سالارآملی مطرح کرد؛

نگاه مرزبندی به علم و فناوری نداشته باشیم/ اجرای ۴۱۷ طرح تحقیقاتی بین المللی

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم گفت: علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان هم باید چرخه بین المللی را جدی بگیرند.

نگاه مرزبندی به علم و فناوری نداشته باشیم/ اجرای 417 طرح تحقیقاتی بین المللیبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین سالار آملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم دراین نشست با بیان اینکه، برجام بستر ارتباطات علمی دانشگاهی را توسعه داد و پس از این توافق دیپلماسی علمی کشور گسترش یافت، اظهار کرد: در سال گذشته چندین هیئت دانشگاهی از کشور‌های مختلف جهت انجام پژوهش‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو وارد کشور شدند.

وی با بیان اینکه وزرات علوم از برجام به خوبی استفاده کرد، گفت: سال قبل ۲ هزار و ۲۰۰ ویزای ورود به ایران برای بازدید از دانشگاه‌های کشور با همکاری وزارت علوم صادر شد که بطور میانگین در هر هفته ۱۱ هیئت آکادمیک سه تا پنج نفری را در بر می‌گیرد.

 سالار آملی با بیان اینکه از نظر علمی همه کشور‌های دنیا به هم وابستگی دارند، افزود: در موضوع علم و فناوری نباید مرزبندی شود و مسئولان باید چرخه بین المللی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: چرخه علم و فناوری در دنیا شکل گرفته است که ما باید نهایت استفاده را از این چرخه داشته باشیم و نگذاریم کشور‌های دیگر محدودیتی برای حضور ما در این چرخه ایجاد کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه در سال گذشته ۴۱۷ طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشورصورت گرفته است، گفت: این آمار خود بیانگر روند رو به رشد طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین المللی است.

وی افزود: هم اکنون ۵۵ هزار و ۳۰۸ دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر مبنای برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ دانشجویان خارجی به ۸۰ هزار دانشجو افزایش یابد و تا این سال باید ۱.۸ از دانشجویان دانشگاه‌های کشور را دانشجویان دانشجویان خارجی تشکیل دهند.

سالار آملی با بیان اینکه هم اینک ۲۳ درصد مقالات منتشر شده در کشور مقالات مشترک محققان ایرانی با محققان بین المللی است، گفت: در افق ۱۴۰۰ باید این تعداد به ۳۵ درصد افزایش یابد.

16 شعبه دانشگاهی خارج از کشور راه اندازی می‌کنیم

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۸ دانشگاه کشور در ردیف دانشگاه‌های برتر جهان بودند که در برنامه پنج ساله ششم توسعه و تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ دانشگاه دیگر کشور نیز در ردیف ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.

سالارآملی افزود: همچنین تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۶ شعبه دانشگاهی در خارج از کشور راه اندازی کنیم.

 سالار آملی با اشاره به امکانات علمی و ارتباطات بین المللی دانشگاه حکیم سبزوای گفت: سبزوار شهر مقاومت، صبر و پایداری است که نماد آن نهضت سربداران است و همچنین شهر ادبا و مشاهیر نامی همچون ابوالفضل بیهقی، حکیم سبزواری، دکتر شریعتی، استاد سبزواری و محمود دولت آبادی است.

انعقاد هشت تفاهم نامه با دانشگاه های دنیا

غلامعلی فرزی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی و ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست گفت: برنامه دانشگاه حکیم سبزواری در راستای گسترش ارتباطات علمی بین المللی تاکید و توجه به حوزه‌های علوم انسانی است.

فرزی با بیان اینکه پیش از این در رشته‌های فنی و مهندسی و رشته‌های علوم پایه در انعقاد تفاهم نامه و همکاری‌های مشترک پیشرو بودیم، اظهار کرد: در حال حاضر با تاکید بر تمام حوزه ها، در این خصوص نگاه ویژه‌ای به حوزه علوم انسانی داریم.

وی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری با اولویت دادن به حوزه ارتباطات علمی بین المللی مطابق با سیاست‌های وزارت علوم در سال‌های اخیر ۸ تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه‌های مختلف دنیا منعقد کرده است و در حال حاضر در حال رایزنی جهت انعقاد تفاهم نامه‌های جدید هستیم.

 فرزی با اشاره به اینکه در حوزه روابط بین الملل برای دانشگاه حکیم سبزواری، کشور‌های هدف را به ۳ حوزه تقسیم کرده ایم، بیان کرد: این سه حوزه شامل کشور‌های توسعه یافته، همجوار و کشور‌های مسلمان است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: کشور‌های همجوار که ما با آن‌ها اشتراکات فرهنگی داریم و  آموزش استادان، دانشجویان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای این دانشگاه‌ها مد نظر است.

وی با تاکید بر اینکه گروه سوم کشور‌های مسلمان هستند که به دلیل اشتراکات مذهبی برای ما مهم می‌باشند، یادآور شد: برگزاری دور‌های مختلف آموزشی برای دانشجویان و استادان و همینطور انجام پروژه‌های مشترک با این کشور‌ها از جمله برنامه‌های دانشگاه حکیم سبزواری در بخش گسترش تبادلات بین المللی است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه در جذب دانشجوی خارجی تاکید ما بر روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، افزود: در حال حاضر برگزاری و ایجاد دو دوره مشترک با دانشگاه‌های فرانسه را که شامل دوره کارشناسی با دیدگاه اشتغال و مهارت محور و دیگری دوره کارشناسی ارشد است، با همراهی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه در حال پیگیری هستیم.

دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور شامل دانشگاه‌های استان‌های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار