مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از اجرای 15 طرح در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی همدان خبر داد.

۱۵ طرح در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ظهر امروز در دومین همایش ملی بحران کم آبی و راه‌های برون رفت از آن گفت: در حال حاضر براساس میانگین جهانی 70 درصد آب در بخش کشاورزی، 10 درصد شرب و  20 در بخش صنعت مصرف می شود و این درحالی است که در استان همدان 90 درصد آب در بخش کشاورزی و 10 درصد در مصرف خانگی و صنعت مصرف می شود.

وی با اشاره به افت کیفی و گسترش آلودگی منابع آبی استان گفت: همدان دارای 3 حوزه آبخیز کرخه، سفید رود و دریاچه نمک است، که تنها خروجی آب استان از سمت حوزه آبریز کرخه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: تمام دشت های استان به لحاظ بحران آب در حالت ممنوعه قرار دارند، ادامه داد: وضعیت دشت های رزن ، کبودراهنگ و فامنین در حالت هشدار و بحرانی است.

ستوده با بیان اینکه دشت های این استان با افت آب های زیرزمینی مواجه هستند گفت: بیشترین افت آب مربوط به دشت کبودرآهنگ به میزان 41 متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: منابع آب سطحی استان همدان 780 میلیون متر مکعب است که 55 میلیون متر مکعب آن از طریق مرزها و 440 میلیون متر مکعب آن از رودخانه ها به استان وارد می‌شود.

ستوده با اشاره به اینکه 15 طرح در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی همدان در دست اجراست افزود: از این تعداد 11 پروژه در حوزه وزارت نیرو، 3 پروؤه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه در حوزه سازمان زمین شناسی کشور است.

وی با بیان اینکه با برداشت های بی رویه در 30 سال اخیر موجب کاهش آب های زیرزمینی و سطحی و نهایتا خشک سالی شده تصریح کرد: متاسفانه در این مدت روان آب های خروجی از استان را از دست داده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان ضرورت توجه به حوزه صنعت و صنایع وابسته کشاورزی گفت: با ید به سمت مصرف بهینه و صحیح آب برویم زیرا استفاده مناسب از منابع آبی در حوزه صنایع وابسته کشاورزی تولید بیشتر را در خواهد داشت.

انتهای پیام/د.ا

اجرای پروژه های آبیاری در جهت رفع خشکسالی

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.