رئیس بیمارستان مسیح دانشورى مطرح کرد؛

۱۰ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو/ خرید و فروش اعضای بدن در غرب جنایت است

ولایتی با بیان اینکه ١٠ هزار نفر در صف انتظار اهداى عضو هستند، گفت: خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  على اكبر ولايتى رئيس بيمارستان مسيح دانشورى در نشست خبرى روز ملى اهداى عضو با بيان اينكه ٣١ ارديبهشت به عنوان روز ملى اهداى عضو در تقويم رسمى كشور نامگذارى شده است، گفت: ٣١ ارديبهشت به عنوان روز ملى اهداى عضو در شوراى عالى انقلاب فرهنگى مطرح و تصويب شد زيرا تا زمانى كه چنين عنوانى در شورای عالى انقلاب فرهنگى تصويب نشود وجه رسمى پيدا نمى‌كند.

وى ادامه داد: ايران در آسيا در اهداى عضو رتبه ممتازى دارد و هيچ كشورى تا اين ميزان پيشرفت نكرده است.

ولايتى با بيان اينكه ١٠ هزار نفر در صف انتظار اهداى عضو هستند، گفت: هر روز ١٠ نفر به دليل نرسيدن عضو جان خود را از دست مى دهند و ١٤ نفر به ليست پيوند اضافه مى شوند.

رئيس بيمارستان مسيح دانشورى تصريح كرد: اگر جوانى دچار مرگ مغزى شود با استناد به فتواى امام خمينى (ره) و مصوبه مجلس و تاييد شوراى نگهبان مى تواند به هشت نفر عضو اهدا كند.

وى افزود:كبد فرد مرگ مغزى به بيمارستان طالقانى يا شيراز، قلب به بيمارستان شريعتى كليه به لبافى نژاد ارسال و ريه در مسيح دانشورى پيوند مى شود؛ در منطقه هيچ كشورى در پيوند ريه به ايران نمى رسد حدود ٢٠٠ پيوند ريه و ٢٢٠ پيوند قلب انجام شده است.

رئيس بيمارستان مسيح دانشورى در خصوص هزينه بالاى پيوند گفت: وزارت بهداشت بخش اعظمى از هزينه هاى پيوند را تامين مى‌كند و مابقى هزينه از درآمدهاى بيمارستان تامين مى شود البته از هيچ بيمارى هزينه جراحى دريافت نمى شود.

ماهانه ٥ ميليون تومان هزينه نگه دارى از بيمار پيوند عضوى

وى ادامه داد: در ماه ٥ ميليون تومان هزينه نگه دارى بيمار پيوند عضوى است تا عضو پس نزد كه اغلب اين هزينه از راه مراكز خيريه تامين مى‌شود.

وى با اشاره به مشاوره ايران در خصوص پيوند به كشورهاى آسيايى گفت: در يكى از كشورهاى آسيايى ٦ پيوند ريه انجام داده بودند و تمام ٦ بيمار فوت كردند و به همين دليل از پزشكان ما براى انجام درست پيوند و مراقبت از بيمار كمک گرفتند.

هر نوع خريد و فروش احشا و اعضا غيرقانونى است

ولايتى با بيان اينكه هر نوع خريد و فروش احشا و اعضا غيرقانونى است، عنوان كرد: فروش اعضا كار وحشتناك غيرانسانى و ضدانسانى است كه افتضاح بين المللى در برخى كشورها وجود آورده است، ما مراقب هستيم كه هيچ كار غيرقانونى اتفاق نيفتد و قطعا و صراحتا مى گوييم به هيچ كس اجازه خريد و فروش اعضا را نمى دهيم و بسيار روى آن حساس هستيم.

رئيس بيمارستان مسيح دانشورى تاكيد كرد: خريد و فروش اعضاى انسان جنايتى است كه در غرب اتفاق مى‌افتد، در غرب انسان مى دزدند تا اعضا را بفروشند اما در كشور ما به هيچ كس اين اجازه داده نمى شود تا اعضاى انسان را خريد و فروش كند.

وى در پاسخ به سوالى در خصوص پيوند اعضا از ايرانى به غيرايرانى گفت: اين كار غيرقانونى است و خلاف قوانين مصوب مجلس است.

تحصيل ٢ ميليون نفر در دانشگاه آزاد اسلامى

ولايتى در ادامه با اشاره به اينكه ٣١ ارديبهشت سالروز تاسيس دانشگاه آزاد اسلامى است، گفت: ٣١ سال پيش دانشگاه آزاد تاسيس شد و امروز اين دانشگاه بزرگترين دانشگاه جهان است.

وى ادامه داد: اين دانشگاه يک ميلیون و ٤٠٠ هزار نفر دانشجو، ٤٠٠ واحد دانشگاهى و ٦٠٠ مدرسه دارد كه در مجموع حدود ٢ ميليون نفر در دانشگاه آزاد اسلامى تحصيل مى كنند.

تاسيس رشته هاى جديد در دستوركار دانشگاه آزاد

رئیس هيئت موسس و هيئت امناى دانشگاه آزاد اسلامى با بيان اينكه به دنبال توسعه رشته‌هاى بين رشته اى هستيم، گفت: افزون بر اين رشته‌هاى جديدى در دانشگاه تاسيس خواهند شد.

ولايتى با تاكيد بر جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامى عنوان كرد: دانشگاه اكنون ١٤ هزار نخبه دارد كه ٦٠ درصد آنها از دانشگاه آزاد هستند و ٤٠ درصد اين نخبگان را از ساير دانشگاه ها جذب كرده‌ايم تا بتوانند توليد علم در دانشگاه داشته باشند از طرفى اين جذب نخبگان در دانشگاه مانع از فرار مغزها مى شود.
وى در پاسخ به سوالى در خصوص راه اندازى تلويزيون مجازى دانشگاه آزاد گفت: آموزش مجازى امروز بخش مهمى از نظام آموزشى دنياست و اميدوارم به جايى برسيم تا در رشته هايى كه نياز به كار آزمايشگاهى نيست دانشجويان بتوانند از طريق آموزش مجازى تحصيل كنند.

بايد قابليت برگزارى دوره‌هاى تخصص پزشكى را ايجاد كنيم

رييس هيئت موسس و هيئت امناى دانشگاه آزاد اسلامى در ادامه با تاكيد بر ارتقاى سطح پزشكى دانشگاه آزاد گفت: اگر بتوانيم قابليت‌هایی براى آموزش پزشكان در دوره هاى تخصصى و فوق تخصصى را ايجاد و رضايت وزارت بهداشت را جلب كنيم، موفق عمل كرده‌ايم .

ولايتى يادآور شد : اكنون بيشتر رقابت كنكور در دانشگاه آزاد تحصيل در رشته هاى پزشكى، دندانپزشكى، داروسازى و پيراپزشكى است.

انتهاى پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه تو ایران فروش اندام ها ممنوع نیست؟
آخرین اخبار