در آستانه یکساله شدن بحران کشور‌های عربی خلیج‌فارس

پناهندگی پسر یکی از شیوخ امارات به دوحه برگ برنده‌ای در دستان قطری‌ها

علی‌رغم ادامه بحران کشور‌های عربی خلیج‌فارس، پناهنده شدن پسر یکی از شیوخ امارات به قطر جنجال زیادی بپا کرده است.

پناهندگی پسر یکی از شیوخ امارات به دوحه برگ برنده‌ای در دستان قطری‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الاخبار، با گذشت یک سال از بحران کشورهای عربی خلیج فارس و عدم حل و فصل اختلافات موجود بین چهار کشور تحریم‌کننده و قطر، پناهندگی پسر یکی از شیوخ امارات به دوحه می تواند به مثابه برگ برنده ای در دستان قطر برای اعمال فشار به امارات برای آغاز مذاکرات مستقیم و رو در رو باشد.

پایگاه اینترنتی روزنامه "الاخبار" در مطلبی درباره ادامه بحران بین چهار کشور عربی با قطر نوشت: همزمان با گذشت یک سال از بحران خلیج فارس، اکنون این بحران وارد مرحله تازه ای شده است که تحولات شتابزده آن، چه با تشدید اختلافات و چه با کاستن از آن، تکلیف این اختلافات را روشن می کند. پناهندگی پسر یکی از حکام امارات به قطر چند روز پیش، آخرین تحول در این بحران بود. این اتفاق برگ برنده ای به دوحه برای اعمال فشار به محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی داد که مخالف ایده مذاکره با قطر بود.

بیشتر بخوانید: بحران کشور‌های عربی خلیج‌فارس در آستانه یکسالگی/ قطر سربلند از تحریم‌ها 

با وجود اظهارات مقامات کاخ سفید درباره قصد ترامپ برای حل و فصل بحران خلیج فارس، این اتفاقات حاکی از ریشه‌دارتر شدن اختلافات است، به گونه‌ای که این اختلافات هم اکنون در حال ضربه زدن به خاندان حاکم در کشورهای عربی خلیج فارس است. یک منبع آگاه در یکی از کشورهای عربی خلیج فارس در گفتگو با الاخبار از پناهندگی پسر شیخ راشد بن حمد الشرقی حاکم امارت فجیره به سفارت قطر در لندن در نوزدهم این ماه خبر داد.

به گفته این منبع، شیخ اماراتی ده روز پیش شخصا به سفارت قطر رفته و درخواست پناهندگی کرده است. وی در طول سه روزی که در این سفارت حضور داشته، بسیاری از اسرار حکومتی را افشا کرده است. چهارشنبه شب گذشته مصادف با بیست و سوم ماه مه وی با خودروی دیپلماتیک از سفارت قطر به فرودگاه هیترو منتقل گردید و از آنجا با گذرنامه دیپلماتیک خود سوار بر هواپیمای شخصی وارد دوحه شد.

یادآوری می شود شیخ راشد بن حمد الشرقی سال 2013 از دانشگاه متروپولیتان لندن دکترای اقتصاد خود را دریافت کرد. وی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی در امارات فجیره فعالیت می کرد و هنوز علل واقعی پناهندگی وی به دوحه مشخص نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطر ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار