معاون وزیر جهاد کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی در آموزش عالی نقش حاکمیتی ندارد

زند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آموزش عالی و علمی و کاربردی دیگر نقش حاکمیتی ندارد و تنها نقش حمایتی از بهره‌برداران خواهد داشت.

وزارت جهاد کشاورزی در آموزش عالی نقش حاکمیتی نداردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در همایش معرفی برترین‌های آموزش مهارتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه موتور محرک اقتصاد کشور ژاپن آموزش و تقویت نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی در توسعه آموزش به شمار می‌رود، چرا که آموزش در کنار تمامی فعالیت‌ها که برای توسعه انجام می‌دهیم منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

وی افزود: در شرایط موجود،کشاورزی یکی از اهداف اصلی افزایش بهره‌وری محسوب می‌شود که این امر با سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها و استفاده درست از این زیرساخت‌ها امکان پذیر است.

زند راه حل افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را موضوع دانش‌بنیان کردن زیرساخت‌ها دانست و افزود: بر این اساس دولت رویکرد آب محوری به جای زمین محوری،کیفیت به جای کمیت تولید، توجه پس از تولید و صادرات محور را در دستور کار خود قرار داده است که قطع به یقین امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به ابعاد نرم افراری داریم که این امر تنها با آموزش میسر است.

معاون وزیر جهاد با اشاره به وظایف وزارت جهادکشاورزی در حوزه آموزش، اظهار کرد: حاکمیتی و تصدی‌گری از جمله وظایف آموزش وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود که تنظیم و نیاز سنجی در حوزه آموزش عالی را وظیفه حاکمیتی وزارت جهاد اعلام کرد.

به گفته وی، در حوزه حاکمیتی با وزارت آموزش و پروش تعاملاتی را انجام می‌دهیم و بدین‌ منظور ۱۰۸ هنرستان در بخش کشاورزی هنرجو می‌پذیرد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ۳۰ تا ۳۵ هزار دانشجو در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف کشاورزی مشغول تحصیل‌اند، بیان کرد: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که اگر با این روند جلو رویم مسئله بیکاری در بخش کشاورزی مدیریت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش عالی و آموزش متوسطه علمی و کاربردی نقش حاکمیتی نداریم،گفت: سازمان تحقیقات تنها نقش حمایتی و کمکی دارد و امسال دانشگاه علمی و کاربردی دانشجوی کشاورزی نمی‌پذیرد، چرا که در نظر دارد از ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

وی ادامه داد: سیاست دولت بر آن است که مسئله آموزش های علمی و کاربردی دیگر در اختیار دستگاه های اجرایی نباشد، اما برای کمرنگ نشدن آموزش های علمی و کاربردی ورود بخش خصوصی و دانشگاه ها امری ضروری است.

زند با اشاره به اینکه برای تقویت آموزش کشاورزان تلاش هایی صورت گرفته است، افزود: البته این آموزش ها قبل قبول نیست چرا که یک واحد ریال هزینه در آموزش 20 برابر هزینه در سخت افزار جواب می دهد.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه کشاورزان یکی از مولفه های کشاورزی محسوب می شوند، گفت: برای پر رنگ کردن این نقش همانند هزینه در زیرساخت ها باید توجه جدی به این موضوع داشت چرا که نسبت به ارتقای توان کشاورزان و آینده آنها نگران هستیم که به همین خاطر انتظار می رود جهت گیری علمی و کاربردی به گونه ای باشد که دغدغه تولیدکنندگان را در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است بخش دولتی دیگر دانشجوی علمی و کاربردی نخواهد گرفت و تنها در آینده از ظرفیت موسسه در آموزش مهارتی و ترویجی زنان روستایی و آموزش هایی که منجر به توانمندی کشاورزان شود، استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار