مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی مطرح کرد؛

رشد ۳۸ درصدی پهلوگیری نفت‌کش‌ها در ایران

موسوی گفت: امسال نسبت به سال ۹۵، شاهد افزایش ۳۸ درصدی پهلوگیری نفت‌کش‌ها در پایانه‌های عسلویه، خارک و شمال بوده‌ایم.

رشد ۳۸ درصدی پهلوگیری نفت‌کش‌ها در ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز موسوی، مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی در حاشیه مراسم انعقاد سه تفاهم نامه و قرارداد در شرکت پایانه‌های نفتی ایران که در آخرین روز از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ با خروج آمریکا از برجام و رسواگری رئیس جمهور راه آینده کشور ترسیم شده و مشخص شد که ملت ایران و تمامی مسئولان باید به ساخت داخل تکیه بر خلاقیت‌های درونی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به حضور رایزن اقتصادی کشور انگلیس و قرارداد منعقد شده با آنها در حوزه همکاری برای انجام طرح یکسازی مشخصات فنی، حوض‌های شناور و زیرآبی‌های متصل به گوی‌های شناور پایانه‌های نفتی ایران، مابین شرکت‌ پایانه‌های نفتی ایران و شرکت دانلوپ انگلیس ، افزود: در حال حاضر با شرکت‌های انگلیسی در حال مذاکره برای انجام همکاری‌های بعدی هستیم.

موسوی ادامه داد: شرکت‌ پایانه‌های نفتی ایران به عنوان یک هاب در عسلویه با مشارکت شرکت دانلوپ انگلیسی ضمن ارائه آموزش به انجام تعمیرات هوض‌ها در عسلویه خواهد پرداخت.

بخشی از پالایشگاه‌های میعانات گازی ستاره خلیج فارس افتتاح شده است

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی درباره دستاوردهای بعد از برجام در حوزه نفت، گفت:‌ ایران به بازارهای جهانی بازگشته و توانسته‌ سهم خود را از بازار اوپک پس بگیرد. ظرفیت پتروشیمی کشور به 10.5 میلیون تن رسیده و بخشی از پالایشگاه‌های میعانات گازی ستاره خلیج فارس افتتاح شده است.

وی ادامه داد: ضمن ایجاد تحرکاتی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، شاهد افزایش سه برابری تولید از میدان مشترک غرب کارون هستیم.

موسوی با بیان اینکه صادرات نفت خام ایران دو برابر شده است، افزود: در سال گذشته هزار و 50 نفت کش در پایانه‌های عسلویه، خارک و پایانه شمال پهلو گرفته‌اند، از این رو شاهد رشد 38 درصدی عملیات نسبت به سال 95 هستیم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ادامه داد: در جزیره خارک، پذیرای کشتی‌های بسیار بزرگی بوده‌ایم، این در حالی است که در زمان تحریم‌ها جز ژاپن هیچ کشوری وارد پایانه‌های ما نمی‌شد، به طوریکه فقط یک نفت کش در خلیج فارس پهلو می‌گرفت.

تخلیه 3.5 میلیون بشکه‌ای نفت خام از 71 نفت کش

وی با اشاره به شروع سوآپ نفت از سال گذشته، گفت: این موضوع اتفاق بزرگی است که بر اثر رایزنی‌های شرکت پایانه‌های نفتی، شرکت ملی نفت، وزارت نفت و وزارت امور خارجه رخ داده است.

موسوی با بیان اینکه با ترکمنستان به منظور سوآپ نفت قراردادی را به امضا رسانده‌ایم،‌ افزود: از سال گذشته به تخلیه 3.5 میلیون بشکه نفت خام از حدود 71 نفت کش پرداخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی افزود: بیشترین رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی سایر کشورها، 2 میلیون و 660 هزار بشکه بوده که از پایانه خارک و عسلویه صورت گرفته است؛ برای خروج ترامپ سناریوهای بسیاری پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه شرکت پایانه‌های نفتی شرکت معظمی است و جزء سه ناوگان برتر دنیا است، افزود: برای جلوگیری از تأثیر خروج ترامپ از برجام سناریوهای بسیاری در سر گرفته‌ایم.

موسوی ادامه داد: دنیا به نفت احتیاج دارد و ما در حوزه معاملات نفت همچنان نقش آفرین خواهیم بود، هرچند ممکن است با یک سری کاهش در این زمینه مواجه شویم، اما به هیچ وجه خروج ایران از بازارهای بین‌المللی را کسی نمی‌بیند.

امضای سه تفاهم نامه و قرارداد از جانب شرکت پایانه‌های نفتی ایران

گفتنی است؛ شرکت پایانه‌های نفتی ایران دقایقی پیش اقدام به امضای تفاهم نامه همکاری اجرای پروژه تخلیه خطوط لوله زیر دریایی نفت خام منتهی به گوی‌های شناور در بندر گناوه با بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی و همچنین به امضای تفاهم نامه همکاری اجرای طرح یکسازی سازی مشخصات فنی خوره‌های شناور و زیرآبی متصل به گوی‌های شناور با شرکت دانلوپ انگلیس پرداخت.

همچنین شرکت پایانه‌های نفتی ایران با شرکت مهندسی و ساخت طرقه انگلیسی اقدام به انعقاد قرارداد انجام تعمیرات اساسی و نوسازی اسلکه غربی آذرپاد، در جزیره خارک به روش پی سی پرداخت.

موسوی در این باره گفت:‌ اسکله آذرپاد ارزشی به میزان 70 میلیارد تومان دارد. تخلیه خطوط سه خطی که از سال 62 تاکنون حاوی نفت خام است و این سیال در درون آن خطوط قرار دارد، در دستور کار قرار گرفته است که برای این مهم با جهاد دانشگاهی تفاهم نامه‌ای امضا کرد‌ه‌ایم که بعد از رسیدن به مرحله قرارداد، می‌توان درباره رقم مالی آن اظهار نظر کرد.

وی در پایان گفت: هم اکنون 70 تا 80 درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، بومی سازی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار