رتبه دوم استان یزد در اهدای عضو / ۲۵هزار نفر در کشور نیازمند اهدا

طی ۵ سال اخیر ۱۱۶ اهدای عضو در استان یزد به بیماران نیازمند زندگی دوباره‌ای بخشیده است.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ مهمترین دستاورد‌های پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی، وجود تیم‌های تخصصی و گسترش دانش و تکنولوژی اهدای عضو است.

طبق آمار جهانی، نیمی از مرگ مغزی در کشور قابلیت اهدای عضو دارند این در حالی است که سالانه تعداد زیادی عضو قابل اهدا به زیر خاک می رود.

می توان با فرهنگ ‌سازی بیماران نیازمند عضو را نجات داد.

۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند اهدای عضو

مسئول واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: هر اهدای عضو می‌تواند جان  ۸  نفر را از مرگ حتمی نجات دهد .

رتبه دوم اهدای عضو استان یزد درکشور به نسبت جمعیت

قاسمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵ هزار نفر درلیست گیرندگان عضو هستند، افزود: روزانه ۷ تا ۱۰  نفر از این افراد جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که سالانه ۴ تا۸  هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و اعضای نیمی از آن‌ها قابلیت اهداء دارد.

وی ادامه داد: طی ۵ سال اخیر ۱۱۶ اهدای عضو در استان یزد انجام شده که با ایثار خانواده‌های این ایثارگران و آینده نگری آنان به تعداد زیادی از بیماران نیازمند زندگی دوباره‌ای بخشیده است و در روند تشکیل پیوند از مراکز بسیار فعال و با رتبه بالا در کشور معرفی شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: با ظرفیت سازی بهتر این میزان می‌تواند به دو برابر میزان کنونی افزایش یابد و در سال‌های اخیر تیم فراهم آوری و اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی یزد اقدامات مطلوب و اثربخش انجام داده است.

رتبه دوم اهدای عضو استان یزد درکشور به نسبت جمعیت

وی با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان یزد گفت: اجرای برنامه اهدای عضو در سال ۱۳۸۲ در استان یزد آغاز شد و همچنین در سال ۱۳۹۲ این امر با طرح جدید در استان یزد احیا شده است، به این معنا که اداره‌ای تحت عنوان اداره فراهم آوری اعضای پیوندی کار خود را با شکلی متفاوت‌تر در استان یزد آغاز کرده است.

مدیر واحد فراهم آوری اعضای پیوندی استان یزد بابیان اینکه پیوند کلیه در استان یزد صورت می‌گیرد گفت: در سال ۹۴ چیزی حدود ۳۰ مورد اهدای عضو در استان  یزد در سال ۹۵، ۳۰ مورد اهدای عضو در استان صورت گرفته است که در این راستا استان یزد حائز رتبه دوم در کشور از لحاظ اهدای عضو شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰ اهدای عضو در استان یزد انجام شده است افزود: در حال حاضر استان یزد در زمینه اهدای عضو، نسبت به جمعیت ساکن در آن از کیفیت بالایی برخوردار است.

قاسمی حضور درمساجد و سخنرانی برای ترویج اهدای عضو ، ارتباط با خیرین ،برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر، حضور در مراسم‌های ملی و مذهبی ، ایجاد غرفه صدور کارت درسطح شهر ، برگزاری همایش گرامیداشت اهدا کننده و دریافت کنندگان ، ساخت کلیپ و مستند در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو از برنامه های انجام شده از سوی مسئولان استان یزد عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی اهدای عضو همکاری مستمر رسانه‌ها را می‌طلبد ، افزود: رضایمندی دربین خانواده‌های اهداکننده در استان یزد از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.

اهدای عضو در بین خانواده‌ها باید فرهنگ سازی شود

مدیرعامل انجمن اهدا عضو ایرانیان گفت: استان یزد از جایگاه ویژه‌ای در فراهم آوری و اهدای عضو برخوردار است.

نجفی زاده افزود: پیش زمینه فرهنگ اهدای عضو قبل از وقوع حادثه در بین خانواده‌های ایرانی باید فرهنگ سازی شود تاهیچ فرد مرگ مغزی اعضای خود را زیر خاک نبرد.

رتبه دوم اهدای عضو استان یزد درکشور به نسبت جمعیت

نجفی زاده از حمایت انجمن اهدای عضو ایرانیان برای خانواده‌هایی که اهدای عضو  انجام داده اند خبر داد و گفت: این انجمن برای خانواده های افرادی که مرگ مغزی شده و اعضایشان اهدا شده است حمایت می کند.

وی  با اشاره به اینکه آمار اهدای عضو مرگ مغزی در کشور، شایسته یک کشور اسلامی نیست افزود: باید همه عزم خود در این زمینه جزم کنند زیرا ترویج فرهنگ اهدای عضو، فقط وظیفه شبکه بهداشت و درمان نیست ، بلکه  همه مردم باید در این راه تلاش کنند.

برای تشخیص مرگ مغزی باید تمامی اعمال مغزی به صورت غیر قابل‌برگشت از بین رفته باشند.

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع ، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی و مسمومیت‌های شدید از علل مهم مرگ مغزی به شمار می‌روند.

گفتنی است در فرآیند اهدای عضو خانواده اهداکننده  و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

لازم به ذکر است در سال ۹۷ استان یزد ۵ مورد اهدای عضو داشته است.

روند اهدای عضو

برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت کارت اهدای عضو، اعلام می‌کنند، اما در صورت تأیید مرگ مغزیاز سوی چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

تاریخچه و اهمیت کارت اهدای عضو

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نماد‌های فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است از زمان راه اندازی واحد‌های فراهم آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو کردند.

در روز‌ها و ماه‌های اول تعداد ثبت نام به بیش از ۱۰۰ نفر در ماه نمیرسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمینمان با این امر مقدس آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از ۵۰۰ نفر در روز رسید.

نحوه ثبت نام کارت اهدای عضو

همه ایرانیان دارای کد ملی ۱۰ رقمی می‌توانند از طریق  وب سایت www.ehda.ir برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند تا هم به صورت آنلاین و آنی کارت خود را دریافت کرده و هم تمایل آنان نسبت به اهدای عضو در دسترس دست اندرکاران این امر در سراسر کشور قرار گیرد.

ترویج فرهنگ اهدای عضو

هر ایرانی می‌تواند با افزایش آگاهی خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینهٔ مرگ مغزی و اهدای عضو، گرفتن کارت اهدا و شرکت در طرح سفیران به ترویج فرهنگ اهدای عضو کمک کند.

به گفته پزشکان اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده، کلیه‌ها و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است.

 ۳۱اردیبهشت روز ملی اهدای عضو نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار