با این فناوری سلامت کاربران هواپیما‌های بدون سرنشین تضمین می‌شود

هدایت هواپیما‌های بدون سرنشین می‌تواند خطر‌هایی جدی برای کاربران در پی داشته باشد که اختراعی جدید این مشکل را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کارشناسان به تازگی نوعی سیستم هشدار برای افزایش ایمنی کار با هواپیما‌های بدون سرنشین طراحی کرده اند که می‌تواند خطر قطع یا آسیب دیدن انگشتان دست بر اثر برخورد با تیغه‌های بال هواپیما را کاهش دهد.

از این گونه هواپیما‌ها برای ارسال محموله‌های درمانی و پستی، نقشه برداری، عکس برداری و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

حتی به تازگی مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند برای بررسی و ترمیم مناطق آسیب دیده دیوار بزرگ چین از هواپیما‌های بدون سرنشین کمک می‌گیرند.

تیغه‌های روتور این گونه هواپیما‌ها می‌تواند سبب آسیب دیدگی شدید اپراتور هواپیما یا استفاده کنندگان شود،  افزون براین خطر مواردی چون نقض حریم خصوصی افراد به دلیل تصویر برداری غیرمجاز یا سقوط هواپیما بر روی اشخاص، اجسام و وسایل مختلف محتمل است.


این سیستم ایمنی جدید به نام (Safety Roto) به وسیله دانشمندان دانشگاه کوئیزلند استرالیا ابداع شده است.

در این سیستم ۴ حلقه از جنس پلاستیک سبک بر روی هریک از روتور‌های هواپیمای بدون سرنشین قرار می‌گیرد و چرخش پره‌های روتور سبب می‌شود حلقه پلاستیکی با آن‌ها در تماس قرار بگیرد، اما دچار چرخش نمی‌شوند و می‌توانند در بازه زمانی کوتاهی روتور‌ها را از حرکت باز دارند.

با استفاده از این سیستم اگربه طور مثال انگشت دست مشتریان یا اپراتور هواپیمای بدون سرنشین به سوی یکی از تیغه‌ها نزدیک شود، قبل از تماس با تیغه روتور، حرکت آن‌ها به سرعت متوقف می‌شود، زیرا حسگر نوری مادون قرمز نصب شده در زیر حلقه‌ها جهت حرکت دست را شناسایی و حلقه پلاستیکی تیغه‌ها را متوقف می‌کند.


کارشناسان موفق شده اند کل زمان لازم برای انجام این فرآیند را به زیر ۶ صدم ثانیه برسانند تا ایمنی استفاده از این وسایل افزایش یابد، در مرحله بعدی دانشمندان امیدوار هستند با به دست آوردن شرکای تجاری بتوانند این محصول را به فروش جهانی برسانند و قیمت آن به کمتر از ۵ دلار برای هردستگاه برسد.

این اختراع در جدیدترین کنفرانس بین المللی رباتیک و متحرک سازی (International Conference on Robotics and Automation) معرفی شده است.

منبع: newatlas
انتهای پیام/

جلوگیری از قطعی انگشتان دست به وسیله پهپاد‌های تجاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار