انتقاد گاردین از رفتار ترامپ در قبال کره شمالی

گاردین در تحلیلی به نقد رفتار ترامپ و دولتش در قبال مساله کره شمالی پرداخت.

انتقاد گاردین از رفتار ترامپ در قبال کره شمالیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درباره لغو دیدار با رهبر کره شمالی به اندازه تصمیمش برای برگزاری این دیدار عجولانه و ناقص بود. همان گونه که پیش‌بینی می‌شد به کره جنوبی که مقدمات این دیدار را فراهم کرده بود در رابطه با لغو این دیدار حتی اطلاع هم داده نشد.

ناظران بین‌المللی هشدار داده بودند که این دیدار شاید هیچگاه اتفاق نیفتد چرا که اختلاف بین طرفین خصوصا بر سر ابزارهای لازم برای تعطیل کردن فعالیت هسته‌ای کره شمالی بیش از آن بود که چنین اتفاقی بیفتد. مهیا نبودن آمریکا و عدم هماهنگی یا عدم شفافیت درباره اهداف و نحوه رویکرد به مساله احتمال پیشرفت مذاکرات را تضعیف می‌کند.

وقتی از ترامپ درباره لیاقتش برای دریافت جایزه صلح نوبل پرسیده شد، متواضعانه گفت: «همه اینگونه فکر می‌کنند اما من این را نمی‌گویم». وی سپس افزود تمرکز او بر به نتیجه رساندن مذاکرات است.

به نوشته گاردین، لغو دیدار ترامپ و کیم جونگ اون تا حدودی یک امر پیش‌دستانه بود چراکه دولت آمریکا ادعا می‌کند کره‌شمالی طی روزهای اخیر به سوالات منطقی آنها جواب نداده است.

برخی نیز تلاش دارند رئیس جمهور چین را متهم کنند که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را طی روزهای اخیر به اتخاذ موضعی سخت‌تر [در برابر آمریکا] تشویق کرده است اما در واقع مسئولیت تمامی این رفتارها بر عهده ترامپ است. 

تندشدن لحن پیونگ یانگ ناشی از حرفهای جان بولتون و پنس بود که مکررا بحث مدل لیبی را [برای خلع سلاح این کشور] پیش کشیدند. ناهماهنگی بین دولتمردان در این دولت (دولت ترامپ) چیز جدیدی نیست اما این اظهارات به نظر برای تحریک کره شمالی به کار رفت. ترامپ علیرغم تهدید دوباره، روز گذشته تلاش کرد راه را برای مذاکرات آتی به طریقی دوستانه و البته گیج‌کننده باز بگذارد. 

اقدام دولت کره شمالی به تخریب سایت آزمایش‌های هسته‌ای خود گرچه اقدامی نمایشی و نه اساسی بود اما لغو دیدار توسط ترامپ ساعاتی پس از این اقدام کره شمالی، احتمال موفقیت برقراری رابطه دو کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار می دهد. با این حال، کره شمالی با انجام این کار، یک پیروزی آسان به دست آورد و وجهه خوبی نیز پیدا کرد.

گاردین در پایان نوشت: مشکل اصلی لغو مذاکرات نیست. مشکل آن است که این دیدار بدون فکر تنظیم شده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، کره شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار