سیاوش، شخصیت یکی از داستان‌های شاهنامه است که در بافت تاریخی یزد با زبان انگلیسی برای گردشگران خارجی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ یکی از چهره‌های مظلوم و مغموم شاهنامه سیاوش است، داستان سیاوش به گونه‌ای شبیه داستان یوسف است، همه از زیبایی وی حیرانند، روحیات اخلاقی از جمله پاکدامنی و شرم از خصوصیات بارز وی است.

سیاوش شخصیتی است که اهل سازش است و یکسره از خشونت و برندگی دوری می‌کند.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی
شبیه به داستان سیاوش در دیگر فرهنگ‌های جهان نیز وجود دارد، همین موضوع بهانه‌ای شد تا جمعی از هنرمندان یزد این داستان را دست مایه‌ی نمایش خود کنند.

بر همین اساس زندگی سیاوش را با زبان انگلیسی برای گردشگرانی که به شهر جهانی یزد سفر می‌کنند به نمایش گذاشتند.

داستانی از شاهنامه به روی صحنه می‌رود

سعید شهریار کارگردان نمایش سیاوش در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  گفت: هدف از انتخاب این شخصیت شباهت آن با اسطوره‌های فرهنگی ملت‌های دیگر است که باعث برقراری ارتباط بهتر و بیشتر گردشگران خارجی با نمایش می‌شود.

شهریار افزود: اجرای نمایش سیاوش یکی از برنامه‌های مصوب سفر گردشگران خارجی به شهر جهانی یزد است که در بافت تاریخی یزد به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی
کارگردان نمایش سیاوش گفت: این نمایش در حال تمرین برای شرکت در المپیاد برخی از کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه و بلژیک است.

وی با اشاره به گردشگرانی که از این نمایش دیدن کرده اند اظهار داشت: به علت اجرای این نمایش به شیوه کاملا ایرانی گردشگران خارجی زیادی از کشور‌های برزیل، چین، ایتالیا و آلمان از این نمایش دیدن کردند.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در حاشیه بازدید از نمایش سیاوش در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: نمایش سیاوش می‌تواند دریچه‌ای جدید را به دنیای هنر برای هنرمندان استان یزد بگشاید.

فاطمی با اشاره به این که نمایش سیاوش از زاویه‌ای متفاوت به حوزه گردشگری ورود پیدا کرده است اظهار داشت: این نمایش مجموعه‌ای از آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی را با زبان انگلیسی به تصویر کشیده است.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی

وی با اشاره به اجرای نمایش سیاوش با زبان انگلیسی برای اولین بار در ایران عنوان کرد: این گونه نمایش‌ها می‌تواند سهم مهمی در جذب توریست و گردشکر به استان یزد داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین افزود: امیدواریم با فراهم کردن امکان اجرای این تئاتر در سایر کشور‌های جهان مردم دنیا را با ورزش اصیل ایرانی (ورزش زورخانه‌ای) صنایع دستی لباس‌های سنتی ابزار آلات جنگی ایرانی در قدیم و از همه مهمتر داستان‌های شاهنامه آشنا کنیم.

اجرای نمایش سیاوش تلفیقی از ظرفیت علمی و هنری استان یزد

شهردار یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، دو وظیفه مهم مردم و مسئولین در حوزه گردشگری را صیانت از جاذبه‌های موجود و ایجاد جذابیت‌های جدید دانست و گفت: اجرای نمایش اسطوره داستان ایرانی به زبان انگلیسی یکی از جاذبه‌های ایجاد شده توسط جوانان استان یزد است.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی

جمالی نژاد با اشاره به اینکه شهر و کشورمان داستان‌های خوانده و نوشته نشده زیادی دارد عنوان کرد: اجرای اینگونه نمایش‌ها فرصت مناسبی برای معرفی و ترویج فرهنگ ملی و مذهبی ما به جهانیان است.

وی عنوان کرد: در نمایش سیاوش ظرفیت علمی و هنری تلفیق شده تا جذابیت برای گردشگران ایجاد کند و شهرداری به عنوان یه سازمان مسئول از اجرای این گونه نمایش‌ها حمایت می‌کند.

شهردار یزد با بیان اجرای نمایش با زبان بین المللی برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود پیگیری و استمرار اجرای این گونه نمایش‌ها را خواستار شد.

اجرای نمایش سیاوش گشایش دریچه‌ای جدید به دنیای هنر

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  گفت:  هنرمندان یزدی حرکت بسیار خوبی را در زمینه ترویج فرهنگی ایرانی باستانی آغاز کرده اند.

نمایش داستانی از شاهنامه حرکتی بدیع در عرصه گردشگری فرهنگی

وی ادامه داد: اینکه ما بتوانیم از ظرفیت زبان غیر فارسی استفاده کنیم و فرهنگمان را معرفی کنیم، امری پسندیده است که مورد حمایت وزارت ارشاد نیز قرار خواهد گرفت.

لازم بذکر است اجرا و آماده سازی نمایش سیاوش که یکی از داستان‌های شاهنامه را به زبان انگلیسی به نمایش در می‌آورد حدود هشت ماه توسط یک گروه تحصیلکرده به طول انجامیده و برای گروه‌های مختلف گردشگری به اجرا گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/ص

گزارش از سعیده صدیقی

برچسب ها: خبر فرهنگی ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار