مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

ضرورت معرفی تمدن و فرهنگ مردم شهرهای تاریخی به نسل جدید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر مردم یک منطقه به نسل جدید امری ضروری است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اللهیاری امروز در همایش میراث اعظم نطنز اظهار کرد: از ویژگی‌های یک جامعه‌ با اصالت این است که برای حفظ هویت منطقه‌ای و فرهنگ والای زادبوم خود گام نهد و در این راستا همت مدیران و مردمان نطنز در تدارک آیین نکوداشت استاد سید حسین اعظم واقفی، بیانگر این است که توجه به مبانی فرهنگی در رفتار مردم این شهر اهمیت دارد؛ مردمانی که با وجود ساختار کوچک شهری اما کهن خود، از دیرباز پیشتاز این امر بوده‌اند. 

وی افزود: به نظر می‌رسد، در میان این همه میراث معنوی و فرهنگی مردم نطنز، مهم‌ترین بخش از اقدام استاد واقفی، نویسنده کتاب میراث فرهنگی نطنز، اهتمام به معرفی شخصیت‌های انسانی مؤثر در زمینه رشد علمی و فرهنگی منطقه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بی‌شک توجه به اهمیت علم و فرهنگ از گذشته‌های دور در باور مردمان این خطه بوده که از آنان چنین اصالت فرهنگی و پای بندی بر فرهنگ بومی را در وجودشان نهادینه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نطنز یکی از شهرستان‌هایی است که عصاره ویژگی‌های تاریخی، علمی، فرهنگی، مذهبی و ... استان اصفهان را با مقیاس کوچک‌تری در خود دارد، این ویژگی ظرفیت بسیار عظیمی است که نیازمند توجه خاص مسؤولان و حتی مردم این شهرستان است.

اللهیاری اذعان داشت: بیش از 7 اثر ارزشمند از استاد سید حسین اعظم واقفی در حوزه تاریخ‌نگاری و در زمینه‌های علمی فرهنگی و تاریخی کشور وجود دارد که نشان‌دهنده عشق والای این شخصیت ارزشمند به سرزمین مادری خود نطنز است که می‌توان وی را نمادی از عشق به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی دانست.

وی تأکید کرد: بیش از هزار و 800 اثر تاریخی، اقلیم‌های آب و هوایی متفاوت، طبیعت بکر و دست‌نخورده و همچنین آب و هوایی مطبوع و دل‌پذیر در شهرستان نطنز وجود دارد که نشان‌دهنده فرهنگ پربار این منطقه است و می‌توان گفت نطنز ویژگی‌هایی دارد که شاید آن را از سایر شهرستان‌های استان اصفهان متمایز می‌کند و مستلزم توجه بیشتر مسؤولان و مردم این شهرستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان یادآور شد: در روزگاری که ما بسیاری از داشته‌های فرهنگی خود را به دست فراموشی سپرده‌ایم و جوانان و نوجوانان سرزمین ما از بسیاری از آداب و روسم نیاکان ما اطلاع چندانی نداشته و بعضاً بسیاری از سنن تاریخی سرزمین‌شان به دست فراموشی سپرده شده است، سید حسین اعظم واقفی نطنزی یکی از اشخاصی است که با عزمی راسخ و همتی والا  با گردآوری 7 جلد کتاب با نام تاریخ نطنز خدمت ارزنده‌ای به مردم این شهرستان و محققانی که نیاز به منابع موثق بومی دارند، انجام داده است.

وی ادامه داد: معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر مردم یک منطقه به نسل جدید امری ضروری است، چراکه نسل جدید با بحرانی هویتی که درگیر آن شده، نیازمند آن است که تاریخ خود را بهتر بشناسد.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش میراث اعظم نطنز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.