آغاز دور جدید مبارزه با تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از آغاز دور جدید مبارزه با تب کریمه کنگو در استان خبر داد.

جانباز مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، گفت:با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما دور جدید مبارزه با این بیماری در استان آغاز شد.
وی افزود:در این راستا تیم‌هایی از دامپزشکی برای سمپاشی اماکن دامی و مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام اعزام شدند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت:تشدید اقدامات نظارتی بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام، مراکز نگهداری و عرضه گوشت، برگزاری دوره‌های آموزشی– ترویجی برای بهره برداران و اطلاع رسانی همگانی با همکاری رسانه‌های عمومی رااز مهم ترین اقدامات اجرایی برای مقابله با این بیماری عنوان کرد.
جانباز افزود: همچنین طرح زنجیره سبز در پنج کشتارگاه استان از جمله کشتارگاه‌های شهرستان‌های حاجی آباد، بندرعباس، قشم، و دو کشتارگاه در بستک در حال اجرا است و بزودی در شهرستان میناب هم اجرا می‌شود.
وی گفت: در طرح زنجیره سبز دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود که این سبب از بین رفتن عامل انتقال تب کریمه کنگو به انسان می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: این بیماری یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بین انسان و دام است که عمدتاً از طریق گزش کنه و یا آلودگی با ترشحات دام و انسان بیمار انتقال می‌یابد و گزش کنه یا تماس با آن، تماس با دام بیمار و ترشحات آلوده و تماس با خون و ترشحات انسان مبتلا از عمده راه‌های انتقال این بیماری ویروسی محسوب می‌شود.
جانباز از مردم خواست گوشت مورد نیاز را از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند.
وی گفت: برای مقابله با ابتلا به این بیماری نگه داشتن گوشت تازه به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و استفاده از دستکش در زمان تمیز و یا خرد کردن گوشت الزامی است.
تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق کنه منتقل شده و بسیار خطرناک است.
تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت و پختن درست و کامل گوشت ویروس تب کنگو را از بین می‌برد.


انتهای پیام/ر

گوشت تازه نخورید

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.