مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد؛

خسارت ۸۶۵ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی قم

ابراهیمی گفت:بر اثر سرمازدگی بیش از۸۶۵ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قم وارد آمدکه باید برای جبران آن از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله حمایت‌های دولتی،استفاده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛مسلم ابراهیمی ، مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی قمگفت:بر اثر سرمازدگی 6هزار و 890 هکتار از سطح زمین های کشاورزی قم، خسارت دید و هزینه های بهره برداران برای تولید محصول، بی نتیجه ماند.

وی افزود: سال گذشته دمای هوای زمستان نسبت به سال های قبل گرمتر بود و به همین دلیل زمان رویش درختان و گیاهان زودتر آغاز شد، اما در سال جاری، فصل بهار با سرمای دیر رس همراه بود و بسیاری از محصولات باغی استان را به خصوص در مناطق کوهستانی با خسارت مواجه کرد.

ابراهیمی عنوان کرد:بیشتر زمین های کشاورزی در مناطق کوهستانی استان، بیمه نیستند و به همین دلیل جبران خسارت های وارد شده به باغات در این بخش کار دشواری است.

وی تصریح کرد: بر اثر این سرمازدگی بیش از 865 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی قم وارد آمد که رقم قابل توجهی است و باید برای جبران آن از تمام ظرفیت های موجود از جمله حمایت های دولتی، استفاده کرد.

وی بیان کرد: باغات گردو، گیلاس، قیسی و انگور بیشترین حجم خسارت سرمای دیرهنگام بهار امسال را به خود دیدند و بسیاری از آن ها دیگر توانایی تولید محصول را ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی قم در سال های اخیر و کمبود منابع آبی، بهترین راه برای ادامه حیات کشاورزی استان، اجرای سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهانی است که می توانند در شرایط متفاوت آب و هوایی مقاومت کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم،بیان کرد: کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی که استرس های محیطی را تحمل می کنند و برای رشد به آب کمی احتیاج دارند از جمله اقدام هایی است که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی استان، قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هرگونه اقدامی برای کاهش خسارتهای محیطی به بخش کشاورزی باید قبل از وقوع حادثه انجام شود، درغیر این صورت، به دلیل وسعت وسیع زمین های کشاورزی و باغات، جلوگیری از خسارت ها در زمان وقوع رخداد، بسیار دشوار و غیر ممکن است.

وی ادامه داد: همچنین توسعه کشت گلخانه ای که می توان در آن شرایط متفاوت آب و هوایی را کنترل کرد از جمله راهکارهای عملی برای پایداری کشاورزی در استان قم است.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

انتهای پیام /ح

15 هزار تن محصول کشاورزی در قم خسارت دید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.