منتصر‌کوهساری خبر داد:

چهارمین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی خارج گردید

مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ازخارج سازی چهارمین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی خبر داد.

خارج سازی چهارمین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی/ ثبت سریع ترین عملیات های خارج سازی مغروقهبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی؛ فرهاد منتصر‌کوهساری، مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: مغروقه APJ AMBIKA با طول ۱۵۸ ، عرض ۲۱ و ارتفاع ۱۳۳ متر و با وزن بالغ بر ۶۶ هزارتن از آبراه استراتژیک خورموسی خارج سازی و به بندر امام خیمنی (ره ) منتقل شد.

وی با بیان اینکه شناور یاد شده از مجموعه مغروقه‌های برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی است، تصریح کرد: عملیات خارج سازی این مغروقه در اسفند ماه ۹۶ با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا آغاز و ظرف مدت ۱۴ روز عملیاتی و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی به طور کامل خارج سازی شده است. این امر یکی از سریع ترین عملیات های خارج سازی مغروقه در دنیا به شمار می آید و به عنوان یک رکورد جدید ثبت شده است.

کوهساری با بیان اینکه از شهریور ماه سال ۹۶ تاکنون ۴ فروند مغروقه اقیانوس پیما خارج سازی شده است، تاکید کرد: با اجرای کامل قرارداد مربوط به خارج سازی شناورهای مغروقه، علاوه بر پاک سازی کانال خورموسی و مسیر تردد ،دسترسی ایمن کشتی های اقیانوس پیما جهت اتصال به آب‌های آزاد مهیا و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی(ره) کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات؛ قرار داد عملیات خارج سازی مغروقه ها تا کنون حدود ۲۵ درصد از برنامه زمان بندی پروژه جلوتر است و پیش بینی می شود تا پایان خرداد ماه ۹۷ یک فروند دیگر از این مغروقه ها به طور کامل خارج سازی شود.

برگزاری مانور مقابله با آلودگی نفتی

همچنین مهدی فراهانی؛ معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر از برگزاری مانور مقابله با آلودگی نفتی خبر داد و گفت: مانور مقابله با آلودگی نفتی به منظور ارزیابی عملکرد ، شناسایی نقاط قوت و ضعف، دستیابی به آمادگی و هماهنگی تیم مقابله با آلودگی بندرخرمشهر در هنگام بروز سوانح مربوط به آلودگی دریایی برگزار شد.

وی در خصوص مراحل اجرای مانور گفت: طبق سناریوی طراحی شده پس از اعلام پیام اضطرار به مرکز جستجو و نجات فرعی بندرخرمشهر مبنی بر به گل نشستن شناور بر اثر عمل نکردن به موقع سکان، انحراف و نشت آلودگی، تیم مقابله با آلودگی بندر خرمشهر در محل حادثه فرضی حضور یافت.

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر افزود: پس از ارزیابی موقعیت شناور، جریان رودخانه و وضعیت آب و هوا، عملیات مهار آلودگی بوسیله بوم باد شونده و جمع آوری آلودگی بوسیله اسکیمر دلتا و انتقال به تانک سیار انجام شد. پس از مهار و جمع آوری آلودگی، عملیات نجات شناور آغاز شد.

وی با بیان اینکه مانور مقابله با آلودگی نفتی با مشارکت سه فروند شناور انجام شد، گفت: این مانور نخستین مانور برگزار شده اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در سال جاری است.

انتهای پیام/

ثبت سریع‌ترین عملیات‌های خارج سازی مغروقه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار