باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نیاز تولیدکنندگان به نگرش صادرات محور/ پیشرفت تجار ایرانی به تخصص رایزنان بازرگانی بستگی دارد

وجود نگرش صادرات محور در بنگاه‌های تولیدی و ارتقای تخصص رایزنان بازرگانی عامل مهم پیشرفت تجارت ایران در بازار کشورهای همسایه است.

 نیاز تولیدکنندگان به نگرش صادرات محور/ پیشرفت تجار ایرانی به تخصص رایزنان بارزگانی بستگی داردبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش عمده‌ای از اقتصاد تمام کشورها، به مقوله صادرات و فروش اجناس در بازارهای جهانی  به ویژه کشورهای همسایه معطوف می‌شود؛ این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد  که اولین عامل، ایجاد فضایی امن توسط وزارت امور خارجه برای  صادرکنندگان در سفارت خانه هاست.

در این راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از دستور اکید به سفارت خانه ها برای توجه بیشتر دیپلمات ها به مسائل اقتصادی  در این نهادها خبر داده است.

لزوم گسترش و تقویت تبادلات تجاری بین بازار کشورهای همسایه

 مقام معظم رهبری در ابتدای سال فرمودند: «بازاریابی بیرون از کشور و صادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. بایستی ما که با پانزده کشور همسایه‌ایم -غیر از کشورهای دیگرِ دوردست که می توانند کالای ایرانی را مصرف کنند، از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این امر هم به‌ عهده‌ی وزارت امور خارجه است، هم به‌عهده‌ی وزارت بازرگانی، هم به‌عهده‌ی فعالان اقتصادی مردمی است؛ تا بازاریابی کنند. یک آماری را به من دادند چون یادداشت نکرده‌ام، این آمار درست یادم نیست، لکن آمار بسیار مهمّی بود که اگر ما بتوانیم بیست ‌درصد از تولیدات کشورهای همسایه‌ی خودمان را یعنی بیست درصد از مجموع مصرف آنها را متعهّد بشویم، تعداد زیادی شغل ایجاد می شود.»

ضرورت تغییر نگرش تولید کنندگان در تامین نیاز کشورهای همسایه

جواد رزاقی، صادرکننده نمونه به کشور عراق  در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ،می گوید: عراق یک کشور استراتژیک در حوزه صادرات است و سهم صادرات غیر نفتی ایران به این کشور 40 درصد یعنی 605 میلیون دلار  است.

این صادرکننده  با اشاره به تغییر نگرش تولیدکنندگان برای تولید کالای صادراتی، گفت: باید نگرش صادرات محور را از داخل بنگاه های تولیدی شروع کنیم یعنی به هنگام تولید بخشی از نیاز آنها را در نظر بگیریم.

وی افزود: بنگاه های اقتصادی ما باید برای جا افتادن در بازارهای جهانی  به تشکیل اتاق فکر اقتصاد بین المللی جهت بررسی نیاز بازارهای همسایه بپردازد؛ متاسفانه در این زمینه بازرگانانی را داریم که برای تجارت، ذائقه کشور مورد نظر را رعایت نکرده اند  در نتیجه این امر موجب متضرر شدن آن ها شده است.

رزاقی با اشاره به عدم وجود ثبات کیفی و قیمتی در بازار داخلی گفت: اگر در قیمت ها و کیفیت ها تعادل صورت نگیرد صادرات محصولات به کشورهای همسایه با  توجه به رقبای خارجی  نظیر( عربستان،کویت،قطر و ترکیه ) که  تقریبا شرایط یکسانی  با ما دارند سخت خواهد شد.

کالاهایمان را هدفمند بفروشیم

این صادرکننده در تبین ارزیابی کالاهای فروخته شده در بازار جهانی گفت: برای اینکه بازار برون مرزی را از دست ندهیم باید پس از فروش کالایمان به دنبال آن برویم ، میزان رضایتمندی مشتریان را بسنجیم و ایرادهای آن  را برطرف کنیم.

وی افزود: کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان در کشور مقصد خود دفاتر ارزیابی و بازاریابی را تعبیه می کنند تا بتوانند با ارزیابی استقبال مشتریان برون مرزی از کالاهایشان به  تبلیغ بهتر آن مطابق با نیاز کشور متقاضی تلاش کنند.

وظایف رایزنان بازرگانی برای کمک به اقتصاد چیست؟

رزاقی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید ما برای تحکیم روابط بین دو کشور، وجود رایزن های بازرگانی در کشور هاست اظهار کرد: در حال حاضر  در 21 کشور به طور رسمی رایزن بین المللی بازرگانی داریم از اینرو نیازمند افزایش این تعداد در کشورهای مختلف هستیم.

وی افزود: البته باید بگویم که رایزنان بازرگانی تنها به ایجاد کانال های مناسب اقتصادی به تجار کمک می کنند و صادرکنندگان  پس از برقراری ارتباط با بازار مشترک  به تبلیغ و فروش کالایشان اقدام می کند.

این صادرکننده خاطر نشان کرد: گسترش بیش از پیش علم رایزنی بازرگانی بین کشورهایی که ایران در آن ها فروش دارد، نیاز جدی دیپلماسی اقتصادی است، وظایف اصلی وزارت خانه های امور خارجه و صمت در این راه، آموزش تخصصی رایزنان بازرگانی برای تبادل صحیح ارتباط بین کشورهاست.

سهولت در تبادلات تجاری با عضویت در اوراسیا

وی  می گوید: خوشبختانه با پیوستن به کشورهای اوراسیا شاهد حذف تعرفه های بین کشوری در هنگام واردات و صادرات کالا هستیم.

رزاقی تصریح کرد: برای پیشرفت و مسلط شدن به بازارهای جهانی باید به نگاه های کارشناسان اعتماد کنیم چرا که ایده هایی که از سوی نخبگان داخلی ارائه می شود بسیار خوب و راهگشاست.

وی افزود:البته صادرکنندگان ایرانی برای ادامه مسیر خود به حمایت کشور مقابل  نیاز دارند.برای مثال اگر به بررسی روابط تجاری و اقتصادی خود با کشور عراق بپردازیم به فساد موجود در سیستم اداری عراق پی می بریم.متاسفانه بعضی مواقع شاهد  فروش کالاهایمان، با تعویض بسته بندی در بازار جهانی هستیم؛ ما نیز به علت فقدان قوانین مستقل حقوقی، توانایی  شکایت و پیگیری سریع این موضوع را نداریم.

رزاقی در پایان تصریح کرد: عامل دیگری که سال گذشته موجب متضرر شدن تجار ایرانی شد مربوط به زمانی است که کردستان عراق دستور  بستن مرزها را به  ایران و ترکیه صادر کرد؛ ایران  به بستن مرزهای تجاری و هوایی خود اقدام کرد در صورتیکه ترکیه تنها از ورود و خروج مسافران جلوگیری کرد  اما تردد کانتینرهای تجاری این کشور به روند عادی خود ادامه داد و این امر سبب بالا رفتن تراز تجاری این کشور شد.

عراق مشتری ثابت کالای ایرانی

عراق طی نیمه نخست امسال با خرید بیش از سه میلیارد دلار کالا، بزرگترین بازار هدف برای کالاهای ایرانی به شمار می رود، البته سهم زیادی از این بازار به پراید و پژو و سایر قطعات خودرو مربوط می‌شود با این حال کالاهای دیگری نیز همچون محصولات صنعتی و کشاورزی در سبد صادراتی ایران به عراق وجود دارد.

با توجه به این که عراق کشوری جنگ زده  و مصرف کننده است و بیشترین کالاهای خود را به صورت وارداتی در بازار به فروش می رساند در نتیجه می توان گفت  این بازار یکی از بهترین فرصت های تجاری ایران است؛ اما هنوز هم آنطور که انتظار می رود قادر به تصاحب جایگاه مناسب تجاری در این کشور نیستیم.

برای مثال آخرین آمارها از نیاز صددرصدی این کشور به واردات آرد خبر می دهد اما ایران تنها ده درصد صادرات آرد به این کشور  را بر عهده دارد. از 90 درصد باقی مانده  80 درصد آن را ترکیه و 10 درصد آن را نیز سایر کشورهای همسایه در دست دارند.

زمانی که کشور ما توانایی صادرات آرد با درصد بالاتری را به این کشور داراست چرا با بازاریابی های جدی و رایزنی های دقیق به رونق این کالا و سایر کالاها نمی پردازیم؟

گزارش از نرگس معززی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار