دعای روز نوزدهم ماه رمضان + شرح دعا

با خواندن دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان از حسنات این ماه محروم نمانید.

دعای روز نوزدهم ماه رمضان+ شرح دعاخواندن دعا های شب های ماه رمضان  از اعمال بسیار پر فضیلتی است که خداوند متعال لطفی برای بندگان خود قرار داده است. البته علاوه بر دعاهای این ماه، دیگر اعمال مهم و مستحبی وجود دارد مانند قرآن خواندن یا نماز های ماه رمضان و خیلی از اعمال پربرکت دیگر. ما در این مقاله به دعای روز نوزدهم ماه  رمضان به همراه متن فارسی آن می پردازیم. امیدواریم که مفید واقع شود.

متن عربی دعای روز نوزدهم ماه رمضان به همراه ترجمه فارسی 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوی خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش، ای راهنمای به سوی حـق آشکار.

دعای روز نوزدهم ماه رمضان+ شرح دعا

در شرح دعای روز نوزدهم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی آمده است:

"اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ" کلمه "وفر" به معنای "زیاد کن" است. شرح این بخش به این صورت است که خداوندا روزی مرا در این ماه بیفزا تا از برکات آن بهره کامل ببرم که منظور از روزی همان قرآن است که در آیه ای آورده شده است: شهر رمضان الذی فیه القرآن: ماه رمضانی که قرآن در آن ماه نازل گردید ."حظ" در این بخش به معنی بهره می باشد. بهره به دو صورت می تواند بیان شود. بهره حرام همان افرادی که اهل ربا هستند. دیگری بهره معنوی است که ماه رمضان می باشد و این ماه فرصتی برای مومنین و  انجام بهره های معنوی است. از دیگر برکت های ماه رمضان پذیرفته شدن توبه ها می باشد. در آیه ای از قرآن آمده است:ان الله یحب التوابین و یحب المطهرین: خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست می دارد.

"وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ" یعنی خداوندا راه های خیرات را برای ما آسان گردان. منظور از راه های خیرات افطاری دادن است. این کار ثواب بسیار بالایی دارد. عده ای حتی برای خود نان سحری ندارند. در حدیثی از امامان معصوم آمده است که:از شخصی پرسیده است  چرا از حال همسایه فقیرت بی خبری؟ شخص در پاسخ می گوید:نمی داستم. و امام می فرماید: مواخذه ات می کنم که چرا نمی دانی. اگر باخبر بودی و کمک نمی کردی که کافر بودی. انسان ها صرفا با دعا خواندن وارد بهشت نمی شوند باید زیر بال و پر فقراء را گرفت. آن هم نه هر فقیری، بلکه فقیر آبرومند که فقیر است و اظهار فقر نمی کند.

دعای روز نوزدهم ماه رمضان+ شرح دعا

 

"خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ" خداوندا اگر در این شب ها اعمال نیکی انجام می دهم مانند انواع دعا ها و ...حسنات آن اعمال را به من برسان و محرومم نکن. یعنی این که ثواب و فضیلت اعمال نیک با اعمالی مانند غیبت یا درووغ از بین نرود. در حدیثی از بزرگان دین آمده است که:اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته می شود.

"یا هادیاً الی الحَقّ المُبین" ای خدایی که همواره راهنمایی می کنی همه مومنین را به سوی حق، چقدر باید از تو شکر گذار باشیم که ما را به دین حق هدایت نموده ای. الی الحق المبین ولایت اهل البیت است که خداوند ما را به آن هدایت کرده است. خداوندا توفیقم را در دست یابی به این اعمال نیک زیاد فرما و این اعمال نیک مرا مورد پذیرش خود قرار ده.

در نهایت این که، همان طور که در مطالب بالا خواندید، رمضان ماهی است پرفضیلت و فرصتی است برای توبه گناهان و رسیدن به خدا، چرا که گناهان همانند پرده ای سیاه میان بنده و خداوند واقع می شود پس با توبه و استغفار این پرده ی شیطانی را از وجودمان ریشه کن کنیم. التماس دعا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار