ایران خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام شد

ظریف با اشاره به نامه خود به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که در این نامه درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برجام داده شده است.

ایران خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام شدبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نامه خود به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که در این نامه درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برجام داده شده است.

 محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران در مسکو افزود: 20 اردیبهشت نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم که نامه به دبیرکل امروز منتشر می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه نامه درسطح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند در این سازمان ثبت می‌شود، افزود: این نامه ها درباره تخلفاتی است که از سوی آمریکا در چارچوب برجام اتفاق افتاد.

وی گفت: در نامه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست تشکیل کمیسیون مشترک شد، بر اساس برجام، کمیسیون مشترک با یک نوبت جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و در صورت ضرورت این جلسه در سطح وزیران امور خارجه تشکیل خواهد شد.

ظریف با توضیح اینکه هم اکنون روند متفاوت شده است و برجام دیگر به شکل سابق نیست و تبدیل به 1+4شده است، افزود: مذاکراتی که در بروکسل جریان دارد جدا از برجام نیست، اما در قالب کمیسیون مشترک هم برگزار نمی شود چرا که اگر چنین بود باید هر پنج عضو توافق بدون حضور آمریکا در آن شرکت می کردند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: به طور جداگانه با اتحادیه اروپا و وزیران خارجه سه کشور و قبل از آن با وزیران خارجه چین و روسیه به طور جداگانه مذاکره کردیم و ممکن است در آینده درصورت نیاز مذاکراتی در سطح وزیران خارجه پنج کشور (ایران، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) داشته باشیم اما هم اکنون مسیری موازی یعنی مذاکرات سیاسی و مسیر کمیسیون برجام را در پیش می گیریم.

وی در ادامه به سفر چند ساعت دیگر خود به بروکسل اشاره کرد و گفت: مذاکرات با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بروکسل شروع شده و هدف آن ارایه تضمین به ایران برای بهره مندی از مواهب برجام است.

ظریف ادامه داد: اروپایی‌ ها حوزه‌ های مختلفی برای همکاری مطرح کردند که در ملاقات فردا شب با وزیران امور خارجه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

وی با بیان اینکه این شروع کار بوده و با یک جلسه نمی شود کار را تمام کرد و زمان کوتاه است وباید قوی شروع کرد، اظهار داشت:روندی را شروع کرده ایم تا ببینیم آیا می توانیم به دیپلماسی زمان بدهیم یا خیر.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: درباره ضعف هایی که برای اجرای برجام در گذشته وجود داشت و کارشکنی های آمریکا به عنوان یک عضو مزاحم برجام و آینده این توافق هسته ای و گرفتن تضمین‌های لازم از سوی اروپا گفت وگو خواهیم کرد.

ظریف گفت: باید مذاکرات را بطور قوی شروع کنیم و تضمین‌های کلی در این سفر ارائه شود و پس از ارایه این تضمین‌ها همکاران ما در سطح کارشناسی جزئیات را بررسی کنند؛ بنابراین گفت‌وگوهای بیشتری در پیش است.

 مذاکرات جزئی، دقیق و موثری با روس ها داشتم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه به ارزیابی دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد و گفت: در این دیدار در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای، برجام و سوریه گفت و گو شد.

ظریف با بیان اینکه روابط تهران و مسکو هم اکنون در بهترین شرایط قرار دارد، افزود: مواضع روسیه درباره برجام صریح است و آنها نیز به مانند ما معتقدند که همه اعضای برجام و جامع جهانی باید از مواهب توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی بوده و امکان ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها را گسترده تر کرده است بنابراین به نفع تمامی کشورهای دنیاست که از برجام بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ما امروز در مورد روش‌ها گفت وگو کردیم البته با روس ها مشکلی نداریم اما باید راهکارهایی را بدست آوریم که مجموعه ای از کشورها به ویژه اعضای باقیمانده در برجام بتوانند همچنان بدون مزاحمت با ایران ارتباط داشته باشند.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: ما کار کارشناسی و تبادل نظر با روسیه را ادامه می‌دهیم و بعد از مذاکره با سه کشور اروپایی و موگرینی درباره اینکه چگونه می‌توانیم یک کار مشترک را سامان دهیم به شکلی که این کار مشترک از سوی جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گیرد بار دیگر با طرف های روس گفت وگو خواهیم کرد.

ظریف خاطرنشان کرد که مذاکرات امروز در مسکو، بسیار جزئی، دقیق و ثمر بخش بود.

درباره اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی گفت وگو شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه به مذاکرات خود با لاوروف در خصوص سوریه اشاره کرد و گفت: آخرین تحولات سوریه در دیدار امروز بررسی شد.

ظریف ادامه داد: همچنین در خصوص اقدام خطرناک آمریکا در انتقال سفارتش به قدس شریف و خطراتی که این کار برای جامعه بین الملل و صلح و امنیت در منطقه در پیش دارد، گفت وگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه در نشست امروز در خصوص اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی درسوریه نیز بحث شد، افزود: امروز تمرکز بیشتر را بر این قرار دادیم که چگونه ایران و روسیه به عنوان دو عضو از سه عضو روند آستانه می توانند همکاری های خود را گسترش دهند.

ظریف خاطرنشنان کرد: در خصوص گسترش همکاری ها برای کاهش تنش در سوریه، افزایش کمک های بشر دوستانه در سوریه و یافتن یک راه حل سیاسی که روند آن از مذاکرات سوچی و گفت وگو های ملی سوری - سوری در سوچی آغاز شده است، تبادل نظر و ابراز امیدواری شد این روند با همکاری سه کشور عضو روند آستانه و سازمان ملل متحد ادامه یابد.

ظریف بامداد امروز در ادامه رایزنی های خود درباره توافق هسته ای که به دستور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد، وارد مسکو پایتخت روسیه شدتا امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران را بررسی کند.

سفر وزیر امور خارجه ایران از شنبه شب (پریشب) آغاز شد و ظریف در نخستین ایستگاه در پکن با همتای چینی خود گفت وگو کرد.

وی امروز راهی بلژیک می شود تا در بروکسل با وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلستان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند.

وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ نیز در تماس تلفنی جداگانه با ظریف بر تداوم برجام تاکید کردند.

ترامپ سه شنبه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار