جواد لاریجانی در قزوین:

فعالیت یک هزار کارشناس با عملیاتی شدن طرح شتابگر ملی

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: عملیاتی شدن طرح شتابگر ملی، فعالیت بالغ بر یک هزار کارشناس در رشته‌های مختلف را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در همایش کاربران چشمه نور ایران افزود: در این زمینه همکاری‌های وسیعی با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح شتابگر ملی از صنایع داخلی استفاده می‌شود که اگرچه روند آن قدری طولانی خواهد شد، اما با پیشرفت‌های زیادی روبرو می‌شویم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: احداث این مرکز با مجموعه وسیعی از رشته‌های مختلف و نیروی انسانی نخبه، جایگاه علمی قزوین را ارتقا می‌بخشد.

لاریجانی، داشتن تصویری منطقی و معقول برای توسعه علمی کشور را لازم دانست و گفت: با همت استانداری قزوین و سایر دستگاه‌های مرتبط کلنگ ساخت این طرح سال گذشته به زمین زده شد و اکنون نیز شاهد ادامه عملیات اجرایی آن هستیم تا جایی که بخش‌هایی از آن بین پنج تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با تاکید بر سرمایه گذاری در علوم پایه، گفت: سیاستمداران در دوران مختلف با کم صبری به فکر طرح‌های کوتاه مدت زودبازده بودند در حالی که برای پیشرفت و توسعه به مدت زمان زیادی نیازمندیم تا از علم به تکنولوژی، صنعت و تولید برسیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در علوم پایه ضروری است گفت: علوم پایه مانند حساب پس انداز است و هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری در آن جهش علمی پیدا نخواهد کرد.

لاریجانی گفت:: شتابگر ملی یک طرح مهم علمی به شمار می‌رود که غیر از کاربرد‌های وسیع در دانش فیزیک و ساختار ماده ای، دارای کاربری‌های زیادی در علوم پزشکی، دارو سازی، فنی، ساختمان و کشاورزی است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، طرح رصدخانه ملی کاشان را از دیگر طرح‌های بزرگ علمی این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: عملیات اجرایی این مرکز علمی با شتاب مناسبی پیش می‌رود و دولت سرمایه گذاری‌های سنگینی در این پروژه انجام داده است.

به گفته وی، هم اکنون این رصدخانه ملی تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت ادامه امیدواریم تا ۷ سال آینده شاهد نخستین نورگیری آن باشیم.

انتهای پیام/

همایش کاربران چشمه نور در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار