رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی؛

لزوم حمایت از کالای ایرانی با قطع واردات کالاهای مشابه تولید داخل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: سیاست‌گذاری ممنوعیت واردات کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به استان‎ها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ جعفرصادق اسکندری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، با اشاره به وجود تنها یک اتحادیه صادراتی در آذرباجان غربی، اظهار داشت: اتحادیه ملی محصولات کشاورزی استان تنها اتحادیه‎ای است که عهده‎دار بخش صادراتی آذربایجان غربی است و در این زمینه فعالیت می‎کند.
وی به برنامه‎ها و فعالیت‎های اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اتخاذ جهت‌گیری‎های کاری و تخصصی، تدوین برنامه‎های راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف تجاری و شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت‎های اقتصادی و تجاری و کمک به رفع آن‎ها از جمله اقدامات این اتحادیه است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ایجاد همبستگی و یکپارچگی بین بنگاه‎ها و جلوگیری از ایجاد رقابت مخرب بین آنان را از جمله وظایف اتحادیه‎های تجاری و اقتصادی خواند و گفت: اتحادیه‎ها در برابر اصلاح قوانین و کمک به بهبود کیفیت آن‌ها برای سرعت بخشیدن و کمک به امور نقش دارند.
وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره‎ای و اطلاعاتی به روز در مورد کالاها، رقبا، قراردادها، بازاریابی، قواعد تجاری و سایر موارد مشابه به بنگاه‎ها و صادر کنندگان برای رونق صادرات محصولات کشاورزی تولید استان از جمله مسئولیت‎های اتحادیه ملی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی است.
اسکندری با اشاره به شعار سال و لزوم حمایت از کالای ایرانی با قطع واردات کالا‌های مشابه تولید داخل، یادآور شد: سیاست‌گذاری ممنوعیت واردات کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و به استان‎ها ابلاغ شده و وظیفه استان‎ها اجرای بخشنامه‎های صادره است و در این زمینه بخش‎های استانی توان و اجازه فعالیت مستقل ندارند.
وی ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه کاهش واردات انواع کالا را از جمله اقدامات بخش‎های استانی این وزارتخانه برای حمایت از کالای ایرانی عنوان و ابراز کرد: در زمینه تولید کالا‌های داخلی و توسعه صادرات محصولات تولید داخل باید تولیدکنندگان با توجه به نیازسنجی‎ها و بازاریابی صحیح و برنامه‎ریزی شده اقدام به تولید و عرضه محصولات خود کنند.
ایشان در نظر گرفتن قیمت تمام شده محصول، کیفیت، بسته‌بندی، رقبای موجود در بازار و سایر شاخصه‎های تولید و صادرات کالا را برای همه تولیدکنندگان داخلی الزامی دانست و افزود: رایزنی با کشور‌های همسایه برای تسهیل مبادلات تجاری دو طرف در قالب تفاهمنامه‌های تجاری به وسیله دستگاه‎های مربوطه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: پیگیری برنامه اعزام و پذیرش هیئت‎های تجاری و بازاریابی برای آشنایی سرمایه‎گذاران، تجار و فعالین اقتصادی با ظرفیت‎ها و توانمندی‎های صادراتی هر دو طرف تجاری از جمله اقدامات حمایتی از بخش‎های تولیدی و تجاری این نهاد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بازدید از مناطق مرزی، گمرکات و بازارچه‎ها، احصا موانع و مشکلات تجاری و تلاش برای رفع موانع از جمله مسائل پیله‌وران و مرزنشینان را از دیگر اقدامات و وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: برای حمایت و تقویت تشکل‎های صادراتی تلاش‎هایی صورت گرفته است.
وی در ادامه به صادرات سیب تازه آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: از عمده کالاهای صادراتی استان سیب است که ۱۶ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده و محصولات فراوری شده سیب مانند آب سیب یا بریکس ۲۰ درصد با اختصاص ۷ درصد از صادرات کل را شامل می‎شود.
انتهای پیام/ح


سهم ۱۶ درصدی سیب در بین کالا‌های صادراتی آذربایجان غربی

برچسب ها: صادرات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.