غیر از شوراها هیچ نهاد دیگری را نمی‌توان برای مشارکت‌جویی از مردم پیدا کرد

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: اگر بر روی کمک مردم حساب نکنیم باخته‌ایم و غیر از شوراها هیچ نهاد دیگری را نمی‌توان برای مشارکت‌جویی از مردم پیدا کرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرتضی الویری امروز در اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و روسای شورای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: فرصت مغتنمی در استان اصفهان وجود دارد که در دیگر استان‌ها وجود ندارد؛ استاندار اصفهان و معاونان وی نظرات مثبتی در مورد شوراها دارند و به خوبی و با همت بسیار جریان شورایی را حمایت می‌کنند و این فرصت مغتنمی برای نمونه آزمایشی قرار دادن استان اصفهان در امور شوراها در بدنه دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای اداری استان بهتر است در جلسات شورای عالی استان حضور یابند، گفت: این امتیاز خوبی برای همفکری، تعامل و شناخت بهتر کمبودهاست چرا که شورای عالی استان‌ها  احتیاج به وروی و تغذیه دیدگاهی برای رفع تنگناها دارد.

الویری با تاکید بر امر مشارکت مردم، تصریح کرد: در مشارکت‌جویی برمبنای الگوهای تعریف شده جهانی موضوع حکمرانی خوب مطرح است وحکمرانی خوب خود چند اصل مشخص دارد، برخی از اصول آن اعم از حاکمیت قانون، مشارکت‌جویی و ارتقاء بهره‌وری است که شاخص‌های آن در دنیا شناخته شده است.

رییس شورای عالی استان‌ها در خصوص مشارکت‌جویی مردم در مقابله با بحران‌ها افزود: اگر بر روی کمک مردم حساب نکنیم باخته‌ایم و در تمام مسائل اعم از مذهبی، اجتماعی و... اگر انجام فعالیت‌ها به صورت مردمی باشد طراوت خاص خود را دارد همچنین با هزینه کمتری هم امورآن می‌گذرد.

وی با تاکید بر کاهش هزینه‌ها و تلفات در اقدامات مردمی، تصریح کرد: برای مثال در امور مذهبی در روز عاشورا میلیاردها تومان هزینه می‌شود که نه اختلاسی پیش می‌آید و نه اتفاق منفی دیگری رخ می‌دهد اما اگر دولت بخواهد این مراسم را اداره کند خواهید دید که هزینه‌ها چند برابر شده و اختلاس‌گران حضور می‌یابند پس الگوی مشارکت‌جویی از مردم به صورت فراگیر و گسترده در حال اعمال است چرا که دوره حکومت تک‌صدایی بودن و دولتی بودن صرف امور گذشته است.

الویری با بیان اینکه غیر از شوراها هیچ نهاد دیگری را نمی‌توان برای مشارکت‌جویی از مردم پیدا کرد، اظهار کرد: چه بستری برای واگذاری کار به مردم وجود دارد که این امور را ساماندهی کند؟ غیر از شوراها هیچ نهاد دیگری مناسب این امر نیست چرا که در این شبکه مردم به خواست خود پای صندوق‌های رأی حضور می‌یابند و استفاده از این ظرفیت به نفع حاکمیت است.

وی با بیان اینکه تکیه به درآمدهای نفتی دیگر نه مزیتی دارد و نه امکان آن وجود دارد، افزود: ما با حرکت پیمان‌شکنانه ترامپ و دولت آمریکا و افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم و وصل شدن به نیروی مردمی قطعا اثرات مثبتی در افزایش نیروی مالی، امکاناتی و امکانات فکری و اندیشه‌ای دارد.

الویری با اشاره به اهمیت مدیریت بحران آب توسط شوراها، گفت: در موضوع بحران آب نباید تنها به الگوهای ارائه شده دولت توجه کرد بلکه با افزایش بهره‌وری در این زمینه می‌توانیم تا حدودی مشکلات را رفع کنیم.

رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه میزان بارش کشور ما ۲۲۰ میلی‌متر است و این در حالی است که بارش جهانی ۷۶۰ میلی‌متر است، افزود: میزان تبخیر ایران چهار برابر دیگر کشورها و مصرف آب آن دو و نیم برابر مصرف جهانی است که به راحتی می‌توان مصرف را کاهش داد و حتی کشورهایی که از این نظر بحران و کمبودی ندارند به شدت بر کاهش مصرف تأکید دارند.

الویری با اشاره به کاهش سطوح آبهای زیرزمینی، تصریح کرد: ورودی آب سد زاینده‌رود از یک میلیارد و ۸۵۰ مترمکعب به ۳۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است و سطوح آب زیرزمینی کشور هم متاسفانه به شدت پایین رفته است.

وی با اشاره به اهمیت وقوف شوراها به بحران آب اظهار کرد: شوراها را باید به این امر واقف کرد که امور محلی در اختیار آنها است و آب جزء موضوعات محلی است و مدیریت محلی حتی می‌تواند برای انتخاب کشت مناسب نظر دهد.

الویری افزود: در خصوص اتلاف سوخت هم ایران چیزی حدود روزی ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند که جز آلودگی هوا اثر مثبتی ندارد در صورتی که کشورهایی مانند ایران تنها ۸ میلیون لیتر مصرف بنزین دارد.

وی در خصوص اتلاف سرمایه‌ها در ایران گفت: متأسفانه این اتلاف در ایران دیده می‌شود و برای نمونه موضوعی مانند مسکن مهر بدون مطالعات و بررسی میلیاردها تومان، سرمایه مردم را به بیابان‌ها منتقل کرد و بدون اثربخشی برای بالابردن بهره‌وری هیچ گریزی جز مشارکت‌جویی مردمی نداریم و این مشارکت مردمی تنها از کانال‌ شوراهای شهری و روستایی می‌گذرد.

الویری در خصوص اهمیت آموزش شوراها تصریح کرد: برنامه آموزشی برای شوراها امسال در برنامه شورای عالی استان‌ها وجود دارد و بودجه خاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است همچنین اعضای شوراها باید از این امکانات و فناوری‌های جدید استفاده کنند و برآیند همه فعالیت‌ها به شورای عالی استان‌ها سرازیر شود و مطالب جمع آوری شده تبدیل به طرح‌های راه گشا شده و به مجلس تقدیم شود تا با کمک مردم، شوراها و مجلس بتوانیم حرکت‌های مناسبی در جهت رفع بحران‌ها داشته باشیم.

 

انتهای پیام/م

 

اجلاس مشترک شورای اسلامی استان و روسای شورای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان

برچسب ها: شورای شهر ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.