهتر در این رابطه تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار