معاونت غذا و دارو خراسان جنوبی:

بیماران خاص نگران دارو نباشند

معاونت غذا و دارو خراسان جنوبی گفت: تمام دارو‌های مورد نیاز بیماران بویژه بیماران خاص دراستان موجود است و مشکل خاصی در تأمین دارو در استان وجود ندارد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛این روز‌ها اگرچه همه مردم پیگیر قیمت دلار هستند، اما بیماران خاصی که مرگ و زندگیشان به دارو‌های وارداتی وابسته است و همچنین بیمارانی که ناگزیر به عمل‌های جراحی و استفاده از تجهیزات پزشکی هستند با حساسیت بیشتری تابلوی صرافی‌ها را پیگیری می‌کنند؛ چرا که دارو‌های وارداتی و حتی مواد اولیه برای تولید دارو‌های ساخت داخل هم وارداتی است و این مسئله می‌تواند دلیل تأثیر افزایش قیمت دلار بر دارو و درمان را توجیه کند.
به سخن دیگر، دارو که باید مرهمی بر زخم بیماران باشد آنچنان درد‌های مزمن و عمیق دارد که خود مرهم می‌خواهد؛ مرهمی که قیمتش را کاهش دهد. اما این مرهم اثربخش برای درد گرانی و کمیابی دارو در ایران را کجا باید جست؟

آشفتگی در بازار دارو‌های بیماران خاص

درد‌هایی که جان میخشکاند و طاقت طاق می‌کند

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ برای اطلاع از وضعیت دارو به داروخانه‌ای رفتم، در همان حین فردی وارد داروخانه شد که از رنگ رخسارش می‌توان فهمید که غمی در دل دارد. سراغ دارویی را گرفت که برای من نا آشنا بود. وقتی به پیشش رفتم متوجه شدم که دچار یک بیماری خاص است، بیماری که علاجش فقط صبر است و صبر..

پای صحبت را باز کردم، دانشجویی بود که از بیماری هموفیلی رنج می‌برد.

وی گفت: هموفیلی نوعی اختلال انعقاد خون است که در آن، مدت زمان خونریزی نسبت به افراد سالم، بیشتر است و خون افراد هموفیلی به اندازه کافی فاکتور انعقادی ندارد.

به گفته وی در بدن انسان ۱۳ نوع فاکتور انعقادی وجود دارد که کمبود هریک از آن‌ها موجب اختلال در انعقاد خون می‌شود که این امر در مورد بیماران هموفیلی صدق می‌کند.

آشفتگی در بازار دارو‌های بیماران خاص

این بیمار در ادامه صحبت مان از روز‌های سخت کمبود دارو اینطور یاد کرد: چند ماه پیش، وقتی برای تأمین برخی دارو‌های مورد نیاز به داروخانه هلال احمر مراجعه می‎کردیم، با این جمله مواجه می‌شدیم که به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت دارو‌های وارداتی مشخص نیست و دولت باید این قیمت‎ها را تعیین کند تا در اختیار بیماران قرار بگیرد، اکنون این مشکل رفع شده، اما باز هم مشکلاتی هست.

وی گفت: وقتی داروخانه هلال احمر این دارو‌ها را در اختیار بیماران خاص قرار ندهد ما مجبور هستیم در بازار آزاد و با هزینه‎ای چند برابر این دارو‌ها را تأمین کنیم.

این بیمار با بیان اینکه دارو برای بیماران خاص حکم ادامه حیات را دارد افزود: مسئولان باید به طور جدی‎تری به این امر ورود پیدا کنند و آشفتگی که در بازار دارو برای بیماران ایجاد شده است را سر و سامان دهند.

آشفتگی در بازار دارو‌های بیماران خاص

آری! افرادی در میان ما زندگی می‌کنند که هم دردشان خاص است هم درمانشان، به خاطر همین است که از آن‌ها به عنوان بیماران خاص یاد می‌شود، بیمارانی که باید در لابه‌لای درد‌های فراوان خود با مشکلاتی در حوزه درمان دست و پنجه نرم کنند که سختی‌اش کمتر از تحمل دردی که می‌کشند، نیست!

ارائه خدمات رایگان به بیماران خاص

اربابی مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در زمینه خدمات ارائه شده به بیماران خاص در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: اکنون ۵۲۹ بیمار خاص زیرپوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد ۱۲ نفر اتباع خارجی هستند.

وی گفت: کلیه بیماران عضو بیمه سلامت دارای دفترچه بیمه هستند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند.

به گفته اربابی بخش عمده‌ای از دارو‌ها و همچنین خدمات بستری و شیمی درمانی و پرتو درمانی این گونه بیماران بصورت رایگان انجام می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: اگر بیماران خاص دچار بیماری دیگری مانند سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها شوند ۹۰ درصد هزینه‌ها را بیمه و ۱۰ درصد دیگر بیمه شده پرداخت می‌کند.

آشفتگی در بازار دارو‌های بیماران خاص

بیماران نگران دارو نباشند

ناصری معاونت غذا و دارو خراسان جنوبی در زمینه وضعیت دارو در استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: کلیه دارو‌های مورد نیاز بیماران بویژه بیماران خاص دراستان موجود است و مشکل خاصی در تأمین دارو در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برخی دارو‌های تولید داخل کشور افزایش محسوسی نداشته است، افزود: دارو‌های وارداتی به طور میانگین ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

ناصری ادامه داد: قیمت دارو در سراسر کشور یکسان بوده و از طرف سازمان غذا و دارو قیمت‌ها به کارخانجات، شرکت‌های معتبر پخش سراسری و دارو خانه‌ها اعلام می‌شود.

معاونت غذا و دارو خراسان جنوبی گفت: هرماه آمار کمبود‌های دارو که که از طریق تماس‌های بیماران با سامانه ۱۴۹۰ و همچنین بیمارستان اعلام می‌شود، را جمع آوری نموده و به سازمان غذا و دارو ارسال می‌نماید.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.