تصفیه پساب رنگی با استفاده از ضایعات صنایع تولید فرش

پژوهشگران دانشگاه‌های کاشان وصنعتی اصفهان موفق شدند نانوذراتی پلیمری تولید کنند که می تواندپساب رنگی صنایع فرش و نساجی را تصفیه کند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: این پژوهشگران صنعت نانو با استفاده از ضایعات الیاف صنایع فرش نانوجاذبی پلیمری تولید کردند که برای تصفیه‌ پساب رنگی صنایع فرش و نساجی کاربرد دارد.

روح اله میرزایی، پساب ناشی از صنایع چرم، غذایی، تولید مواد آرایشی و بهداشتی، کاغذسازی، رنگرزی و نساجی را از منابع تولیدکننده‌ پساب‌های رنگی دانست و افزود: ورود حدود 20درصد از رنگ مصرفی این صنایع به فاضلاب موجب آلایندگی محیط زیست می شود.

وی گفت: در این پژوهش نانویی تلاش شده با استفاده از ضایعات الیاف صنایع فرش، جاذب پلیمری مغناطیسی ساخته و کارایی آن در حذف رنگ و فلزات سنگین از محلول آبی بررسی شده است.

این پژوهشگر فناوری نانو افزود: در این طرح  الیاف پلیمری حاصل از ضایعات فرش با نانوذرات مغناطیسی واکسید گرافیت اصلاح و جاذب هوشمند تولید شد.

روح الله میرزایی گفت: نانوجاذب هوشمند با گروه‌های عاملی کربوکسیلات و آمیدواکسیم عامل‌دار و نانوجاذب تولید شده به کمک انواع روش‌های مشخصه‌یابی بررسی و کارایی بسیار بالای این نانوجاذب در جذب آلاینده‌های رنگی اثبات شد.

نتایج این طرح پژوهش دانشگاهی حاصل تلاش کامران رحیمی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان، استادان روح الله میرزایی، احمد اکبری از اعضای هیات‌علمی دانشگاه کاشان و و نوراله میرغفاری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در مجله‌ی Journal of Cleaner Production منتشر شده‌است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.