مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه؛

موردی از ابتلای انسانی به بیماری تب کنگو نداشتیم

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در سطح استان با همکاری ادارت مربوطه در حال انجام است. 

تاکنون موردی از ابتلای انسانی به  بیماری تب کنگو نداشتیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ نادر پرور با اشاره به اینکه این بیماری یک بیماری مشترک و قابل انتقال از دام به انسان است، افزود: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به این بیماری در استان توسط دانشگاه علوم پزشکی گزارش نشده است اما آخرین وضعیت بیماری به صورت مرتب رصد می شود.


مدیر کل دامپزشکی استان؛ بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان دانست و گفت: عامل انتقال این بیماری، کنه است که با گزش حیوانات وحشی، دام های اهلی و حتی انسان این بیماری را منتقل می کند این در حالی است که این بیماری تلفات و یا علائم خاصی در دام ایجاد نمی کند.


وی با تاکید بر اینکه تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی به خصوص برای انسان است، اضافه کرد: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها این بیماری شیوع و بروز پیدا می کند و افرادی که با دام سر و کار دارند باید بیشتر مراقب باشند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ علایمی ندارد، گفت: اگر دام مبتلا به این بیماری باشد هیچ علائمی در آن مشاهده نمی شود و برای عموم مردم و حتی دامپزشکان نیز یک دام ناقل بیماری قابل تشخیص نیست.

 پرور یکی از راهکارهای پیشگیری از این بیماری را رعایت توصیه های بهداشتی دانست و گفت: مردم حتما گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه کنند و به هیچ وجه از مراکز غیرمجاز اقدام به تهیه گوشت قرمز ننمایند.

وی همچنین افرادی که اقدام به کشتار دام می کنند و قصاب ها و سلاخ های کشتارگاه ها را به عنوان افراد در معرض خطر این بیماری نام برد و افزود: این افراد برای جلوگیری از بیماری باید نکات بهداشت فردی را رعایت کنند تا از طریق ترشحات دام آلوده، درگیر این بیماری نشوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: از جمله اقداماتی که با همکاری استانداری برای مقابله با این بیماری انجام شده است، پیگیری برای تجهیز کشتارگاه های دام استان به سالن 'پیش سرد' می باشد.

 پرور افزود: به منظور تامین سلامت مصرف کنندگان فراورده های خام دامی، کلیه کشتارگاه های دام استان می بایست مجهز به سالن پیش سرد باشند و کشتارگاه هایی که این مهم را نادیده بگیرند تعطیل خواهند شد.

به گفته وی کشتارگاه صنعتی دام بیستون اکنون مجهز به بخش پیش سرد است و تمام لاشه های کشتار شده با طی مرحله پیش سرد از این کشتارگاه خارج می شود و مردم بی هیچ گونه نگرانی می توانند گوشت این کشتارگاه را استفاده کنند.

و همچنین به مردم توصیه کرد که اگر گوشت قرمز در کشتارگاه مرحله پیش سرد را نگذرانده باشد می بایست آن را حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری کنند و پس از طی جمود نعشی که گوشت را ضدعفونی و خوشمزه می کند آن را استفاده نمایند و از این طریق سلامتی خود را تضمین کنند.

وی  یکی دیگر از اقدامات مهم دامپزشکی در ارتباط با مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را مبارزه با ناقلین (کنه ها) این بیماری دانست و یاداور شد: انجام سمپاشی رایگان دام و جایگاه نگهداری دام در 700 روستا با اولویت مناطق گرمسیری، زلزله زده و مرزی و محروم از عمده ترین برنامه مبارزه با این بیماری در سطح استان بوده است.


وی تاکید کرد که ادامه روند تاثیر گذار سمپاشی رایگان در روستاها به تامین اعتبارات لازم و حمایت دستگاه های متولی به خصوص استانداری و سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد.

 پرور در ادامه سخنان خود همچنین به دامداران نیز توصیه کرد که به هیچ وجه تماس مستقیم با کنه نداشته باشند و همچنین در سمپاشی دام و جایگاه های دامی با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی تنها یکبار اقدام به سمپاشی برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو انجام می دهد، گفت: بهتر است در طول فصل گرما، دامداران حداقل 2 بار به فاصله زمانی 14 روز یکبار این سمپاشی را تکرار کنند.

وی از دامداران خواست به صورت مستمر با کارشناسان دامپزشکی در تماس باشند و با مشاوره همکاران ما، سم لازم و نحوه استفاده آن را فرا بگیرند و به موقع سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام را انجام دهند.

 پرور در ادامه سخنان خود همچنین به دامداران نیز توصیه کرد که به هیچ وجه تماس مستقیم با کنه نداشته باشند و همچنین در سمپاشی دام و جایگاه های دامی با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند.

لازم به ذکر است اکنون در استان کرمانشاه یک کشتارگاه صنعتی دام در بیستون و 12کشتارگاه سنتی دام در شهرستان های استان فعال است.

انتهای پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.