بهره مندی مازندران از زنجیره کامل تولید پرورش دام وطیور

یکی از ظرفیت‌های منحصربه فرد زیست فناوری در مازندران بهره مندی از زنجیره کامل تولید پرورش دام وطیور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با حوزه زیست فناوری در استان به ۱۰ واحد می‌رسد.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های منحصربه فرد زیست فناوری در مازندران که علاوه بر توجیه اقتصادی، زمینه استفاده از نیرو‌های بومی، وجود زنجیره کامل تولید درصنعت پرورش دام وطیوراست.

معتمدزادگان گفت: همه خطوط ژنتیک حفاظت شده از تولید مرغ اجداد، مرغ مادر، جوجه کشی با نژاد بومی و غیر بومی تا پرورش و کشتارگاه و صنایع تبدیلی به همراه نژاد‌های بومی گاو مازندرانی دارای شناسنامه ژنتیک است.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران افزود: در حوزه‌هایی مانند پرورش گوسفند زل مازندران، صنایع شیلاتی، خطوط تولید ماهیان مولد، بچه ماهی، گل وگیاهان زینتی، صنایع سلولزی مانند چوب و کاغذ تا جنگلکاری و مرتعداری، شاهد حضور پژوهشگران بیوتکنولوژی مازندران هستیم.

وی گفت: استفاده از فناوری زیستی برای تولید کنترل کننده‌های طبیعی، بومی آفات و بیماری‌های گیاهی به جای مواد شیمیایی بمنظور تولید محصولات بدون باقیمانده‌های شیمیایی، تولید کود با استفاده از فناوری زیستی به منظور جایگزین کردن با کود‌های شیمیایی، افزایش مواد موثره گیاهان دارویی و توسعه کشت آنها، استفاده از موتور‌های صنعتی با سوخت طبیعی برای حفاظت محیط زیست، استفاده از فناوری‌های زیستی برای افزایش بهره وری آب درکشاورزی، تولید گیاهان علوفه‌ای و تامین خوراک دام و افزایش تولید در واحد سطح و اقتصادی کردن تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در مازندران از طرح‌های در حال بررسی محققان زیست فناورزی استان است.

استان مازندران با تولید سالانه ۷ ونیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و جمعیت ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر و وسعت ۲۴ هزارکیلومتر مربع، از استان‌های شاخص کشور در بیوتکنولوژی محسوب می‌شود.
انتهای پیام/آ

رونق تولید پرورش دام وطیور در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.