استقبال انگلیس از برنامه فرانسه برای تشکیل نیروی دفاعی اروپایی

وزیر تدارکات دفاعی انگلیس گفت کشورش از برنامه رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل یک نیروی نظامی جدید در اتحادیه اروپا موسوم به «ابتکار مداخله اروپایی» استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز شنبه، یک وزیر انگلیسی در مصاحبه‌ای گفت کشورش از برنامه فرانسه برای ایجاد نیروی نظامی اروپایی به منظور برقراری روابط قدرتمند با اتحادیه اروپا در پی برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) استقبال می‌کند.

فردریک کورزون، وزیر تدارکات دفاعی انگلیس، گفت لندن از برنامه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای ایجاد نیرویی نظامی که بتوان در شرایط اضطراری به سرعت از آن استفاده کرد، مشتاقانه حمایت می‌کند.

این برنامه که با نام «ابتکار مداخله اروپایی» شناخته می‌شود، از همکاری‌های دفاعی دیگر اتحادیه اروپا مستقل خواهد بود و به این ترتیب، انگلیس نیز پس از خروج از این اتحادیه با مانعی برای شرکت در آن مواجه نخواهد شد.

کورزون در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در سفر خود به صوفیه بلغارستان گفت: «ما مشتاقانه از برنامه امانوئل مکرون حمایت می‌کنیم.» وی برای شرکت در نشستی با حضور وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بلغارستان سفر کرده است.

وی افزود: «ما مشتاقانه منتظر مذاکره با همکاران فرانسوی خود هستیم تا درباره بررسی ایده‌هایی که آن‌ها برای ایجاد یک نظام امنیتی و دفاعی منسجم‌ و موثرتر در نظر دارند، همکاری کنیم.»

در ماه دسامبر، 25 کشور عضو اتحادیه اروپا معاهده‌ای نظامی به امضا رساندند و پذیرفتند در پروژه‌های مختلف نظامی با یکدیگر همکاری کنند. با این حال، همچنان مشخص نیست که آیا پس از لغو عضویت انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور همچنان اجازه فعالیت در این پروژه‌ها را خواهد داشت یا خیر.

لندن همواره در برابر ایجاد ارتش اروپایی مقاومت کرده است. با این حال، مقامات این کشور بر خواست خود مبنی بر ادامه روابط نزدیک امنیتی با اتحادیه اروپا پس از برکسیت تاکید کرده اند.

کورزون گفت این برنامه نظامی می‌تواند در این همکاری‌ها نقشی مهم ایفا کند. وی گفت: «این برنامه به حتم به ما کمک می‌کند به هدف خود که داشتن شراکتی ویژه با همکاران اروپایی در بحث دفاعی و امنیتی است، دست یابیم.»

اتحادیه اروپا در روزهای گذشته اعلام کرد قصد دارد 20 میلیارد یورو به بودجه دفاعی و امنیتی خود برای سال‌های 2021 تا 2027 اختصاص دهد که بیشتر آن برای تحقیقات و تولید فناوری‌های نظامی جدید برای این اتحادیه هزینه خواهد شد.

این در حالی است که فرانسه اعلام کرده است این بودجه نظامی کافی نیست، زیرا در آن هزینه‌های ایجاد نیروی مداخله اروپایی محاسبه نشده است.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، در ماه فوریه در اجلاس امنیتی مونیخ گفت این نیروی نظامی قادر خواهد بود «برای رسیدگی به بحران‌ها در همسایگی اتحادیه اروپا، به خصوص در جنوب این اتحادیه موثر باشد.»

پارلی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست امروز در بلغارستان در این مورد گفتگو کرد. این طرح مورد استقبال 9 کشور اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، آلمان، دانمارک و استونی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار