از انتخابات پارلمانی عراق چه می‌دانید؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی، جزئیاتی را درباره انتخابات پارلمانی عراق ارائه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره انتخابات عراق نوشت: عراقی‌ها امروز شنبه دوازدهم ماه مه 329 نماینده خود را انتخاب می‌کنند. در پایان این انتخابات که ترکیبی از تناسبی و سهمیه‌بندی است، فهرست‌های پیروز باید برای تشکیل دولت با یکدیگر ائتلاف کنند.

از انتخابات پارلمانی عراق چه می‌دانید؟

ارقام و اطلاعات کلیدی این انتخابات بدین شرح است:

جمعیت: 38 میلیون نفر

رأی دهندگان: نزدیک به 24 میلیون و 500 هزار نفر که در 18 استان که به عنوان حوزه تلقی می شوند، پراکنده هستند. در بین آنها سه و نیم میلیون نفر برای نخستین بار است که رأی می دهند. بنابر اعلام کمیسیون انتخابات، نزدیک به یک میلیون رأی دهنده عراقی مقیم 21 کشور خارجی از قبل رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.

نامزدها: شش هزار و نهصد و نود و نه نفر از جمله دو هزار و یازده زن.

شعب رأی گیری: هشت هزار و نهصد و پنجاه و نه، همه این شعب به دستگاه رأی گیری الکترونیک مجهز هستند. به گفته مقامات، نزدیک 11 میلیون کارت بیومتریک توزیع شده است.

نزدیک به یک میلیون آواره به لحاظ تئوری می توانند رأی دهند. دویست و هشتاد و پنج هزار و پانصد و شصت و پنج آواره که در اردوگاه‌ها زندگی می کنند در 166 شعبه که در 70 اردوگاه در هشت استان کشور تعبیه شده است، رأی خود را به صندوق خواهند انداخت.

تعداد کرسی‌ها: 329 کرسی که 9 کرسی به اقلیت‌ها و 83 کرسی به زنان اختصاص دارد.

مدت دوره نمایندگی: چهار سال

نوع انتخابات: تناسبی، رأی دهندگان به یک فهرست رأی می دهند بعد کرسی‌ها به تناسب آرا بین احزاب مختلف تقسیم می شود. نامزدهای منتخب بر اساس موقعیت آنها در فهرست انتخاب می شوند.

از انتخابات پارلمانی عراق چه می‌دانید؟

87 فهرست با یکدیگر رقابت می کنند که اصلی‌ها عبارتند از:

ائتلاف النصر، به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر کنونی.

امسال، برای نخستین بار از زمان سقوط صدام در سال 2003، حزب الدعوه مخالف تاریخی او در قالب حزب در انتخابات حضور ندارد و اعضای این حزب در قالب ائتلاف‌های جداگانه در انتخابات شرکت کردند. العبادی که از این حزب است، رهبری فهرستی عمدتا متشکل از شخصیت‌های جامعه مدنی را برعهده دارد که می گویند که اندیشه فراجناحی دارند.

ائتلاف الفتح، به رهبری هادی العامری که سازمان البدر را مدیریت می کند و فرمانده حشد الشعبی است، گروهی نظامی که به نیروهای عراقی برای بیرون راندن داعش از عراق کمک کرد. نامزدهای این ائتلاف رسما سمت های نظامی خود را ترک کردند تا لباس سیاستمداران را به تن کنند.

ائتلاف دولت قانون متعلق به نوری مالکی نخست وزیر سابق که عمدتا متکی بر حزب الدعوه است که مالکی رئیس آن است. او که نزد بسیاری از کارمندان دولتی در دوره نخست وزیری‌اش محبوب بود، پس از آنکه داعش یک سوم کشور را تصرف کرد، دیگر محبوبیت قبل را پیدا نکرد.

ائتلاف «حرکت به سمت اصلاحات»، ائتلاف بی سابقه بین مقتدی صدر رهبر شیعه و کمونیست‌ها. این ائتلاف از شش تشکل عمدتا لاییک از جمله حزب کمونیست عراق و استقامه، یک حزب فن سالار تحت حمایت مقتدی صدر تشکیل شده است. مقتدی صدر گروه پارلمانی خود موسوم به احرار را به تعلیق درآورد و از 34 نماینده خود خواست نامزد نشوند.

سنی‌ها، آنها در چند فهرست نامزد شده اند که فهرست اصلی آنها «ائتلاف ملی» است به رهبری ایاد علاوی (معاون رئیس جمهور سابق) و سلیم الجبوری رئیس سنی پارلمان عراق.

کُردها، آنها در چند فهرست برای تقسیم 46 کرسی منطقه خودگردان کردستان عراق که دو کرسی آن به مسیحیان اختصاص دارد، با یکدیگر رقابت می کنند. علاوه بر دو تشکل تاریخی، حزب دموکراتیک کردستان (وابسته به بارزانی) و اتحادیه میهنی کردستان (وابسته به طالبانی)، مخالفان کُرد از طریق جماعه اسلامیه، جنبش «نسل نو» که به تازگی تشکیل شد و گوران (تغییر به زبان کردی) در این انتخابات حضور دارند.

انتهای پیام/

جزئیات برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق

برچسب ها: عراق ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام خوب بود اما در حد اماتور امکانش هست کامل تر توضیح دهید
آخرین اخبار