مجاهد نستوه آذربایجان و روایتی از مجاهدتش در راه انقلاب و اسلام

حجت الاسلام و المسلمین حسنی نماینده سابق، ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه پس از یک عمر مجاهدت در راه اسلام و انقلاب شامگاه ۳۱ اردیبهشت در سن ۹۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛مجاهد نستوه آذربایجان و یار دیرین امام و رهبری و مبارز انقلابی حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی پس از سال‌ها رشادت و ایثارگری در راه اسلام شامگاه ۳۱ اردیبهشت در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه دعوت حق را لبیک گفت.

مجاهد نستوه آذربایجان و روایتی از مجاهدتش در راه انقلاب و اسلام

حجت الاسلام و المسلمین حسنی در سال‌های اخیر به علت کهولت سن در بستر بیماری بود.

مجاهد نستوه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی یکی از روحانیون مبارز در آذربایجان است. زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و مبارزات وی، بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان را تشکیل می‌دهد به طوری که انقلاب اسلامی در این خطه، بدون نام و یاد حسنی معنا و مفهوم نخواهد داشت. آقای حسنی، در تیر ۱۳۰۶ در ارومیه به دنیا آمد، و پس از آن که پدرش را در دوازده سالگی از دست داد، با مادرش که نقش یک مربی دینی را در روستایشان بر عهده داشت، زندگی کرد. او پس از کلاس ششم به تحصیل علوم دینی پرداخت. منطقه‌ای که آقای حسنی در آن می‌زیست، در سال‌های نوجوانی و جوانی وی خاطرات سیاسی فراوانی از حضور احزاب و گروه‌های سیاسی دارد. 

در نوجوانی مدتی در حوزه علمیه ارومیه مشغول تحصیل بودند و در سال ۱۳۳۴ به حوزه علمیه قم رفتند. خودشان مطرح کرده اند که آن موقع من برای اولین بار با شهید آسید مجتبی نواب صفوی آشنا شدم و ایشان در همین مدرسه فیضیه قم مطالبی را بیان فرمودند: و مساله مبارزه با رژیم شاه را مطرح کردند و صحبت‌های ایشان به گونه‌ای در من تاثیر کرد که من هم تصمیم گرفتم علیه رژیم ستم شاهی مبارزه کنم.

مجاهد نستوه آذربایجان و روایتی از مجاهدتش در راه انقلاب و اسلام

آقای حسنی از سال ۴۲ با علمای شهر و با حوزه علمیه قم در ارتباط بودند و مبارزات مردم استان علیه رژیم را هدایت می‌کردند، ایشان بار‌ها ممنوع المنبر شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند و حتی در مبارزه با رژیم کار ایشان و انقلابیون مسلح ایشان به حدی بالا گرفت که ارتش با تانک وارد خیابان‌های ارومیه شد و مسجد اعظم را با گلوله مستقیم تانک مورد هدف قرار داد که در آن جریان تعدادی از مردم شهید و مجروح شدند و البته با حمله مردم به تانک‌ها، ارتشی‌ها عقب نشستند و شکست خوردند.

آقای حسنی که از نوجوانی با سلاح آشنا شده یکی از نخستین وظایف خود را این می‌دانست که به کار تهیه اسلحه و آموزش نظامی در آن منطقه بپردازد.

مجاهد نستوه آذربایجان و روایتی از مجاهدتش در راه انقلاب و اسلام

جنگ‌های مسلحانه با اشرار و ضدانقلاب

یکی از فتنه‌های مهم روزهای آخر دوران ستم‌شاهی غائله خطرناک چماق داران در سطح کشور بود که همزمان با تزلزل نیروهای ارتش و ژاندارمری صورت می‌گرفت و در ارومیه هم با میدان‌داری 2 آخوند سلطنت‌طلب توانسته بود جایگاهی برای خود باز کنند که در سایه مبارزات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این منطقه، خاتمه یافت.

یکی دیگر از تهاجمات صورت گرفته در آن زمان، توسط اشرار و قبایل مختلف به ارومیه، حمله مسلحانه یکی از اربابان منطقه به این شهر بود که تدبیر حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی در این غائله مانع از کشتار و خونریزی شد.

مقاومت در برابر تجاوز هوایی عراق

در کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی آمده است که در اواخر شهریورماه سال 59 همزمان با دورانی که وی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود هواپیماهای صدام برای اولین بار به فضای شهر تهران تجاوز کردند و در آسمان این شهر و نزدیکی‌های مجلس ویراژ دادند، در این هنگام حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی بدون اینکه با مسئولین ساختمان هماهنگ کند خود را به پشت‌بام مجلس رسانده و با مسلسلی که در آنجا مستقر بود به دفاع از حریم شهر تهران نیز می‌پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی همواره خود را یک کشاورز دانسته و در طول سالیان متمادی از طریق کشاورزی امرار معاش کرده است.

نماینده سابق ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، هیچ‌گاه سمت دولتی نداشته چون معتقد بود که روحانیت نباید به درآمد دولتی متکی باشد چراکه در ان صورت نمی‌تواند آزادانه سخن خویش را بگوید.

او در تمام سال‌های پس از انقلاب، همچنان به کشاورزی در "بزرگ‌آباد" ادامه داده و در کنار آن اقداماتی عمرانی و فرهنگی متعددی نیز برای استان آذربایجان غربی انجام داده است که از آن جمله بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در این شهر یا ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کنگره ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی، در وصف حجت الاسلام و المسلمین حسنی، از مرحوم حسنی به عنوان افسر شجاع در دوران دفاع مقدس و مبارزات قبل و پس از انقلاب یاد کردند.

انتهای پیام/ن.م

 

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.