وزارت خارجه چین:

تمایلی به ساخت پایگاه نظامی در افغانستان نداریم

در حالی که بارها گزارش‌هایی از حضور گشت نظامیان چینی در شمال شرق افغانستان منتشر شده است اما معاون دفتر آسیای وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن تمایلی به ساخت پایگاه و یا حضور نظامی در این کشور ندارد.

تمایلی به ساخت پایگاه نظامی در افغانستان نداریمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «شین لی» معاون دفتر آسیای وزارت خارجه چین در دیدار با هیئت رسانه‌ای افغانستان گفت: همکاری ما با نیروهای امنیتی افغان ادامه دارد اما تمایلی به سخات پایگاه در این کشور نداریم.

وی افزود: ایجاد واحدی از نظامیان ویژه در نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از سوی ارتش چین حقیقت ندارد زیرا ساخت پایگاه نظامی در خارج از مرزهای چین در تضاد با سیاست خارجه دولت پکن است.

«حنیف‌اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این در سفرش به چین خواستار تشکیل گردان مشترک بین نظامیان دو کشور برای تامین امنیت مناطق مرزی افغانستان با چین شده بود.

معاون دفتر آسیای وزارت خارجه چین درباره این موضوع اظهارداشت: دولت افغانستان این گردان نظامی را تشکیل می‌دهد و تنها از چین خواسته تا در این راستا به افغانستان کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد که افغانستان همسایه خوبی برای چین محسوب می‌شود و پکن به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی با افغانستان است.

شین لی گفت: چین برای ایجاد هماهنگی بین قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در روند برقراری صلح افغانستان تلاش می‌کند.

دیپلمات چینی افزود: مابه نقش سازنده که در افغانستان در پیش گرفتیم افتخار می‌کنیم و در هماهنگی با پاکستان، روسیه، آمریکا و هند به حمایت از روند صلح افغانستان ادامه خواهیم.

به نوشته تسنیم، این در حالی است که در یک سال گذشته هر ازگاهی اخباری درباره گشت‌های مرزی مشترک نیروهای چینی و افغان در ولایت بدخشان در شمال افغانستان منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.