ناگفته‌های دو تن از مسموم شدگان قارچ‌های سمی/ هر سال از همین قارچ‌ها می‌خوردیم!

دو تن از مسموم شدگان ماجرای قارچ های سمی درباره جزئیات آنچه بر آنها گذشت توضیحاتی ارائه دادند.

ناگفته‌های دو تن از قربانیان اپیدمی قارچ‌های سمی/ما هر سال از همین قارچ‌ها می‌خوردیمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،قارچ‌های سمی هیچ پادزهری ندارند و تنها راه نجات در مراحل حاد مسمومیت پیوند کبد است. این تازه‌ترین خبر درباره اپیدمی است که براساس آخرین آمار اعلام‌شده، تاکنون ٧٢١نفر را در استان‌های غربی کشور مسموم کرده و جان ٩نفر را هم گرفته است. افزایش بارندگی‌های بهاری، گرمای هوا و شرایط جوی مناسب و در نتیجه رشد بیش از حد قارچ‌های خودرو، تنها دلیلی است که تاکنون از سوی مسئولان در توجیه این مسمومیت‌های عجیب عنوان شده است، اما در مقابل مسموم‌شدگان معتقدند که آنها همان قارچ‌های همیشگی و هرساله مصرف کرده‌اند و دلیل مسموم‌شدنشان را نمی‌دانند.

پیمان آسترکی سم‌شناس و عضو هیأت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که قارچ‌های سمی هیچ پادزهری ندارد و تنها راه خودداری‌کردن از مصرف این قارچ‌هاست، در توضیح بیشتر  می‌گوید: «قارچ‌ها گونه‌های مختلفی دارند و تنها تعداد معدودی از آنها قابل خوردن و غیرسمی هستند. در واقع عمده قارچ‌های موجود در طبیعت سمی است. اپیدمی مسمومیت قارچ‌های سمی که امسال در مناطق غربی کشور رخ داده، به نظر می‌رسد به دلیل شرایط مناسب جوی و بارندگی‌های اخیر و رشد قابل ‌توجه قارچ‌ها در طبیعت بوده باشد.» به ‌گفته این سم‌شناس، بالینی ماده موثر سمی بعضی از قارچ‌ها به‌ حدی بالاست که حتی مصرف چند تکه از آن می‌تواند کلیه، کبد یا حتی مغز را از کار بیندازد. روش تشخیص نمونه‌های سمی قارچ هم کار آسانی نیست و آن‌طور که آسترکی می‌گوید، تنها راه دقیق آن انجام آزمایش است: «ما در بین بیماران موردی داشتیم که از افراد خبره و باتجربه بوده و هرسال هم قارچ‌های کوهی را برداشت می‌کرد، اما همین فرد امسال بشدت مسموم شد و متاسفانه در صف پیوند کبد جانش را از دست داد. به همین دلیل از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان گفت که قارچ سمی است و تنها راه‌حل برای تشخیص مسموم‌نبودن قارچ‌ها، نمونه‌گیری در آزمایشگاه است.»

البته آسترکی به برخی موارد مشکوک در گرفتن شرح حال بیماران مسموم‌شده با قارچ‌های سمی در استان لرستان هم اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «همانطور که گفتم، برخی بیماران مدعی بودند که همان قارچ‌های قبلی را مصرف کرده‌اند. به‌طور کلی در مناطق غربی کشور در این فصل از‌ سال، مصرف قارچ‌های وحشی امر رایجی است و هرسال هم مردم این قارچ‌ها را مصرف می‌کنند.

هرچند امسال به دلیل بارندگی‌های بهاری قارچ بسیار زیادی رشد کرده است، اما این حد از مسمومیت برای من هم جای تعجب دارد، به همین دلیل لازم است متخصصان ژنتیک هم به این موضوع ورود کنند و قارچ‌های خودرو در این مناطق را مورد آزمایش قرار دهند.»

شانس آوردیم که زنده ماندیم

بهناز و خانواده‌اش سال‌هاست که در روستاهای اطراف کرمانشاه زندگی می‌کنند و هرسال هم در فصل بهار برای چیدن قارچ به کوه و ارتفاعات می‌روند، اما قارچ‌های امسال مادر این خانواده را مسموم کرد: «مادر من چند سالی است که تنها زندگی می‌کند، یعنی بعد از فوت پدرم تنها شد. او امسال هم مثل همه بهارهای گذشته کلی قارچ چید و به خانه برگشت. مقداری از آنها را سرخ کرد و خورد. همان شد که مادرم مسموم شد و با وخیم‌ترشدن حالش او را به بیمارستان منتقل کردیم. البته الان حالش بهتر شده و پزشکان از وضع او راضی هستند.»

این دختر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «چندتا از همسایه‌های مادرم هم با همین علایم دچار مسمومیت شدند، اما آنها وضع بهتری داشتند و خیلی زود از بیمارستان مرخص شدند. بیشتر ساکنان این منطقه هر سال از قارچ‌های وحشی استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیامده بود، این‌که امسال این تعداد از مردم در کرمانشاه و مناطق اطراف مسموم شده‌اند، جای تعجب دارد.»

مسعود هم یکی دیگر از مبتلایان به اپیدمی قارچ سمی است. این مرد ٣١ساله هم جمعه گذشته همراه با ٣نفر دیگر از دوستانش به ارتفاعات فیروزآباد کرمانشاه رفت و مثل هر‌سال شروع به چیدن قارچ‌های کوهی کرد، اما او هم مثل خیلی‌های دیگر پس از خوردن قارچ حالش بد شد و کارش به بیمارستان کشید.

حالا او چند روز است که در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری است. خودش می‌گوید که خیلی شانس آورده که الان زنده است: «باورم نمی‌شد، من هرسال این قارچ‌ها را می‌خوردم. از پدر و عمو‌هایم یاد گرفته بودم که قارچ‌ها را بعد از چیدن چند دقیقه در شیر بجوشانم تا سمی‌بودن آنها مشخص شود، حتی این کار را هم کردم. همه چیز به ظاهر مثل هرسال بود. قارچ‌ها را کباب کردم و خوردم. بعد از چند دقیقه حالت‌تهوع، سرگیجه و کرختی به من دست داد.


بیشتر بخوانید:مرگ 11 نفر بر اثر مصرف قارچ سمی/ علائم مسمومیت، ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف بروز می‌کند


چندبار استفراغ کردم، درست یادم نیست، ولی هرطور بود به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شدم. چندبار شست‌وشوی معده شدم، از من آزمایش خون گرفتند و بعد از تست‌های متوالی مشخص شد که من هم در اثر مصرف آن قارچ‌ها مسموم شده‌ام. البته الان خطر رفع شده و مواد سمی از بدنم دفع شده است. قرار است طی چند روز آینده مرخص ‌شوم، اما شنیدم که خیلی‌ها در انتظار پیوند کبد هستند. چند نفری هم کشته شدند، واقعا عجیب است. در منطقه ما مردم معمولا در این فصل قارچ کوهی زیاد مصرف می‌کنند. بیشتر هم کبابی را دوست دارند. قارچ فرهنگ غذایی مردم کرمانشاه و مناطق اطراف است. من شنیدم باتجربه‌های این کار هم که سال‌ها قارچ‌های خوارکی خودرو را تشخیص می‌دادند، امسال گرفتار این بلا شدند.

منبع:شهروند

انتهای پیام/

گفتگویی با مسموم شدگان ماجرای قارچ های سمی

برچسب ها: حوادث ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
امیرمهدی
۰۴:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام من امشب یه نارگیل خرید وقتی نارگیل رو باز کردم دیدیم یه چیز بیضی شکل داخلش هست تاحالا ندیده بودم خواستم تست کنم ببینم چه مزه ای دارد یک تکه خوردم مزه خود نارگیل میداد اما بافت فیبری داشت خواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد تو رو خدا بگین
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۱۶ ۱۷ تير ۱۳۹۷
شک نکنیددست موساد اسرائیل درکارست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
تشعشعات......... انها را سمی کرده اند .سوزاندن ضایعات ...........
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۲۲:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام..دوستان.من.هم.از.کوههای شهرمان قبلا قارچ میکندم و می.خوردم.ولی دیگر ادامه ندادم علت این که تشخیص قارچ خوراکی خیلی سخت است...قارچ سمی پس از رویش شروع به خودسوزی میکند .وسیاه میشود .اگرقبل امدن شخص رویش کند. انسان خطا خواهد کرد نباید قارچ ریشه داشته باشد . ضمنا قارچ خوراکی اگه مانده باشد کرم میزند.منظورم وحشی بود.. ولی امسال نرفتم بکنم ...
United States of America
دولتشاهی
۲۰:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
میبینم همیشه بعدش دلدرد میگیرم پس واسه همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگه فقط قارچ سمی در کرمانشاه بوده بقیه استانها هم مردم مسموم شدند
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۱۷:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مگر میشود قارچ ها یک دفعه سمعی شوند واونهم برای اهالی بومی که خودشان محل چیدن قارچ ها را خوب بلدند وسراغ جای که قارچ سمعی هست نمی روند
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
نظر من حرفه ای و کارشناسیه بنابر این نیاز به ادیت و یا حذف بخشی از نظر نیست.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
کاش سریع حجامت می کردند.بهترین چیز برای دفع سموم حالت تهوع و حجامته.
United States of America
مهدی
۱۳:۴۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
من مهدی هستم ،هشت سال تولید کننده قارچ هستم بیشتر از ده گونه قارچ کشت کردم دانش کشت چهل گونه اصلی و بیشمار زیرگونه های قارچ رو دارم و بعضی از قارچهارو برای اولین بار در ایران کشت کردم. بیش از پنجاه هزار صفحه مقاله و کتاب در مورد انواع قارچهارو مطالعه کردم ،یکی از پیچیده ترین طرح هایی تولید قارچ های دارویی در ایران رو به وزارت جهاد کشاورزی برای گرفتن مجوزهای لازم برای کشت رو فرستادم ،و اگه بخوام از رزومه خودم بگم خیلی طولانی خواهد شد، اینهارو گفتم یدونید اگه من حرفی میزنم به واسطه تجربه و دانش بسیار بالای اینجانبه نه صرفا یه مطالعه سرسری
Germany
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
خب که چی،شما فقط از خودت تعریف کردی الان دقیقا چی چیزی که ما از دانش بسیار بالای شما استفاده کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۳:۴۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
قارچها دچار جهش ژنتیکی شدن.
-
ناشناس
۱۳:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
نه بستگی به مقاومت بدن دارد نحوه مصرف آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
شاید هم زلزله ای نبوده
United States of America
مهدی
۱۳:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
درمورد تعداد گونه های قارچ ،و اینکه چه تعداد قارچ سمی هستن و یا خوراکی هستند
United States of America
مهدی
۱۳:۱۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اولا همه قارچهای سمی کشنده نیستند ،دوم اینکه زلرله نمیتونه تاثیری داشته باشه ، خیلی از قارچهای وحشی دارای بالاترین خاصیت دارویی هستند ،قارچ کما با نام علمی پلوروتوس نبرودنسیس یه قارچ وحشی بسیار خوشمزه و گرون قیمته ظاهر ش هم برای شکارچیان قارچ کاملا شناخته شده س ،این صرفا برای اینه که نگیم همه قارچها مضرن ، این قارچها قطعا سمی بودن چون از روی ظاهر قابل شناسایی نیستند ،باید برای شناسایی این قارچها قسمتهای مختلف قارچ رو بشناسند و بررسی کنند صرفا شناخت از روی ظاهر کافی نیست ، اما درمورد سمی شدن قارچهای خوراکی عوامل محیطی بسیار تایین کننده است. در تولیدهای قارچ در محیطهای کاملا استریل اقدام به کشت قارچ میشود و بنابر این از ورود کوچکترین مواد مضر به محیط جلوگیری میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مصرف زیاد قارچ غیر سمی هم برای کبد خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
احتمال دارد این حالت به علت باروری ابرها باشد که نیاز به برسی ازمایشگاهی دارد.الا برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۱:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من زلزله های اخیر در کرمانشان و لرستان و... باعث این فرآیند شده تا قارچ های سمی شوند ... البته این یک نظریه است .... چه اتفاقی افتاده که مردمی که هرساله این قارچ ها را می خوردند و مشکلی پیش نمی آمد ولی امسال که خوردند مسموم شدن ... تنها اتفاق خاص زلزه های اخیر بوده اند که می تواند تاثیر گذار باشد .. البته باید بررسی شود
Germany
ناشناس
۱۰:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
البته به احتمال قوی برای خارج شدن سموم از بدن بیمار ممکن است بعد از خوردن عسل حالت تهوع داشته باشند که این موضوع باعث خارج شدن سموم از بدن است .((چندبار حالم بد شد درست یادم نیست، ولی هرطور بود به بیمارستان منتقل شدم. چندبار شست‌وشوی معده شدم، از من آزمایش خون گرفتند و بعد از تست‌های متوالی مشخص شد که من هم در اثر مصرف آن قارچ‌ها مسموم شده‌ام. ))
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
قارچ سمی کشنده است