آئین فرهنگ و هنر فارس در نمایشگاه کتاب تهران

روز فرهنگ و هنر فارس در مراسمی با حضور مفاخر و مسئولان فرهنگی استان فارس در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روز فرهنگ و هنر فارس شب گذشته در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور نویسندگان، ادیبان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

غلامرضا یوسفی نژاد سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه این استان از دیرباز مهد تمدن، ادبیات، فرهنگ و هنر بوده است، گفت: فارس در این نمایشگاه قطره‌ای از دریای بی کران فرهنگ خود را پیشکش کرده و چند هزار سال است که بهترین‌های فرهنگ و تمدن را در دامن خود پرورش داده و می‌دهد و آن‌ها را چونان نگینی در بر می‌گیرد و نگهداری می‌کند.

وی افزود: فارس نویسنده جایزه ادبی کتاب سال را در دامن خود پرورش داده و جایگاه هزاران کار فرهنگی و هنری را فراهم کرده که سرزمین ایران به واسطه آن‌ها به خود بالیده و خواهد بالید.

علی امینی پژوهشگر حوزه فارس و زبان فارسی هم به تشریح نقش این استان در تکوین هویت ایرانی پرداخت و گفت: امروزه چهار ستون هویت ایرانی به زبان فارسی تکیه دارد و براین اساس نمی‌توان نقش هخامنشیان و فارس را به‌مثابه زادگاه این زبان در ایجاد هویت ملی نادیده گرفت.

امینی گفت: پس از ورود اسلام بزرگان ایران کمک بسیاری به تشکیل حکومت‌های اسلامی کردند که از آن جمله می‌توان به ابن مقفع و سیبویه اشاره کرد.

این پژوهشگر با انتقاد از کم توجهی مسئولان فارس در نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌های این استان به نام بزرگانش، گفت: انتظار می‌رود مسئولان نقش پررنگ تری در یادآوری بزرگان این ملک برای نسل حاضر داشته باشند.

در ادامه معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس ضمن ابراز تاسف از اینکه باوجود تمام ادعاها، نحوه برخورد با طبیعت صحیح نیست، گفت: با طبیعت بی نظیر و متنوع فارس که چندیس هزار سال مهد و گهواره پرورش تمدن بشری بوده به شدت برخورد نابهنجار شده است.

محمدابراهیم فروزانی، مشکلات ناشی از کمبود آب را به عنوان یکی از چالش‌های جدی فارس مورد اشاره قرار داد و افزود: فرو نشست‌های زمین در این استان به تهدید‌های جدی برای آثار باستانی و تاریخی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه باید درخصوص این مساله مهم فرهنگ‌سازی صورت گیرد، اظهار کرد: این فرهنگ سازی باید به بازتولید تمدن فارس منجر شود.

در این آیین چهار عنوان کتاب از نویسندگان و فرهنگوران فارس معرفی و از محمد کشاورز نویسنده کتاب روباه شنی و داریوش نویدگویی ناشر برتر کشور و علیرضا حیدرپور فرد هنرمند تعزیه خوان تجلیل شد.

همچنین کتاب جام جهان بین امیر سبوکی و کتاب‌های بریل یک صفحه‌ای اثر سیدمهدی میرعظیمی رونمایی شد.
انتهای پیام/ر

مراسم فرهنگ و هنر فارس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار