35 درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: 35 درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود.

شاهپور علایی مقدم، قائم مقام سازمان امور عشایر ایران پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،  اظهار داشت:  جامعه عشایری به عنوان گروه هدف سوم کشور بعد از جامعه شهری و روستایی شناخته می‌شوند که عشایر غیور ایران براساس اسناد موجود از سال 1245 تا به امروز در کشور حضوری فعال داشته و بخش عمده فرهنگ ایرانی برگرفته از آداب و رسوم عشایر است.

وی با بیان اینکه عشایر از منابع طبیعی در راستای تولید و رونق اقتصادی کشور استفاده بهینه می‌کنند، گفت: آمار جامعه عشایری یک میلیون و 200 هزار نفر است که دو درصد جمعیت کل کشور را شامل شده و این قشر در بهره‌وری نیروی انسانی و عوامل تولید طبیعی بهترین عملکرد را دارند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: 164 میلیون هکتار اراضی در سطح کشور وجود دارد که 150 میلیون هکتار در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 75 درصد منابع آبی کشور نیز در اختیار بخش کشاورزی است.

علایی مقدم افزود: در کنار این اراضی کشاورزی 84 میلیون مرتع در سطح کشور موجود بوده که از این میزان 34 میلیون هکتار مرتع تحت اختیار عشایر در بیش از 15 هزار سامانه عشایری قرار دارد.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه توجه مناسبی به عشایر به عنوان متولیان تولید شده است که 25 درصد گوشت قرمز کشور و 35 درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که نرخ باسوادی در جامعه عشایری با توجه به امکانات محدود آموزشی بیش از 64 درصد است.

انتهای پیام/ ع

تولید صنایع دستی توسط عشایر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.