مصرف بی رویه داروهای گیاهی خطر آفرین است/مقاومت درمانی مهم ترین عارضه خود درمانی

رییس اداره تحقیقات و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف غیر منطقی داروهای گیاهی نیز می تواند موجب بروز عارضه مسمومیت و یا حتی مرگ در افراد شود.

مصرف بی رویه داروهای گیاهی نیز خطر آفرین است/مقاومت درمانی مهم ترین عارضه خود درمانیرحیمی  رییس اداره تحقیقات و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: مصرف منطقی دارو طبق سازمان بهداشت جهانی دارای تعریفی است و اگر مصرف دارو منطبق با نیازهای بالینی  فرد بیمار باشد و پزشک تشخیص دهد و مقدار درمان و میزان مصرف نیز مشخص باشد مصرف منطقی به شمار می آید و خارج از این تعریف مصرف غیر منطقی دارو و به عبارت عامیانه خود درمانی محسوب می شود.

وی گفت: طی تحقیق و بررسی هایی که در داورخانه های سطح شهر انجام شده است 55درصد  از افرادی که بدون نسخه پزشک دارو خریداری کردند  معتقد بودند که ویزیت پزشکان که مبالغ بالایی دارد  خودشان اقدام  به خرید می کنند این در حالی است که بیشتر افراد تحت پوشش بیمه هستند و می توانند از بیمه استفاده کنند.

رحیمی افزود: 54 افراد در این نظر سنجی  بیان کردند که علائم ما جزیی است و نیاز نیست به پزشک مراجعه کنیم اما اگرد فرد علائم جزیی بیماری را بپوشاند  پزشک نیز در درمان بیماری گمراه خواهد شد و ممکن است که نشان از بیماری مهمی باشد که در مراحل مقدماتی است.

وی افزود: 43 در افرادی که بدون نسخه پزشک به داروخانه مراجعه می کنند گفتند که قبلا تجربه این بیماری را داشتیم و داروهای  قبلی را تکرار می کنیم به این افراد نیز باید گفت که بیماری ها ممکن است علامت های مشابه داشته باشند .

رحیمی ادامه داد: عارضه دارویی بستگی دارد که چه دارویی مصرف می کنیم و هرچه داروی حساس تری مصرف کنیم عارضع شدیدتری دارند.

وی افزود: تمام داروها عارضه دارند و هنوز دارویی که  کامل بدون عارضه باشد وجود ندارد حتی مکمل ها و ویتامین ها اگر بیش از نیاز فرد مصرف شود می تواند برای فرد خطرآفرین باشد.

رحیمی ادامه داد: مقاومت در مقابل بیماری ها از مهم ترین عارضه خود درمانی است میکروب ها و باکتری ها نیز موجودات زنده هستند  که از خود دفاع می کنند و  می توانند به صورت جهش یافته  شکل خود را تغییر دهند.

انتهای پیام/ز

 

مقاومت در مقابل بیماری ها از مهم ترین عارضه خود درمانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.