سفیر ایران در پکن:

تهران خواستار همکاری چین برای حفظ برجام است

خاجی گفت: پکن نقش مثبت در حمایت از برجام داشته و تهران خواستار همکاری چین برای حفظ برجام است.

تهران خواستار همکاری چین برای حفظ برجام استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «علی‌اصغر خاجی» سفیر ایران در پکن طی گفت‌وگویی با روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفت تهران خواستار همکاری چین برای حفظ برجام است.

روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» نوشت، خاجی در گفت‌وگو با این رسانه گفته است اگر تحریم‌های آمریکا منافع ایران را تهدید کند، ایران به گزینه‌های دیگر متوسل خواهد شد.

سفیر ایران در پکن همچنین گفت پکن نقشی مثبت در حمایت از برجام داشته و باید همکاری اقتصادی خود را با ایران افزایش دهد. علی‌اصغر خاجی همچنین گفت وزیر خارجه ایران پکن را اولین مقصد سفرهای دیپلماتیک خود انتخاب کرد که این اقدام به دلیل اهمیت چین برای ایران است.

وی طی گفت‌وگو با رسانه چینی تصریح کرد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، پکن را اولین مقصد سفرهایش حتی قبل از مسکو و بروکسل انتخاب کرد چراکه چین اولین شریک تجاری ایران و اولین خریدار محصولات نفتی و غیر نفتی، همچنین یک سرمایه‌گذار بزرگ در ایران است.

خاجی در ادامه به «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفته است «ما از دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام شامل چین،‌ انتظار داریم برای اجرا و ادامه این توافق کمک کنند و تعهدات و تکالیفشان را بر اساس این توافق انجام دهند».

سفیر ایران در چین افزود «اگر بتوانیم به حقوق و منافع این توافق دست یابیم، در آن باقی خواهیم ماند. اگر حقوق ایرانی تامین نشود و منافع ما حاصل نشوند، به دیگر گزینه‌های می‌اندیشیم».

خاجی ادامه داد «با این فضای مثبت باور داریم و امیدواریم که بتوانیم برجام را بدون آمریکا ادامه دهیم».

بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا نمود، وزیر خارجه ایران به کشورهای چین، روسیه و به بروکسل مقر اتحادیه اروپا رفت تا با دیگر کشورهای عضو برجام درباره ادامه توافق رایزنی کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار