معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان:

کارجمع آوری فاضلاب ورودی به زریوار تا ۵ ماه دیگر به اتمام می‌رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: کار جمع آوری و ساماندهی فاضلاب ورودی به دریاچه زریوار تا ۵ ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، امیر قادری در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های عمرانی مریوان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در این شهر جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی و همچنین فاضلاب بویژه در مناطق نزدیک به دریاچه زریوار است.

وی افزود: با توجه به اولویت دار بودن این مسئله، مبلغ ۲.۹ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ که اعتبارات حوادث است برای جمع آوری فاضلاب در محلات سردوشی و استادیوم و سایر نقاط همجوار به زریوار در نظر گرفته شد تا شرکت آب و فاضلاب شهری استان و امور آبفا شهر مریوان طی حداکثر ۵ ماه کار ساماندهی این محلات را به اتمام برساند.

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: مابقی اعتبار مورد نیاز را نیز شرکت آبفا از محل منابع داخلی تأمین می‌کند تا با اجرای این پروژه دیگر فاضلابی از سمت شهر وارد زریوار نشود.

قادری یادآور شد: در گذشته نیز اقداماتی در خصوص جمع آوری فاضلاب ۷ روستای ضلع غربی زریوار توسط آبفا و سپس آب و فاضلاب روستایی انجام شد و هم اکنون کار ساماندهی فاضلاب ۳ روستای ضلع شرقی در حال اجرا است تا از سمت روستا‌ها نیز فاضلاب وارد دریاچه زریوار نشود.

وی بر ضرورت تقویت فضا‌های آموزشی در این شهرستان تأکید کرد و گفت: در این حوزه لازم است عدالت در توزیع اعتبارات برای شهرستان مریوان بیشتر لحاظ شود.

معاون استاندار کردستان با تأکید بر اینکه شهرداری مریوان باید وظایف خود را بهتر و دقیقتر انجام دهد، خاطرنشان کرد: ماده ۱۰۰ قانون شهرداریها، مسئولیت کنترل ساخت و ساز را برعهده شهرداری گذاشته است، اما ضروری است نیروی انتظامی، دادگستری و فرمانداری کمک کنند تا شهرداری مریوان بتواند ساخت و ساز را بهتر کنترل و مدیریت کند.

قادری بیان کرد: شهرداری مریوان به مانند سایر دستگاه‌ها از ظرفیت اسناد خزانه برای اجرای پروژه‌های خود استفاده کند؛ چراکه این ظرفیت یک ابتکار توسط دولت برای کمک به پروژه‌های عمرانی است و در دنیا هم جواب داده است.

وی با اشاره به قانون استفاده کنندگان غیرمجاز از انشعاب آب و برق و گاز، تصریح کرد: اگر شهرداری‌ها مانع ساخت و ساز غیرمجاز شوند، دستگاه‌های خدمات رسان هم دلیلی برای واگذاری انشعابات به این قبیل ساخت و ساز‌ها ندارند.

معاون استاندار کردستان گفت: یکی از راهکار‌های کنترل ساخت و ساز، بالا بردن هزینه تخلف، بویژه در زمین‌های با ارزش افزوده بالا است که این معهم کار شورای شهر است و باید با سازوکار‌هایی این بستر را فراهم کند.

قادری با بیان اینکه راه روستایی استان رتبه آخر را در کشور دارد، گفت: در سطح استان نیز راه روستایی شهرستان‌های سقز و مریوان در رده‌های آخر هستند و باید در توزیع اعتبارات راه روستایی آن‌ها در سال ۹۷ ویژه‌تر دیده شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان همچنین در جلسه ستاد ساماندهی خدمات سفر شهرستان مریوان گفت: کردستان استانی گردشگرپذیر است، اما شهر‌های مریوان و بانه به دلیل طبیعت بکر و جذاب و پتانسیل مرز و تجارت، توریستی‌تر هستند.

قادری با بیان اینکه بسیاری از مسافران وارده به کردستان به قصد سفر به این دو شهر وارد مرکز استان می‌شوند، گفت: مریوان با توجه به جاذبه‌های فراوانی که دارد به تنهایی می‌تواند در توسعه استان مؤثر باشد.

وی بر ضرورت تسهیل دسترسی گردشگران به شهر مریوان تأکید کرد و افزود: ایجاد نقاط مکث در محور توریستی مریوان و سروآباد و اورامان می‌تواند در جلوگیری از خستگی مسافران و گردشگران مؤثر عمل کند.

معاون عمرانی استاندار تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری در استان و شهرستان مریوان را یک نیاز دانست و تأکید کرد: البته این کار تنها وظیفه دولت نیست و باید بستر حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه فراهم شود.
معاون عمرانی استاندار کردستان در پایان سفر به شهرستان مریوان، در جلسه‌ای با فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر مریوان نیز حضور یافت.

لازم به ذکر است، در سفر مهندس قادری به شهرستان مریوان، حسنی مدیرکل دفتر فنی، اسدی مدیرکل دفتر شهری و شورا‌ها و تعدادی از مدیران استانی و همچنین فرماندار و مدیران شهرستان مریوان حضور داشتند.

قادری در این سفر از پروژه‌های کنارگذر غربی، مصلی، مدرسه ۹ کلاسه خیرساز، پروژه ایجاد و جمع آوری شکبه فاضلاب روستا‌های حاشیه زریوار و پروژه ایجاد زیرساخت بازارچه مرزی خانم شیخان بازدیدو دستورات لازم برای تکمیل هرچه سریعتر این طرح‌ها را صادر کرد.

همچنین با حضور معاون عمرانی استاندار، جاده آسفالته روستای خاو (از آخرین روستا‌های مرزی مریوان) به طول ۱۴۰۰ متر و با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

انتهای پیام/م

کارجمع آوری فاضلاب ورودی به زریوار تا ۵ ماه آینده

برچسب ها: آب وفاضلاب ، روستاها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.