درخواست ژاپن و جزایر اقیانوسیه برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی

ژاپن و کشورهای عضو انجمن جزایر اقیانوس آرام از کره شمالی درخواست کردند مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت به خلع سلاح هسته‌ای بپردازد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، روز شنبه، ژاپن و کشورهای عضو انجمن جزیره‌های اقیانوس آرام، از جمله استرالیا و نیوزیلند، از کره شمالی درخواست کردند برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام کند.

این کشورها در پی هشتمین نشست سران جزایر اقیانوس آرام در ژاپن، در بیانیه‌ای مشترک این درخواست را مطرح کردند.

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد در این بیانیه آمده است: «سران جزایر اقیانوس آرام با جدیت از کره شمالی درخواست کرده اند مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند. این سران تعهد خود را به ادامه اعمال فشار بر کره شمالی، از جمله به وسیله اجرا و پیاده‌سازی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «سران (کشورهای جزایر اقیانوس آرام) نگرانی عمیق خود را درباره شیوه‌های دور زدن تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی، از جمله انتقال‌ کشتی به کشتی را مطرح و بر اهمیت تشدید تلاش‌ها با محوریت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان مللل متحد تاکید کردند.»

پیونگ یانگ در سال 2005 خود را به عنوان یک قدرت هسته‌ای معرفی کرد و چهار سال پس از آن، از توافق 6 جانبه برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره خارج شد. این کشور در سال‌های پس از آن به انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای پرداخت و در پی آن، مورد تحریم‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی از کشورها قرار گرفت. پیونگ یانگ آخرین آزمایش هسته‌ای خود را در ماه سپتامبر سال 2017 انجام داد.

روابط پرتنش میان دو کره در اوایل سال 2018 رو به بهبود گرایید. در 27 آوریل، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در روستای پانمونجوم در نشستی تاریخی شرکت و بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و در آن پذیرفتند برای خلع سلاح شبه جزیره کره اقداماتی اتخاذ کنند.

انجمن جزایر اقیانوس آرام یک سازمان سیاسی و اقتصادی بزرگ در این منطقه است که استرالیا، جزایر کوک، ایالات فدرال میکرونزی، فیجی، پلی‌نزی فرانسه، کریباتی، نائورو، کالدونیای جدید، نیوزیلند، پالائو، پاپوآ گینه نو، جزایر مارشال، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو و وانواتو از جمله اعضای آن هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار