کاندیدای شهرداری تهران مطرح کرد؛

۲۰ هزار موتورسیکلت برقی به تهران می آید/ نظرسنجی از مردم در پروژه‌های مهم شهرداری

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه شعارش امید، مشارکت و شکوفایی است، گفت: در پروژه‌های مهم از مردم نظرسنجی می‌کنم.

۲۰ هزار موتورسیکلت برقی به تهران می آید/ نظرسنجی از مردم در پروژه‌های مهم شهرداریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سمیع الله حسینی مکارم در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در ارائه برنامه خود به عنوان کاندیدای شهردار تهران با بیان اینکه مردم شهر را می‌سازند و شهر مردم را می‌سازد، گفت: شهر تهران را دانش‌بنیان و شهری برای زندگی می‌دانیم.

وی با تأکید بر اینکه مطالبه مردم و اعضای شورای شهر از شهرداری ارتقای کیفیت زندگی مردم است، گفت: مردم آسایش و آرامش می‌خواهند. مسائل مادی و فیزیکی در حوزه آسایش و مسائل روانی مردم در حوزه آرامش خلاصه می‌شود.

حسینی مکارم تهران را یکی از کلانشهر‌های زیبای دنیا دانست و گفت: طبیعت، دانش و معرفت تهران و به طور کلی تهران دارای ثروت‌های مادی و معنوی بسیاری است و علی‌رغم وجود تمام مسائل کنونی، تهران دارای ظرفیت‌های ناشناخته سیاسی و اقتصادی است.

کاندیدای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه وظیفه شهرداری ارائه خدمت به شهروندان است، گفت: شهرداری امانتی از طرف مردم در دست ما است. شعار من برای اداره شهر تهران، امید، مشارکت و شکوفایی است که برای اولین بار توسط محمدعلی نفجی مطرح شد و مورد تأیید تمامی اعضای شورا قرار گرفت.

برنامه من از برنامه نجفی کامل‌تر و جامع‌تر است

وی افزود: چند مشخصه برنامه مکارم را از برنامه نجفی متمایز می‌کند. برنامه من کامل‌تر، جامع‌تر و اجرایی‌تر است. در سند تحلیل و تحولی که تهیه کردیم، چالش‌ها و موقعیت شهر تهران را نشان می‌دهد که هر چه اطلاعات دقیق‌تری داشته باشد، معتبر تر است و اولین نقطه تفاوت برنامه من این است که اطلاعات ما دقیق‌تر بود. همچنین برای انطباق برنامه اجرایی و برنامه ششم توسعه، راهبردهایی را که شورای شهر ابلاغ کرده بود مد نظر قرار دادم.

مهمترین چالش‌های شهر تهران

حسینی مکارم با اشاره به نظرسنجی بدست آمده درباره مطالبات مردمی گفت: طبق این نظرسنجی مهمترین چالش‌های شهر تهران از نظر مردم به ترتیب حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی، تاب‌آوری در مقابل مسائل تهدید‌کننده تهران و فساد و فسادستیزی است.

حسینی مکارم با تأکید بر اینکه در اولویت‌بندی برنامه برای اداره شهر مطالبات مردمی را مد نظر قرار دادم، گفت: برنامه‌هایی که در این سطح مطرح می‌شود، تنها به چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌ها مربوط می‌شود اما به طور دقیق بیان کردم که در سه سال آینده چه اقداماتی انجام می‌دهم و چه اقداماتی انجام نمی‌دهم. همچنین بخشی از برنامه را بر اساس کمیت برنامه‌ریزی کردم که نشان می‌دهد برنامه من سنجش‌پذیر، قابل ارزیابی، قابل مطالبه، تحقق پذیر و عملیاتی خواهد بود.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه تدوین برنامه را همه انجام می‌دهند، گفت: ممکن است در برنامه‌ها اشتراکات زیادی وجود داشته باشد اما آن چه حائز اهمیت است، تحقق پذیر بودن برنامه و توان و تجربه اجرایی برنامه می‌باشد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش رو برای اداره شهر تهران گفت: درآمدهای پایدار 52 هزار میلیارد بدهکاری، 36 میلیارد پروژه نیمه تمام، نظام متمرکز در توسعه کالبدی، استقراض از بانک از چالش‌های اداره شهر تهران است.

حسینی مکارم افزود: میزان هزینه‌ای که برای بزرگراه‌ها لحاظ شده، 4.1 برابر هزینه مترو می‌باشد که اگر این رقم برعکس بود بسیاری از مشکلات ترافیکی را نداشتیم. همچنین شاهد این هستیم که اماکن و تفرجگاه‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت ترافیکی احداث شده‌اند و ترافیک شهر تهران را بوجود آورده‌اند. پس توزیع مناسب پروژه‌ها صورت نگرفته است.

کاندیدای شهرداری تهران تصریح کرد: 235 پروانه ساختمانی با حدود 6 هزار و 109 هکتار در اراضی باغ‌های محدوده شهر تهران است. بخش اعظمی از این پرونده ساختمانی در منطقه یک است.

وی درباره آن چه تاکنون در شهرداری تهران انجام داده، گفت: هفدهم شهریور سال 96 در شهرداری تهران آغاز به کار کردم. در آن زمان اولین چالش شهر در پرداخت حقوق کارکنان شهرداری بود. در واقع رقیبان این معضل را باتلاق اصلاح طلبان در ماه‌های منتهی به اسفند ماه می‌دانستند. مسئولیت رسیدگی به این موضوع به طور مستقیم به من سپرده شد.

حسینی مکارم افزود: با توجه به اینکه در آمد حاصل از ارزش افزوده کاهش پیدا کرده بود و هزینه‌ها از 470 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان افزایش یافته بود، من با بررسی ها متوجه شدم فرآیند نقد و غیر نقدی موجب این مشکل شده است.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه پاشنه آشیل ریشه فساد عمده با متوقف کردن هولوگرام‌ها از بین رفت، گفت: پس از بررسی علت مشکل، پیشنهاد دادم جلوی هولوگرام‌ها را بگیرند. نجفی در آن زمان گفت هولوگرام چیست. پس از اینکه برایش توضیح دادم، با وجود تمامی مخالفت‌ها هولوگرام‌ها بسته شد.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه بعضی می‌گفتند با بستن هولوگرام درآمد کاهش می‌یابد، افزود: درآمد حاصل شد و خزانه واحد را اجرا کردیم؛ عیدی ها را نیز پرداخت کردیم و شهر را نگاه داشتیم. تأمین اجتماعی حساب های ما را می‌بست و به همین دلیل 300 میلیارد تومان به آنها پرداخت کردیم. 200 میلیارد تومان مالیات دادیم و حقوق و اضافه‌کار کارکنان را پرداخت کردیم. بودجه تکمیل خط 6 و 7 مترو را لحاظ کردیم و 7 مورد رفاهیات را نیز پرداخت کردیم.

حسینی مکارم با تأکید بر اینکه ویژگی شورای پنجم شفاف‌سازی، داشتن انضباط مالی و کاهش فساد است، گفت: تاکنون گزارش یک مدیر فاسد در مدیریت شهری جدید را نداشتیم.

20 هزار دستگاه موتور سیکلت برقی خواهیم داشت/ بحث زباله سوز را محقق می کنیم

کاندیدای شهرداری تهران افزود: تا دو سال آینده بحث زباله‌سوز را محقق می‌کنیم، 20 هزار دستگاه موتور سیکلت برقی خواهیم داشت و همچنین تولید برق را از شیرآبه‌ها و زباله‌های آرادکوه دنبال می‌کنیم. از اجرای تولید برق از طرف زباله‌های آراد کوه 120 میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد و تا 3 سال ‌آینده خط 6 و 7 و ادامه خط 1 را تکمیل خواهیم کرد.

حسینی مکارم با بیان اینکه ظرفیت حمل و نقل را با تمرکز بر حمل و نقل ریلی توسعه خواهیم داد، گفت: فاصله قطارها را کاهش خواهیم داد. با توجه به اینکه 4 کارخانه واگن‌سازی در کشور داریم، با تأکید بر حمایت از تولید ملی در طول سه سال آینده سهم قطارها را از 9 درصد به 20 درصد افزایش می‌دهیم.

کاندیدای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه سیاست اصلی ما در دست حمل و نقل و ترافیک، اتوبوس‌ها به عنوان مکمل مترو خواهد بود، گفت: بحث تاکسی‌ها را دنبال نخواهیم کرد.

وی افزود: تهران ظرفیت تاریخی دارد. حفاظت و صیانت از همه مناطق تاریخی مورد توجه ما است. در این راستا ساختمان‌های تاریخی شهر که متعلق به شهرداری هستند حفاظت و مرمت می‌شوند. برای باغات شناسنامه صادر می‌شود. در حوزه بافت فرسوده نیز دادن بسته‌های تشویقی و رایگان باید در اولویت قرار گیرد.

کاندیدای شهرداری تهران با تأکید بر اینکه فضای تعامل اجتماعی در شهر تهران کم است، گفت: باید فضاهایی را برای ایجاد تعامل و گفتگو بین مردم احداث کنیم. در این راستا بحث نوروزگاه‌ها تجربه موفقی برای افزایش تعاملات و ملاقات‌های فرهنگی بوده است.

وی احیای لایحه ارزش افزوده را یکی از کارهای ارزنده شورا دانست و گفت: اقتصاد خلاق در تهران مغفول واقع شده است. تهران درآمد قابل توجهی دارد. 30 میلیارد تومان برای اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها لحاظ شده است.

حسینی مکارم با بیان اینکه همه افراد درباره گردشگری در تهران صحبت می کنند، گفت: هر گردشگر 10 شغل ایجاد می‌کند. در دنیا 11 هزار میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری است که 9 درصد از درآمد ناخالص دنیا را تأمین می کند.

کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به اینکه 2 هزار و 500 نفر شیعه برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند، گفت: باید کاری کنیم که این افراد  برای زیارت حرم عبدالعظیم نیز به تهران بیایند. گردشگری و تعاملات انسان‌ها به صلح، ثبات و آرامش کمک می‌کند.

وی درباره آنچه نباید در تهران انجام شود، گفت: خلاف قانون انجام نمی‌دهم. تا این لحظه نه تنها شهر را نفروختیم، بلکه 4 هزار و 200 میلیارد تومان هم پرداخت کردیم. اقدام دیوان عدالت اداری در لغو مصوبه شورا، مبنی بر عوارض افزایش تراکم 6 هزار میلیارد تومان درآمد ما را کاهش می‌دهد.

در مورد قطع یک درخت هم اغماض نمی کنم/ در انتخاب کارکنانم رویکرد سیاسی نخواهم داشت

حسینی مکارم افزود: قطعا شهر فروشی نخواهم کرد و درمورد قطع یک درخت هم اغماض نمی کنم. یک دقیقه از وقتم را صرف کارهای غیر از شهرداری نخواهم کرد. در انتخاب کارکنانم رویکرد سیاسی نخواهم داشت؛ گرچه اصلاح‌طلب هستم و 30 سال در این زمینه کار کردم، اما در انتخاب کارکنانم به کار تخصصی آن‌ها تمرکز می‌کنم. در هیچ سطحی از فسادهای مالی اغماض نمی‌کنم.

کاندیدای شهرداری تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم مسئله خودشان را می دادند و ما باید زیر ساخت تعیین کنیم، گفت: اگر هزینه ساخت پل صدر به مترو اختصاص داده می‌شد، آلودگی هوا کمتر بود. قطعا مطالبات مردمی را جدی خواهم گرفت. نظرسنجی از مردم را در پروژه‌های جدید مدنظر قرار خواهم داد و همچنین روی تصمیمات علمی و تدبیرانه تمرکز خواهم کرد. چرا که تهران به تصمیمات جدی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه پول‌های دولت بیت‌المال است و پول شهرداری حق‌الناس است، گفت: یک ریال از پول شهرداری را در جایی غیر از مسائل شهری خرج نخواهم کرد، مگر در قوانینی که شورا مصوب می‌کند.

حسینی مکارم با بیان اینکه ویترین شهردار و شهرداری باید جذاب باشد، گفت: ویترین شهرداری را برای مردم و ذی‌النفعان جذاب می‌کنم همچنین تعامل در سطوح مختلف را در دستور کار قرار می‌دهم. هم در جلسات هم اندیشی حضور می‌یابم و هم در کمیسیون‌ها مختلف وارد مذاکره می‌شوم. با دولت نیز تعامل خواهم داشت.

کاندیدای شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شفافیت را تثبیت خواهم کرد و اقتصاد پایدار را در دستور کار قرار می‌دهم. شهردار علاوه بر اینکه تصمیمات علمی می‌گیرد، باید در موضوع عمل‌گرایی تصمیمات تمرکز کند.

20 درصد زمان مسئولیت را پشت سر گذاشته ایم

وی با خطاب به اعضای شورای شهر گفت: فرصت بسیار محدود است. تاکنون 20 درصد از زمان مسئولیت را پشت سر گذاشته ایم. مردم از شهردار انتظار خدمت‌گذاری دارند. اگر شورا به من اعتماد کند، بر اساس تعامل با اعضای شورا و خرد جمعی بدون وقفه کار خواهم کرد.

حسینی مکارم با اشاره به مدیریت زمان گفت: در حال حاضر با شورای شهر به یک وحدت رویه، نظر و تعامل رسیده‌ایم. در صورت انتخاب فردی دیگر، ممکن است برای رسیدن به این وحدت زمان زیادی صرف شود. نیروی انسانی سازمان، برنامه کامل و جامع و تجهیز منابع صورت گرفته است و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه شعار برنامه‌هایش امید، مشارکت و شکوفایی است، گفت: تهران قدیم با ظرفیت‌های هنری و میراث فرهنگی توان ایجاد حفظ شادابی در مردم را دارد. حروف طهران قدیم را اینگونه ترجمه می‌کنم: ط: طراوت، ت: هوشمندی، ر: رضایتمندی، الف: امید، ن: نوآوری.

حسینی مکارم سخنان خود را اینگونه پایان داد: خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار.

انتهای پیام /

 

دفاعیات سرپرست شهرداری تهران از برنامه های خود در صحن شورا

برچسب ها: طهران ، هولوگرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
چرا از اساتيد و منتقدان و متخصصين هم نميپرسين و ميرين سراغ مردم از همه جا بي خبر ؟
آخرین اخبار