عسکری مطرح کرد؛

افزایش مشکلات اوقاف به دلیل پرداخت نکردن به موقع حق‌بیمه

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف به دلیل پرداخت نشدن به موقع حق بیمه خادمان مساجد کشور با مشکلاتی مواجه شده است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حمید عسکری سوادجانی مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره پوشش بیمه خادمان ثابت مساجد کشور اظهار کرد: در راستای اجرای بند(ض) تبصره 14 قانون بودجه کشور در سال 86 و به استناد تفاهم‌نامه سازمان اوقاف و سازمان تأمین اجتماعی، تفاهم شده بود با مشارکت سازمان تأمین اجتماعی، امکانات و تسهیلاتی را برای پوشش بیمه خادمان ثابت مساجد کشور فراهم کنیم.

وی تشخیص و تأیید فهرست اسامی خادمان ثابت مساجد کشور و ایجاد وحدت رویه در ارسال لیست حق بیمه این خادمان از سوی ادارات اوقاف شهرستان به شعب تأمین اجتماعی را از تکالیف ادارات اوقاف هر شهرستان دانست و گفت: از سال 86 و بعد از انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تأمین اجتماعی، بیش از 32 هزار خادم ثابت مسجد در کشور بیمه شده‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه نرخ بیمه خادمان ثابت برابر ماده 28 قانون تأمین اجتماعی به میزان 27 درصد و براساس حداقل دستمزد سالیانه مصوب شورای عالی کار است، تصریح کرد: 20 درصد حق بیمه توسط دولت و 7 درصد آن از طرف خادم ثابت مسجد پرداخت می‌شود.

عسکری خاطرنشان کرد: حداکثر سن مشمولان این طرح یا همان خادمان ثابت مساجد باید در تاریخ ارائه تقاضا به ادارات کل اوقاف و امور خیریه 50 سال تمام باشد و اگر آنها سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تامین اجتماعی را داشته باشند، معادل مدت سابقه حق بیمه به سقف مجاز (50 سال) اضافه می‌شود.

وی افزود: ادارات اوقاف شهرستان‌ها موظفند تا روز بیست‌وسوم ماه بعدی جهت ثبت و تهیه لیست بیمه‌شدگان اقدام کنند و جهت پرداخت به کارشناس مالی و بودجه شهرستان تحویل دهند تا روز بیست‌وپنجم هر ماه نسبت به پرداخت حق بیمه ماه قبلی اقدام شود و خادمان ثابت مساجد مشمول استفاده از تسهیلات بیمه تامین اجتماعی شوند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف تاکید کرد: برای جلوگیری از تأخیر و جریمه دیرکرد حق بیمه، ادارات اوقاف شهرستانها باید اطلاع‌رسانی لازم به خادمان را به عمل آورند تا آنها سهم حق بیمه‌ خود را حداکثر تا روز 23 هر ماه واریز کنند و اگر موفق به پرداخت سهم بیمه خود در موعد مقرر نشوند، ادارات اوقاف ملزم هستند تا مکاتبه لازم را با شعب تأمین اجتماعی داشته باشند تا اسامی آنان از خدمات بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی حذف شود و اگرپرداخت نشدن از سوی خادم تا سه ماه متوالی ادامه داشته باشد، قرار داد بیمه‌شده ملغی خواهد شد.

عسکری گفت: جبران تعهدات بیمه‌ تأمین اجتماعی از محل درآمدهای مسجد یا دیگر وجوه متمرکز استانی و شهرستانی اکیداً ممنوع بوده و هرگونه تبعات مالی، حقوقی و ... بر عهده شخص ایجادکننده تعهد خواهد بود و شخصاً باید نسبت به جبران آن اقدام کند.

وی در توضیح دلایل اهمیت این موضوع در حالی‌ که پوشش بیمه خادمان ثابت مساجد کشور از سال 86 در حال اجرا بوده است، گفت: موضوعات مختلفی از جمله توجه نکردن و پرداخت نکردن به موقع و عدم اطلاع‌رسانی به تامین اجتماعی، سازمان اوقاف و امور خیریه را دچار مشکلاتی کرده، به همین دلیل ابلاغیه‌ای 26 اردیبهشت‌ماه به سراسر کشور برای ساماندهی و ایجاد نظم و انضباط در پرداخت حق بیمه خادمان ثابت مساجد کشور ابلاغ شد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف خادم ثابت مسجد را شخصی معرفی کرد که صرفا با همین عنوان در مسجد مشغول فعالیت بوده و با معرفی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبق ضوابط و مقررات تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

32 هزار خادم مسجد تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند

برچسب ها: سازمان اوقاف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.