گناهی مهم که آثارش در دنیا گریبانگیر انسان می‌شود

پرده برداشتن از راز‌های دیگران در محیط‌های دوستانه و نیز بین زوجین، اثرات ناگواری دارد که فارغ از جهان آخرت، در این دنیا نیز گریبان انسان را می‌گیرد.

چه گناهی در دنیا عواقبش نیز گریباگیر است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛در دین مبین اسلام، دستوراتی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها علاوه بر جهان آخرت، در این دنیا نیز گریبان انسان را می‌گیرد. یکی از آن کار‌های بد و ناپسند، "پرده دری نسبت به دیگران" است. روایات اهل‌بیت گویای این مطلب است که، هر کس به دنبال بی آبرو کردن دیگران و پرده‌دری نسبت به آنان باشد، جهنم در انتظار اوست و خداوند، آبروی او را خواهد برد.

[۱]، زیرا که فاش کردن راز دیگران و پرده برداشتن از اسرار آنان، نوعی ظلم است و ظلم یکی از کار‌های بدی است که آثارش به انسان بازمی‌گردد.

[۲]انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه زندگی دوستانی دارد؛ به طور طبیعی دوستان در اثر رفت و آمد و نشست و برخاست از اسرار زندگی شخصی و خانوادگی یکدیگر مطلع می‌شوند؛ این اسرار شخصی، زمانی که بین دوستان کدورتی پیش می‌آید، ممکن است توسط یک طرف، فاش شده و باعث ریختن آبروی دیگری شود. از این رو در احادیث بر انتخاب دوستان خوب تاکید شده و دوست خوب را کسی دانسته که در غیاب فرد بدگویی (پرده دری ولو کوچک) نکند.

[۳]هنگامی که شخص متوجه شود که اسرار او توسط دوست دیگر برملا شده، ممکن است دست به واکنش متقابل و یا انتقام بزند. چه بسا بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها مانند اسید پاشی، درگیری‌های خیابانی وغیره، نتیجه فاش کردن (پرده‌دری از) اسرار شخصی یک دوست باشد. چنانچه این پرده دری در خصوص افراد شاخص و برجسته رخ دهد، ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند، چراکه هواداران آن‌ها نیز به تبع آن‌ها وارد گود شده و به تخریب یکدیگر می‌پردازند.

امروزه بنیان خانواده با وجود فضای مجازی و دیگر القائات شیطانی، مورد تعرض قرار گرفته است. چه طلاق‌هایی که بر اساس پرده دری زوجین رقم می‌خورد.

پرده برداشتن از راز‌های دیگران، در محیط‌های دوستانه و نیز بین زوجین، اثرات ناگواری دارد که فارغ از جهان آخرت، چه بسا در این دنیا گریبان انسان را بگیرد.


بیشتر بخوانید:چگونه گناهان را به نیکی‌ها تبدیل کنیم؟ 


پی نوشت‌ها:
۱ ــ پیامبر اسلام: هر کس برای عیب‌جویی و فاش کردن اسرار برادر دینی‌اش قدم بردارد اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد ساخت. (لئالی‌الاخبار، ج. ٥، ص. ٢٤١)

۲ ــ پیامبر اسلام: «سه خصلت است که در هر کس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم کردن و...» نهج الفصاحه ص. ۴۲۲، ح. ۱۲۸۱،

۳ ــ پیامبر اسلام: «سه چیز دوستى را یکرنگ مى سازد:... پاسداری در غیاب (و بدگویى نکردن) و ...» مجموعه ورام ج. ۲، ص

منبع:تبیان

انتهای پیام/

گناهی که عواقبش در دنیا نیز گریباگیر است

برچسب ها: ائمه اطهار ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا همینجوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
که اینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
من همسرم اینطوریه.دیگه از دستش خسته شدم .تمام مطالب خصوصیمونو به خانوادش می گه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من با توجه به روایات در متن بالا خودشما هم به نوعی بد گویی وعیب همسرتان را کرده‌اید.
آخرین اخبار