معرفی رشته روانشناسی + دانلود نمونه سوالات

در این گزارش با رشته روانشناسی آشنا می‌شویم و برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در امتحانات خود نمونه سوالات را از سایت باشگاه خبرنگاران جوان دانلود کنید.

معرفی رشته روانشناسی + دانلود نمونه سوالاتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روانشناسی یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در میان رشته‌های علوم انسانی است، علم روانشناسی رشته‌ای کاربردی بوده و به مطالعه رفتار‌ها و فرآیند‌های ذهنی انسان می‌پردازد؛  در روانشناسی رفتار‌های انسان مانند صحبت کردن، نوع تفکر، هیجان و ترس بر اساس مطالعات علمی و تحقیقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برخی افراد تصور می‌کنند یک روانشناس تنها با افرادی سرو کار دارد که از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برد در حالی که علم روانشناسی برخلاف روانپزشکی  به بررسی  رفتار‌های  بشری می‌پردازد.

روانشناسی را می‌توان یک رشته جدید در میان رشته‌های علوم انسانی دانست، اما باید بدانید که علی‌رغم عمر کوتاه علم روانشناسی، این رشته دانشگاهی دارای زمینه‌های علمی متعددی است؛ برای مثال انجمن روان شناسی آمریکا بیش از ۵۰ زمینه مختلف تحقیقاتی را برای روانشناسی مشخص کرده است.

روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی، زیست روانشناسی، روانشناسی رشد، روانشناسی قانونی، روانشناسی اجتماعی از زمینه‌های تخصصی علم روانشناسی است؛ در ایران هم علم روان شناسی  از دهه ۴۰ شمسی در دانشگاه‌ها و برای اولین بار در دانشگاه تهران تدریس شد.

بازار کار رشته روانشناسی چگونه است؟

فارغ التحصیلان رشته روانشناسی علاوه بر فعالیت تخصصی خود می‌توانند در مشاغل دیگری نیز فعالیت داشته باشند، در حقیقت می‌توان گفت در بعضی از مشاغل، یک روانشناس بسیار موفق‌تر از دیگران است.

مشاغلی همچون کارشناس تبلیغاتی، نمایندگی فروش و بازاریابی از این مشاغل هستند، یک روانشناس به دلیل درک بهتر رفتار‌های فردی و برقراری ارتباط موثر با دیگران از توانایی بالایی در ترغیب مخاطب و قانع کردن مشتری برخوردار است. 

یک روانشناس می‌تواند یک مشاور درسی و شغلی باشد، تجربه نشان داده است روانشناسان در خدمات رسانی مشاوره‌های تخصصی موفقیت بیشتری دارند؛ یک روانشناس همچنین می‌تواند تکنسین و مشاور یک روانپزشک باشد اما تفاوت روانشناس با روان پزشک چیست؟

تفاوت روانشناسی با روانپزشکی چیست؟ 

به طور خلاصه می‌توان فعالیت یک روانپزشک بیشتر بر پایه تجویز دارو و درمان اختلالات روانی است، در حالی که یک روانشناس به رفتارشناسی توجه می‌کند؛ یک روانشناس تنها با بیماران روانی سر و کار ندارد. تحصیل در رشته روانپزشکی منوط به قبولی در آزمون سراسری رشته تجربی است اما رشته روانشناسی  از جمله رشته‌های علوم انسانی است.

می‌توان گفت نزدیک‌ترین رشته روان شناسی به روانپزشکی، روانشناسی بالینی است، با این تفاوت که روانشناس بالینی در درمان بیماران روانی دارویی تجویز نمی‌کند بلکه به کمک روان‌درمانی٬ آموزش و گفت وگو به معالجه بیمار خود اقدام می‌کند.

ظرفیت دانشگاه‌های دولتی در رشته روانشناسی

می‌توان گفت ظرفیت روزانه دانشگاه‌های برتر دولتی برای رشته روانشناسی حدود۴۰۰ نفر است، امکان قبولی در دانشگاه‌های دولتی بسته به نوع سهمیه و رتبه در سهمیه متفاوت است با این وجود مشاوران کنکور معتقدند برای قبولی در این رشته در دانشگاه‌های دولتی اعم از روزانه و شبانه، رتبه فرد باید زیر ده هزار باشد.

آزمون کارشناسی ارشد رشته روانشناسی 

 تحصیل در رشته روانشناسی مقطع کارشناسی ارشد در هشت گرایش خواهد بود که شامل روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی اسلامی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی و روان سنجی است.

عناوین دروس امتحانی در کنکور کارشناسی ارشد رشته روانشناسی هم شامل متون روانشناسی (به زبان انگلیسی)،  آمار و روش تحقیق، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، روانشناسی رشد، روانشناسی فیزیولوژیک،  روانشناسی بالینی،  روانشناسی عمومی، روانسنجی، آزمون هوش و استعداد، روانشناسی صنعتی - سازمانی، روانشناسی اجتماعی، رفتار سازمانی، روانشناسی امور استخدامی،  بالندگی سازمانی، روانشناسی تربیتی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی است.

ظرفیت دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد 

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، پیام نور  و غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی  اینجا کلیک کنید. 

دانلود نمونه سوالات دروس رشته روانشناسی پیام نور

روانشناسی عمومی ۱
کلیات فلسفه
مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره
روانشناسی اجتماعی
روانشناسی تربیتی
زبان تخصصی
روانشناسی رشد ۱
آمار توصیفی
فلسفه آموزش و پرورش
روانشناسی یادگیری
روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
روش‌های اصلاح و تغییر رفتار
روان سنجی
روش‌ها و فنون تدریس
اختلالات یادگیری
کاربرد کامپیوتر در روانشناسی
روانشناسی رشد ۲
انگیزش و هیجان
روانشناسی بازی
آسیب شناسی روانی ۱

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.