باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

مسمومیت های قارچی عاملی برای مرگ ومیر

قارچ گیاهی خوراکی که دارای مواد پروتئینی است،رویشگاه این گیاه در مراتع وکوه های زاگرس بویژه استان های آذربایجان غربی، لرستان، ایلام، قزوین، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

 به گزارش خبرنگارگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ بافرارسیدن فصل بهار و رویش گیاهان کوهی شاهد رویش گیاهی به نام قارچ در کشور هستیم.

این روزها درمراتع وکوه های دنا وبویراحمدشاهد حضور کسانی هستیم که درحال  چیدن قارچ  هستند تا از این طریق سودجویی کنند.

در بازار شهر یاسوج نیز شاهد حضور دست فروشانی هستیم که گیاه قارچ را از کوه های دنا و بویراحمد به بازار می رسانند تا بتوانند از این طریق درآمدزایی داشته باشند.

دست فروشان هر کیلو قارچ را بین 50تا 80هزارتومان به فروش می رسانند.

 

 

مسمومیت های قارچی عاملی برای مرگ ومیر

 

15فوتی براثر مسمومیت قارچی

نکته قابل تامل اینکه در این میان کسانی هستند که دانسته یا ندانسته  قارچ های سمی را وارد بازار می کنند،قارچ هایی که در بعضی از استان های کشور باعث مرگ 15نفر ومسمومیت هزاران نفر شد.

 به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه استان های کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، لرستان، ایلام، قزوین، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی را داشتند گفت: بیشترین فوتی بر اثر مصرف قارچ سمی در استانهای کرمانشاه ،لرستان ،آذربایجان غربی وکردستان بوده است.

کولیوند افزود: تاکنون هزار و هفده نفر بر اثر مصرف این نوع قارچ ها مسموم شدند که از این تعداد 15 نفر فوت کردند.

به گفته وی استان  کرمانشاه با  7نفر  بیشترین فوتی را در میان استان های کشور داشته است.

 

مسمومیت های قارچی عاملی برای مرگ ومیر

 

10نفر براثرقارچ سمی در کهگیلویه وبویراحمدمسموم شدند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمددر گفت گویی اختصاصی باخبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ گفت:طی دو هفته اخیر 10 نفر از مردم شهرستان های بویراحمد و دنا بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شدند که برخی از این افراد به صورت سرپایی و برخی دیگر بعد از چند روز بستری درمان شدند.

پوران فرد با اشاره به مرطوب بودن زمین به ویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا و رویش قارچ های سمی از مردم خواست از چیدن و مصرف این نوع قارچها خودداری کنند.

 

مسمومیت های قارچی عاملی برای مرگ ومیر

 

افراد عادی نمی توانند سمی بودن قارچ را تشخیص دهند.

دست فروشان قارچ ها در شهر یاسوج می گویند، با استفاده از بو و رنگ  قارچ می توان تشخیص داد که این قارچ سمی است یا خیر این درحالی است که جعفری گیاه شناس درگفت گویی اختصاصی باخبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ می گوید :هیچ کس نمی توانداز شکل ظاهری تشخص دهید که ایا این گیاه سمی  یا خوراکی است.

وطن زاده متخصص بیماریهای داخلی  نیز می گوید:این  سم تنها با استفاده از روش های آزمایش تشخیص داده می شود.

 

 

مسمومیت های قارچی عاملی برای مرگ ومیر

 

علائم  ودرمان مسمومیت قارچ سمی

وطن زاده متخصص بیماریهای داخلی  در گفت گویی اختصاصی باخبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ می گوید:علائم بیماری مسمومیت قارچی به صورت شکم درد،تهوع،استفراغ،درد های کراپیت در ناحیه شکم و بیشتر علائم ضعف و بی حالی می باشد.

وی می گوید:بهترین کار در مرحله اول برای رهایی از مسمومیت قارچ های سمی استفراغ سریع بیمار می باشد و در مرحله دوم هر چه سریعتر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و با در مان های اولیه این مسمومیت قابل درمان است.

جعفری  کارشناس گیاه شناسی توصیه می کند افرادی که طبیعت می روند چون قدرت تشخیص این را ندارند که کدام قارچ سمی است از جمع آوری است قارچ ها خوداری کنند.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.