تولید بیش از ۱۸ میلیون لارو ماهی گرمابی در زهک

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: ۱۸ میلیون و ۲۸۷ هزار لارو ماهی گرمابی از ابتدای اسفند تا کنون در این مرکز تولید شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رضا فدایی  رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: ۱۸ میلیون و ۲۸۷ هزار لارو ماهی گرمابی شامل آمور (شیرماهی)، کپور معمولی، و سفیدک محلی از ابتدای اسفند تا کنون در این مرکز تولید شده است.

رضا فدایی  اظهار داشت: طرح تکثیر ماهی گرمابی از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شده و به مدت چهار ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: ۱۱ میلیون و ۷۵۷ هزار لارو ماهی آمور (شیرماهی)، پنج میلیون و ۵۰ هزار لارو ماهی کپور معمولی و یک میلیون و ۵۲۵ هزار لارو شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) تا کنون در این مرکز تولید شده است.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک در نظر دارد تا تولید لارو آمور (شیرماهی) فیتوفاگ، شیزوتراکس (ماهی سفید سیستان) و بیگ هد را تا سقف ۴۰ میلیون قطعه در سال ۹۷ افزایش دهد.

وی افزود: این طرح به منظور عمل به منویات رهبر معظم انقلاب برای تامین اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) اجرا شده است.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصادی ماهی سفیدک محلی در تولید آبزیان سیستان و بلوچستان، تکثیر این نوع ماهی با هدف تنوع بخشی به گونه‌های آبزی پروری در جنوب استان هدف گذاری شده است.

فدایی اظهار داشت: حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی از جمله تعاونی‌های صید و صیادی، حفظ ذخایر منابع آبی، توسعه پایدار آبزی پروری، اشتغالزایی برای صیادان و شکوفایی اقتصاد منطقه یکی از اهداف بسیار مهم این مرکز است.

وی بیان کرد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی در ۱۱۰ هکتار زمین در شهرستان زهک ایجاد شده و دارای ۱۷ باب استخر مشتمل بر ۱۱ هکتار کاملا فعال است.

وی ادامه داد: ۱۶ باب استخر با مساحت ۱.۳ هکتار تا پایان سالجاری فعال و به چرخه تولید اضافه می‌شود که ظرفیت تولید لارو را تا پنج میلیون ظرفیت فعلی افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: چهار سالن در این مرکز وجود دارد که ۲ سالن مربوط به تکثیر بچه ماهی بومی و گرمابی و یک سالن با توجه به جایگاه ویژه ماهی سفید سیستان از لحاظ اقتصادی برای تکثیر این گونه اختصاص داده شده است.

فدایی ادامه داد: همچنین یک سالن چند منظوره برای پرورش خاویار و لارو ماهی سفید سیستان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار توانستیم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک سه نمونه از ماهیان خاویار شامل تاس ماهی ایرانی، ازون برون و فیل ماهی که ارزش اقتصادی بالایی دارند را پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: در این مرکز ۲ آزمایشگاه آنالیز آب و کنترل بهداشت بیماری وجود دارد که قبل از خارج شدن بچه ماهی از کارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

فدایی اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاه‌های این مرکز فعال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری که احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد برسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک گفت: به منظور حمایت از آبزی پرورانی که ماهی سردآبی نیز پرورش می‌دهند ماهیان گرمابی ذخیره شده در این مرکز در نیمه دوم تابستان به آنان داده می‌شود.

انتهای پیام/ع

لارو ماهی گرمابی در زهک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار