افتخاری خبر داد

208 روستای قزوین خالی از سکنه هستند

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه 208 روستای استان قزوین خالی از سکنه شده‌اند، گفت: روستاها و شهرهای کوچک به دلیل کمبود امکانات تخلیه می‌شوند.

208 روستای قزوین خالی از سکنه هستندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس افتخاری نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در اجلاس ماهانه شورای عالی استان‌ها که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، اظهار کرد:‌ این استان نقش اساسی در اقتصاد و تولید ایران دارد و جزء استان‌های تاریخی کشور و دارای آثار باستانی بسیاری است، به طوری که 11 درصد آثار باستانی کشور در این استان است، این در حالی است که از نظر گردشگری چندان توجهی به این استان نشده است.

وی با بیان اینکه قزوین دارای 6 شهرستان، ‌25 شهر، 29 بخش و 208 روستای خالی از سکنه است، گفت: در دهه‌های اخیر بسیاری از روستاها تخلیه شده و هیچ سکنه‌ای ندارد.

افتخاری با اشاره به اینکه قزوین از یک هزار و 150 روستا تنها 842 روستای دارای سکنه دارد، گفت: این تعداد هم در بسیاری از روستاها فقط شامل افراد میانسال و سالخورده است که آن‌ها هم توانایی رفتن به شهرها را ندارند و 208 روستا هیچ سکنه‌ای ندارد که این روند در تمامی استان‌ها مصداق دارد.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه دولت‌ها موظف هستند در زمینه اشتغال و افزایش تسهیلات برای زندگی مردم در شهرها و روستاها تلاش کنند، گفت: روستاها و شهرهای کوچک به دلیل نداشتن آب یا کمبود اشتغال و امکانات تخلیه می‌شوند که این نشان از ضعف دولت‌ها دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم مشکل ترافیک، آلودگی هوا، ‌اشتغال و ازدواج در کلانشهرها حل شود، باید به شهرهای کوچک و روستاها توجه شود.

افتخاری با اشاره به اینکه باید زمینه اشتغال و امکانات ضروری برای یک کشاورز و دامدار تولید کننده در روستاها و شهرهای کوچک فراهم شود، افزود: مطمئنا درصد قابل ملاحظه‌ای از شهرنشین‌ها به شهرها و روستاهای کوچک برگشته و مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و دیگر نیازی نیست که این همه آزادراه، زندان و مواردی مانند ثروت ملی هزینه شود.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها افزود: وقت آن است که دولت، مجلس و اعضای شورا به همراه مردم اقدامات لازم برای جلوگیری از روند تخلیه روستاها، شهرهای کوچک و جلوگیری از مهاجرت کلانشهرها را انجام دهند، در غیر این صورت اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد ایرانی بدون روستا خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه نهایی مهاجرت از روستاها به شهرها نابودی کامل شکوفایی ملی و انحطاط روستاها است، گفت: رشد سرمایه گذاری در شهرها و مسائلی نظیر تغییر در ساختار اقتصادی شهرها و روستاها باعث شد، شهرها محور اصلی تحولات جامعه و سپس مرکز تجمع امکانات باشد.

افتخاری با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب 70 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن و 30 درصد هم شهرنشین بودند، ادامه داد: روستایی که مرکز تولید و درآمد بود و مایحتاج شهرنشینان را تأمین می‌کرد، متأسفانه طبق سرشماری سال 90 این روند بر عکس شد، یعنی 70 درصد شهرنشین و 30 درصد روستایی شدند که مطمئنا این روند در سرشماری سال 95 تغییر پیدا کرده است.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی تقریبا در تمامی دولت‌ها تمرکز دولت‌ها روی ارائه خدمات بهتر به شهرنشین‌ها بود، گفت: در این دوران به روستاها و شهرهای کوچک توجه چندانی نشد و شاید در بعضی از سال‌ها برخی اقدامات انجام شد اما کافی نبود.

وی با بیان اینکه عوامل طبیعی موجب خالی شدن روستاها شده است، افزود: اگر مدیریت صحیح انجام می‌شد، به این وضعیت نمی‌رسید.

افتخاری خاطرنشان کرد: با مهاجرت یک کشاورز روستایی به شهرهای بزرگ یک زمین کشاورزی رها می‌شود و یک شغل کاذب در شهر به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

لزوم تلاش دولت‌ها در جهت ایجاد اشتغال برای مردم شهر و روستا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار