دعایی برای رفع مشکلات و گشایش برای کارهای روزمره

دعای ابوحمزه ثمالی نه تنها یک مناجات، مفید و شیرین است بلکه در باب این که بسیاری از درد‌ها و گره‌های زندگی را بشناسیم و درمان آن را بفهمیم، مهم است که از این دعا غافل نشویم.

رمضان سفره کرامت خدا برای بندگان/ دعای ابوحمزه ثمالی درمان بسیاری از مشکلات زندگی است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت‌الاسلام والمسلمین حسین فاتحی کارشناس علوم قرآنی  درباره ماه مبارک رمضان گفت: درباره اهمیت ماه مبارک رمضان در قرآن کریم و روایات ما بسیار صحبت شده و جزو بهترین ماه‌های سال معرفی شده است.

وی در همین راستا افزود: روایتی پرحکمت از امیرالمومنین علی (ع) آمده است که نشان می‌دهد ماه مبارک رمضان ساعت‌هایش در طول سال و در عمر انسان استثنایی است و نظیر ندارد. حضرت می‌فرمایند: فضیلت ماه رمضان بر سایر ماه‌ها و اوقات مثل فضیلت اهل بیت بر سایر مردم است.

 

رمضان سفره کرامت خدا برای بندگان/ دعای ابوحمزه ثمالی درمان بسیاری از مشکلات زندگی است


بیشتر بخوانید:بزرگترين درس ماه مبارک رمضان چیست؟ 


رمضان

حجت الاسلام والمسلمین فاتحی ادامه داد: هر شب ماه مبارک رمضان خداوند متعال هزار هزار بنده که مستعد آتش جهنم هستند، می‌بخشد. هر ساعت شب و روز جمعه در این ماه مبارک بندگان را از آتش جهنم دور می‌کند و در پایان ماه مبارک رمضان خداوند متعال به اندازه کل محبت‌هایی که در ماه رمضان نسبت به بنده اعمال کرده برایش در نظر می‌گیرد.

وی با مقایسه وضعیت بندگانی که ماه مبارک رمضان را غنیمت شمرده با آنان که بهره‌ای از این ماه نبرده‌اند، بیان کرد: افرادی که از این ماه بهره نبرده، به مهمانی خدا لبیک نگفته و از عذاب الهی دور نشدند و بیچاره هستند. برخی هستند که مخالف روزه گرفتن هستند و بهانه‌های مختلف می‌آورند. دلیل چنین اظهار نظراتی نداشتن حال انس با خداست، مانند آن که فرد وقتی از کسی خوشش نیاید یا حال دیدن کسی را ندارد به بهانه‌های مختلف متوسل می‌شود تا دیدار اتفاق نیفتد.

ماه مبارک رمضان ماهی نیست که افراد در آن به دنبال بهانه باشند و از مناجات فرار کنند؛ بالعکس ماهی است که خدا در آن حتی آتش را از فردی که اهل جهنم است دور کرده، تمام بهانه‌ها را کنار زده و برای نزدیکی بنده اش و بخشش او شرایط را فراهم می‌کند. همه این موهبت‌ها برای این است که بنده عبد شود و سر سفره بندگی بنشیند.

در هیچ زمان و هیچ جای دیگر چنین امکانات و محبتی وجود ندارد و فقط در سفره رمضان وجود دارد. خداوند کریم است، اما در ماه مبارک رمضان کم را به اوج خود رسانده است و بیش از عمل و اراده ما، ما را مورد لطف قرار داده است. حیف است که از این لحظات استفاده نشود، باید بهانه‌ها را کنار گذاشت و به مهمانی در سفره میزبان پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاتحی درباره کسانی که در این ماه غفلت می‌کنند، توضیح داد: افراد باید بهانه‌ها را کنار بگذارند و روزه‌ها را ادا کنند. کسی که شرایط روزه دارد نباید بهانه‌جویی کند بلکه باید از این ماه و کرامات خدا لذت ببرد و با خدایی که "انیس من لاانیس له و رفیق من لارفیق له" است، انس بگیرد.

وی با اشاره به اعمال و ادعیه‌ای که در ماه رمضان روزه‌دار را به خدا نزدیک‌تر می‌کند، افزود: هر شخصی بخواهد عملی انجام دهد که در این ماه باعث تقرّب الهی باشد؛ ورع و دوری از گناه است. در ماه نزول قرآن تمرین می‌کنیم که از حلال چشم پوشی کنیم و به تبع آن با کمی تمرین می‌توان از حرام نیز چشم پوشی کرد. به عنوان نمونه وقتی از موارد حلال مثل غذا و خوراکی‌ها چشم پوشی می‌کنیم، می‌توانیم از گناهان و مواد حرام نیز دوری کنیم. عملی که باعث می‌شود به خداوند بسیار قرب پیدا کنیم و از کرامت او استفاده کنیم دوری از گناه است.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: در روایات متعدد تاکید شده است که اعضا و جوارح روزه باشد. در کنار این موضوع ادعیه‌های توصیه شده در ماه مبارک رمضان بسیار زیاد است و باید برنامه ریزی کرد و همه آن‌ها را خواند. هر کدام از این دعا‌ها انس با خداست و قطعا اجابت می‌شود. این که فرد روزه‌دار در ماه مبارک رمضان تنها به خواندن یک دعا اکتفا کند، خوب نیست، بهتر این است که هر بار ادعیه‌ای را بخواند تا هم از این طریق با مفهوم آن دعا آشنا شده و هم این که به نوعی تنوع نیز در عبادت داشته باشد.

وی درباره بهترین دعا در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: دعایی که غوغا می‌کند و نسبت به تمام ادعیه بی‌نظیر است دعای ابوحمزه ثمالی است. اولا ابوحمزه ثمالی که امام سجاد (ع) دعا را به او یاد داد، شخصیت بسیار ارزشمند و والا، فهیم، عالم، وارسته و مستجاب الدعوه بود.

در دعای ابوحمزه ثمالی علاوه بر مفهوم و عبارات آن که بسیار شیرین و قابل تامل است درباره بسیاری از درد‌هایی که در زندگی وجود دارد و به آن توجه نداریم بیان شده است. خیلی از گره‌های زندگی که نمی‌دانیم دلیل آن چیست در دعای ابوحمزه ثمالی آمده و درباره درمان آن گفته شده است.

رمضان سفره کرامت خدا برای بندگان/ دعای ابوحمزه ثمالی درمان بسیاری از مشکلات زندگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین فاتحی خاطرنشان کرد: دعای ابوحمزه ثمالی نه تنها در باب مناجات، مفید و شیرین است بلکه در باب این که بسیاری از درد‌ها و گره‌های زندگی را بشناسیم و درمان آن را بفهمیم، مهم است. از دعای ابوحمزه ثمالی غافل نشویم.

منبع:میزان

انتهای پیام/

رمضان سفره کرامت خدا برای بندگان

 

برچسب ها: رمضان 97 ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.