شفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

خشک شدن دریاچه نمک بخش مرکزی ایران را تهدید می‌کند

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: کانون های گرد و غبار دریاچه نمک نه تنها استان قم، بلکه ایران مرکزی و 5 درصد از جمعیت کشور را تهدید می‌کند.

سید احمد شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم در گفتگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با آخرین وضعیت دریاچه نمک استان قم اظهار کرد: خشک شدن دریاچه نمک استان قم موجب شده تا پدیده گرد و غبار حاصل از آن در حوزه آبریز دریاچه به وجود آید و با توجه به اینکه استان قم در انتهای این حوزه آبریز قرار گرفته و کانون‌های گرد و غبار در این حوزه و حاشیه دریاچه نمک به وجود آمده‌اند، نه تنها استان قم بلکه ایران مرکزی و 5 درصد از جمعیت کشور را این مسئله تهدید می‌کند.

وی افزود: بحران خشک شدن دریاچه نمک علاوه بر بروز گردوغبار می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، بهداشت و حتی صنعت نیز آسیب برساند.

شفیعی گفت: برنامه‌هایی برای حل بحران خشک شدن دریاچه نمک در نظر گرفته شده است، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی نقش نظارت بر طرح‌ها را دارد و نمی‌تواند در اجرای طرح‌هایی همچون درختکاری در منطقه که بر عهده منابع طبیعی و تخصیص حقابه برای دریاچه نمک که برعهده وزارت نیرو است، دخالت کند.

وی ادامه داد : اقدامات اولیه برای اجرای طرح های حفاظتی آغاز شده و وزارت نیرو حقابه برای دریاچه نمک اختصاص داده است، اما به حد بهینه نرسیده و نیازمند پیگیری جدی است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: حدود 154 میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی از سوی وزارت نیرو به دریاچه نمک و تالاب قمرود تخصیص داده شده است تا آن تراز منفی پتانسیل حرکت آب فراموش شده به سمت دشت ها را تا حدودی تعادل بخشی کند.

وی افزود: برای احیای دریاچه نمک اقدامات محدودی صورت گرفته و سال‌ها است که ما شاهد بحرانی شدن وضعیت این دریاچه و نیز با کمبود بارش‌ها و خشکسالی روبه رو هستیم، به طوری که اکنون این وضعیت به شکل بحرانی تری نمایان شده است.

شفیعی گفت: از جمله اقداماتی که طی سال‌های اخیر برای بیرون آمدن دریاچه از بحران صورت گرفت، رهاسازی آب سد 15 خرداد به رودخانه قمرود بود که اثرات مثبت این اقدام را بر روی سفره‌های دشت شریف آباد در دشت مسیله شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ایجاد دو سد الغدیر و 15 خرداد در دشت مسیله موجب نابودی پوشش گیاهی، شور شدن خاک و به وجود آمدن وضعیت بحرانی در منطقه شده بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیده بود که حقابه‌های زیست محیطی تاثیر مستقیمی بر روی کشاورزی استان دارد و با اختصاص حقابه‌ها می‌توان کشاورزی را از این بحران نجات داد، به همین دلیل آب سد را رهاسازی کردند.

شفیعی تاکید کرد:‌ با رهاسازی آب سدها و تخصیص حقابه می‌توان امیدوار بود که دریاچه و تالاب‌های استان در وضعیت مطلوبی قرار گیرند و با اجرای این طرح‌ها می‌توان تا حدودی از بروز پدیده گرد وغبار جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

گرد و غبار دریاچه نمک قم تهدید جدی برای 5 درصد از جمعیت کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار