انتشار کتاب کشفیات نتایج باستان شناسی رامسر

کتاب نتایج باستان شناسی ۳ هزار ساله جنت روبار رامسر به چاپ می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان شناسی در محوطه گورستانی ایزگام دشت رامسر گفت: کتاب باستان شناسی کاوش‌های این منطقه درحال تدوین است.

وی افزود: این باستان شناسی توسط تیمی علمی از برترین‌های باستان شناسی بین المللی صورت گرفت

خلعتبری با بیان اینکه مقدمه این کاوشگری در سال ۶۸ شروع شد، اما بنا به دلایلی ۲۸ سال مغفول ماند گفت:: در دولت دهم بحث کاوش در این منطقه مطرح شد، اما وضعیتی نامشخص پیدا کرد که به دلیل کاوش‌های غیرقانونی در سال‌های اخیر، نشستی اضطراری صورت گرفت تا کاوش‌ها به سرانجام برسد.

وی گفت: سابقه خوش کاری در منطقه نداشتم، اما به دلیل اهمیت موضوع سرپرستی را برعهده گرفتم که حمایت‌های فرماندار و همراهی مردم باعث نتایج ارزشمندی شد.

سرپرست هیات علمی باستان شناسی گفت: از کاوش گورستان یاد شده نمونه‌های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه ومهاجرت جمع آوری شده است.

خلعتبری گفت: آثار فرهنگی و بقایای انسانی و حیوانی کشف شده متعلق به عصر آهن ۱ و ۲ است.

بر اساس این گزارش ۵۶ قطعه از یافته‌های کاوشگری باستان شناسی ایزگام دشت جنت رودبار در موزه مردم شناسی مجتمع موزه‌ای شهدای رامسر به نمایش عمومی در آمده است.
انتهای پیام/آ

کشف ۵۶ اثر باستان شناسی در رامسر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار