باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ارتقای کیفی محصولات ایرانی، ضامن حمایت از کالای ایرانی

کیفیت یکی از مولفه‌های تعیین کننده در حمایت از کالای ایرانی و پیشرفت تولیدملی به شمار می‌رود، که با توجه به آن، اقتصاد کشور متحول می‌شود.

ارتقای کیفی محصولات ایرانی، ضامن حمایت از کالای ایرانیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با محاسن و مزایای حمایت از کالاهای تولید داخلی در طول روزها و هفته های گذشته و حتی پیشتر از آن گزارش‌های متعددی منتشر و منعکس شده است، رویکردی که با تحقق دقیق و شایسته آن،بسیاری از معضلات و موانع پیش روی توسعه اقتصادیِ کشور رفع و حل و فصل خواهد شد، امری که با آنالیز نارسایی های فعلی جامعه به این واقعیت پی خواهیم برد که هر آنچه در این خصوص(حمایت از کالای ایرانی یا پشتیبانی و حمایت از تولید ملی) تلاش افزون تری لحاظ شود به همان میزان روند پیشرفت کشور با سرعت مضاعف تری همراه خواهد شد.

قطعِ به یقین، دستیابی به چنین توفیقی، مستلزم تأمین الزامات و اقتضائات خاص به خود است و صرفا با شعار و سخن وری و نگارش چنین گزارشات و مقالاتی نمی‌توان به این امر خطیر دست یافت.

یکی از الزامات اساسی برای حصول این امر به ارتقای کِیفی محصولات معطوف می شود،ضرورتی که تأمین آن راه را برای جلب توجه شهروندان ایرانی به خرید و تهیه محصولات ِداخلی می‌گشاید،گشایشی که سرمنشاء فرازهای دیگری از موفقیت خواهد بود.

متأسفانه به دلیل نظارت ضعیف دستگاه‌های ذی ربط در دهه‌های گذشته، تصوری در میان بخش قابل توجهی از جامعه غالب گشته که کالای خارجی از حیث کیفی بر کالاها و محصولات ایرانی برتری دارد، ذهنیتی که شوربختانه باعث ظهور و بروز چالش‌های متعددی برای اقتصاد کشور شده و اگر نگوییم پاشنه آشیل، اما قطعا مسبب خسارات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی بسیاری برای این مرز و بوم شده است.

البته در این میان،کم نیستند ذهنیت‌ها و تصورات غلط و نا به حقی که باعث تضعیف کالای ایرانی به نسبت محصولات خارجی شده است.

به واقع ضمن تأیید بی‌کیفیت بودن برخی از تولیدات داخلی، اما بسیاری از اقلام و کالاهای داخلی همچون کفش ایرانی، مواد غذایی، برخی از البسه و پوشاکِ تولید داخل و غیره نه تنها با نمونه‌های خارجی آن برابری می‌کند بلکه بعضا از کیفیت به مراتب بالاتری نیز برخوردار هستند، اما عدم توجه تولیدکنندگان داخلی به ارتقای کیفی تولیدات خود باعث تعمیم این تصور بر تمام اقلام و کالاهای ایرانی شده است و گویی برخی از کالاها به ملاک و معیاری برای سنجش تمام محصولات تولید داخل مبدل شده‌اند.

آسیبی که خودروسازان ایرانی به دیگر محصولات تولید اخلی تحمیل کرده‌اند

سیروس کمیجانی، یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش مخرب کیفیت نامطلوب برخی از محصولات ایرانی بر دیگر کالاها و محصولات تولید داخلی، اظهار کرد: نمونه و مصداق بارز این امر را می‌توان در حوزه خودروسازی کشور مشاهده کرد که شوربختانه به شاخص و مولفه ای برای زیر سئوال بردن کالاهای ساخت ایران مبدل شده است.

وی افزود: شخصا هرگاه در محافل خصوصی و عمومی در حمایت از کالای ایرانی لب به سخن می‌گشایم، افراد و گروه‌هایی که تحت تأثیر عوامل مختلف به مدافعان محصولات خارجی تبدیل شده‌اند، با به میان کشیدن موضوع کیفیت خودروهای داخلی به نقد تولیدات داخلی مبادرت می‌ورزند که البته این رویه و رویکرد در زیر سئوال بردن تولیدات ایرانی افزون بر تضاد آن با مصالح ملی و خساراتی که چنین ذهنیتی برای اقتصاد کشور در پی دارد، منصفانه و صحیح نیز به نظر نمی‌رسد.

کمیجانی گفت: فارغ از نگرش غلط چنین طیف‌ها و گروه‌هایی که تعداد آنها در کشور کم به نظر نمی‌رسد، نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که متأسفانه آثار و تبعات ساخت و عرضه تولیدات و کالاهای بی‌کیفیت در بخش‌ها و حوزه‌های دیگری که حتی کالاهای ایرانی از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار هستند، تعمیم داده می شود.

این فعال در عرصه صنعتی و تولیدی، افزود: با در نظر گرفتن این اصل که در شرایط فعلی کشور، حمایت از کالای ایرانی از اصول ضروری و اولویت دار به شمار می رود، انتظار می‌رود با آموزش و فرهنگ سازی و شناساندن کالاهای داخلی که از کیفیت بالایی برخوردارند به عموم مردم، عِرقِ ملی نسبت به کالاهای ایرانی را در میان اقشار و طبقات گوناگون جامعه تقویت کرد و البته در این میان می‌توان با تعریف بسته‌های تشویقی و همچنین نظارت‌های دقیق و حتی در صورت لزوم تعریف و طراحیِ ساز و کارهای تنبیهی،کیفیت را در کالاهای ایرانی به بالاترین حد ممکن ارتقا بخشید.

استاندارد کالا، شاخصی برای ارزیابی کیفی محصولات ایرانی

علامت استاندارد ایران، ملاک و مولفه حائز اهمیت در توجه عموم مردم به کیفیت کالاهای تولید داخلی محسوب می‌شود.

اگرچه در طول سالیان اخیر، به مانند گذشته آنچنان که باید به این آرم ها و علایم توجه نمی‌شود، اما همچنان علامتِ مذکور حتی برای افراد و گروه‌هایی که بنا به هر دلیلی در هنگام خرید کالا به برخورداری آن محصول از این نشانه و نماد توجه نمی‌کنند، عاملی اطمینان بخش در تأیید کیفیت و سلامت آن کالا و یا محصول به شمار می‌رود.

اساسا در سالیان نه چندان دور گذشته، برخورداری یک کالا از علامت استاندراد،در تبلیغات تلویزیونی نیز به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار در تبلیغ و جذب مشتری برای شرکت عرضه کننده یا کارخانه سازندة محصولی که مورد تبلیغ قرار می گرفت محسوب می‌شد، تمامی این اشارات موید اهمیتی است که مصرف کننده برای کیفیت محصول و کالای مورد نظر خویش قائل است.

حتی در خصوص محصولات و کالاهای برند، توجیه خریداران برای تهیه آن و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر به موضوع کیفیت آن باز می‌گردد ( البته در لوای فروش کالاهای برند چه بسیار محصولات تقلبی، فِیک و غیر اورجینالی که به متقاضیان غالب می‌شود که بررسی آن در این مجال نمی‌گنجد و البته پیش از این در قالب گزارشی تفصیلی به آن پرداخته شد)

تمامی مطالب فوق، حاکی از یک واقعیت است که مصرف کننده برای کیفیت اهمیت بسیاری قائل می‌شود و به تبع برخی حق خود می‌دانند مابه ازای پولی که پرداخت می‌کنند محصول و کالای باکیفیتی را خریداری کنند، پولی که برای اکثریت قریب به اتفاق افراد و گروه‌های اجتماعی با کار و مشقت فراوان به دست می آید و به تبع خرج کردن آن حساسیت هر چه بیشتری را نیز می‌طلبد.

با افزایش کیفی و استاندارد کالاهای ایرانی،جایگاه تولید ملی ارتقا پیدا می‌کند

محمد حسین میر محمدی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تعیین کننده کیفیت در فروش و عرضه کالاها و محصولات تولیدی اظهار کرد: همچنان شاهد هستیم کالاهای ایرانی از نظر بخش قابل توجهی از جامعه،کیفیت پایینی دارند و بدون تردید با افزایش کیفی و استاندارد کالا، خریداران تمایل بیشتری به خرید کالاهای ایرانی پیدا خواهند کرد و همین امر موجب ارتقای جایگاه تولید ملی می شود.

وی افزود: با توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی، باید تلاش شود صنایع تولیدی به دانش و تکنولوژی روز دنیا دست یابند و از این طریق تولیدات داخلی در رده های کیفی بالا تولید شوند تا برای حضور در بازار داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند.

برگشت محصولات بی کیفیت و معیوب از سوی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان را ملزم به افزایش کیفیت خواهد کرد

غلامحسین طاهری،کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص(کیفیت کالای ایرانی)، اظهار کرد: چرخه عظیم اقتصادی منوط به مصرف داخلی است و باید با مصرف تولیدات داخلی از صنایع کشور حمایت شود، زیرا با خرید کالاهای ایرانی، افزون بر رونق اقتصاد و همچنین افزایش انگیزه سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در صنایع کشور، سود حاصله از فروش کالاهای ایرانی به جیب کارگران کشورمان خواهد رفت و در نقطه مقابل با خرید کالای خارجی سود حاصل از آن نصیب سرمایه گذاران خارجی می‌شود، بنابراین باید اولویت هر ایرانی به مصرف کالاهای داخلی متمرکز شود زیرا در صورت رونق بازار داخلی و البته برگشت اجناس بی کیفیت و یا معیوب از سوی مصرف کنندگان، تولید کنندگان نیز ملزم به افزایش کیفیت شده و پاسخگو خواهند بود.

به اعتقاد وی هر آنچه محصولات با کیفیت تری به بازار کشور عرضه شود به همان میزان گردش مالی، سود آوری و اشتغالزایی بیشتری نیز برای جوانان این مرز و بوم حاصل خواهد شد.

کارشناس اقتصاد بین الملل بیان کرد: تجربه کشورهای موفق در رونق اقتصاد و اشتغال نشان می‌دهد خرید کالاهای با کیفیتِ تولیدِ داخلی با افزایش تقاضا و ارتقای ظرفیت تولید همراه خواهد شد و در نتیجه به تدریج فضای بسیار مناسبی را برای توسعه و بهبود روز افزون صنایع داخلی و خروج از رکود فراهم خواهد کرد.

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در خصوص استفاده هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به نقش تعیین کننده ضریب کیفی محصولات تولیدی تأکید کرد.

وی افزود: دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای کیفی کالاهای داخلی نقش حائز اهیمتی ایفا می‌کنند. (البته این تأثیرگذاری مستلزم پیوند هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه در این کشور است)

امید آن می‌رود با توجه مضاعف به موضوع ارتقای کیفی محصولات داخلی از سوی تولیدکنندگان و پرهیز مصرف کنندگان از تبلیغات اغوا کننده تولیدات خارجی، زمینه برای ارتقای جایگاه کالای ایرانی بیش از پیش فراهم شود که قطعا با دستیابی به چنین موفقیتی، بسیاری از قفل‌های پیش روی اقتصاد کشور باز و گشوده خواهد شد.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار