خسارت زلزله به ۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور

معاون بنیاد مسکن کشور گفت: زلزله سالانه به ۵۰ هزار واحد مسکونی آسیب می‌رساند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  بجنورد؛ عزیز الله مهدیان معاون بنیاد مسکن کشور در بجنورد گفت: در سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا‌های کشور از حوادث آسیب دیده اند.

وی اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه صد هزار واحد مسکونی آسیب دیدند که ۴۵ درصد از این واحد‌ها نیاز به تخریب و بازسازی و مابقی نیاز به تعمیر پیدا کرد.

مهدیان گفت: روستا‌های کرمانشاه، روستا‌هایی زنده و فعال است و تلاش داریم تا به بازسازی مناطق زلزله زده بیش از پیش سرعت دهیم.

وی درباره مشکلات اسکان موقت زلزله زدگان در کرمانشاه گفت: باید برای اسکان موقت حادثه دیدگان برنامه ریزی دقیق تری انجام شود تا مشکلات گذشته و تجربه تلخ قبل تکرار نشود.

مهدیان افزود: ما ۱۳ هزار دستگاه کانکس تهیه کردیم و معادل نیمی از این رقم نیز هزینه‌های تامین کانکس به متقاضیان پرداخت شد، همچنین ۱۰ هزار دستگاه کانکس نیز توسط خیران تهیه شد.

وی اظهار کرد: متاسفانه کانکس‌های خیران بدون اینکه اطلاع دقیق از نیازمندان به کانکس باشد، توزیع شد و برخی خانوار‌ها سه، چهار دستگاه کانکس دریافت کردند و برخی نیز کانکس‌ها را دریافت کرده و به فروش می‌رساندند، برخی نیز از مناطق غیر از مناطق آسیب دیده در محل حاضر شده چادر زدند و کانکس دریافت کردند.

معاون بنیاد مسکن کشور در ادامه عنوان کرد: در ساخت مسکن جز در مواردی همچون ساخت مسکن برای مددجویان و خانواده‌های بی سرپرست، نمی‌شود خیران را ورود داد.

مهدیان گفت: در سال ۹۶ در مجموع وقوع حادثه‌های طبیعی به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

وی با بیان این که در خراسان شمالی ۸۵ درصد از واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله ۲۳ اردیبهشت ماه سال گذشته پایان کار دریافت کردند، افزود: آسیب دیدگان از زلزله علاوه بر دریافت وام‌های ارزان قیمت ، کمک‌های بلاعوض و وام معیشتی دریافت می‌کنند و علاوه برآن ارائه خدماتی، چون تهیه نقشه ، نظارت، صدور پروانه و آوار برداری برای آنان رایگان است.

معاون بازسازی و امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وقوع حادثه‌های طبیعی همچون رانش زمین، سنگ افتان و لغزش زمین را از دیگر چالش‌های ساخت و ساز در روستا‌ها عنوان کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است سه هزار روستای در معرض تهدید حوادث طبیعی، ایمن سازی شود.

مهدیان درباره جابه جایی روستا‌های در معرض تهدید، افزود: تجربه ثابت کرده جابه جایی روستا‌هایی که به علت‌های مختلف در معرض تهدید بودند، موفق نبوده از این رو باید با اجرای طرح‌های ایمن سازی مخاطرات کاسته شود.

انتهای پیام/ ب


در سال گذشته بر اثر حادثه‌های طبیعی به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کشور خسارت وارد شد

برچسب ها: زلزله ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.