رئیس شورای عالی استان‌ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

میزان مصرف آب در ایران، دو و نیم برابر میانگین جهانی/ بحران آب در راه است

الویری گفت: میزان متوسط مصرف آب در ایران دو و نیم برابر میانگین جهانی است، با این توصیف به سمت بحران جدی آب پیش می‌رویم.

میزان مصرف آب در ایران، دو و نیم برابر میانگین جهانی/ بحران آب در راه استمرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر اینکه در وضعیت نگران‌کننده‌ای در خصوص کمبود آب قرار داریم، اظهار کرد: در حال حاضر از ذخایر و منابع فناپذیر استفاده می‌کنیم.

وی افزود: میزان بارش به دلیل تنوع اقلیمی در ایران از 250 میلی‌متر به 210 میلی‌متر کاهش یافته است، این در حالی است که متوسط بارش در دنیا 800 میلی‌متر است. همچنین میزان تبخیر در کشور ما 4 برابر دنیا است. این میزان تبخیر به دلیل شیوه استفاده از آب و تابش خورشید است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: میزان مصرف متوسط آب در ایران دو و نیم برابر میانگین جهانی است، با این توصیف به سمت بحران جدی آب پیش می‌رویم.

نابود شدن یک تمدن در گرو شیوه مدیریت مصرف آب

وی با اشاره به سفرنامه‌های موجود در گذشته‌های دور گفت: سفرنامه‌ای از ری تا خراسان موجود است که نشان می‌دهد تمام طول مسیر افراد نور خورشید را نمی‌دیدند، چرا که تمام مسیر پوشیده از جنگل بود. در حال حاضر در این مسیر کویر پیش‌ روی کرده است و اگر مسئله مدیریت شیوه مصرف آب اصلاح نشود، شاهد نابود شدن یک تمدن در این منطقه از کره زمین خواهیم بود.

الویری با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار زیاد است و به شیوه نادرست مصرف می‌شود، گفت: همچنین مسئله بازچرخانی آب باید در دستور کار قرار گیرد و برای مدیریت بحران آب به همفکری همه جانبه نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
شما غسل نکن و از توالت فرنگی استفاده کن ببینیم آب در کشور فراوان میشه!!
Germany
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
باید از آب شرب در آبیاری ها استفاده نکنیم
Germany
الهام
۱۳:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
سلام طاعات همگی قبول
ما در جنوب زندگی می کنیم. سالهاست که برای مقابله با کم آبی منبع زیر زمینی به طول ۴ در عرض ۳ و به عمق ۵ متر درست کرده ایم‌. آب باران را ذخیره می کنیم و با مصرف صحیح ۶ ماه از سال از آب شهری استفاده نمی کنیم. نحوه ی مصرف به صورت زیر است:
آب از منبع زیر زمینی به منبعی که در بالای منزلمان قرار داده ایم پمپاژ می شود و از آن جا در مسیر آب قرار می گیرد. آبی هم که برای نوشیدن و غذا درست کردن هست از دستگاه تصفیه آب عبور می کند.
ضمنا یکی از باغداران نیز بدون حفر چاه و تنها با درست کردن منبعی به طول ۱۰۰ متر در عرض ۱۰۰ متر و عمق ۱۰ متر تمام آب مورد نیاز درختانش را در تمام طول سال تامین می کند.
مسائل قابل حل هستند ولی هیچ اراده ای وجود ندارد و همه حرف می زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
مثالی است که می گوید شل بگیری صفت میخوری.سریعا نسبت به قطع انشعا ب نمایشگاههای اتوموبیل .مغازها.بوتیکها،کارواشهای اتومبیل درسراسر کشورقدانمایید.نظارت بر بیمارستانها دربخش خدمات ازطریق مدیران بیمارستانها برجها،آپارتمانهایی که دارای حیاط بزرگ هستند به هر حال نظارت شرکت آبفا لازم است بنشینیم بگوییم بحران آب داریم دردی دوا نمی شود دربخش کشاورزی وهمکاری نمایندگان مجلس لازم است آقایان نرونددر ادارات آبفا استانها وشهرستانهابا تعدید امتیاز بگیرنددر بخش کشاورزی ومانع اجرا قوانینی بشوند که خودشان تصویب کرده اند.
-
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
کشاورزی درست بشه بقیش حله
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۱۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
همش تو کشاورزی هدر میره✌
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
از مسئولین خواهشمندم اختلاس و پولشویی رو جدی بگیرن و خرج واردات برق کنن تا این همه آب در زمینه کولرهای آبی مصرف نشه.بجای کولرهای آبی از کولرهای گازی استفاده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه ۹۷ درصد مصرف آب مربوط به صنایع وکشاورزیست در حالیکه مدام کاهش مصرف رو از مصارف خانگی تبلیغ می کنند. مردم ما بیشترین همکاری رو داشتند در حالیکه ارگانها کمترین تلاش رو دارند. نمونه آن آبیاری سنتی فضای سبز توسط شهرداری ، عدم بازیافت فاضلاب توسط سازمان آبفا، عدم نظارت بر تاسیس باغ با درختان پر مصرف در منطق کمبود آب توسط سازمان جهاد کشاورزی و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
در مورد اطلاع رسانی بحران اصلا مسولین حساسیتی که باید وشاید رو نشان نمی دهند
موضوع هلاکت است وزندگی
20 سال قبل هم قرار بوده کارهایی بکنند که روی کاغذ مونده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
غسل و توالت ایرانی را جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۹:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
شیرهایی برای مساجد و مدارس و حسینه و پارک طراحی کنیم که به اندازه سر سورنگ آب بیرون بریزد
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۹:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
از دولت خواهشمندم که نسبت به جمع آوری شیرهای آب که به صورت پیچ و واشر باز و بسته می شوند اقدام و شیرهای اهرمی را به مردم بدهد
شیر های واشر دار به خاطر اینکه آب های لوله کشی املاح و زنگ آهن دارند درست بسته نمی شوند و با تعویض واشر مجددا نیاز به تعویض واشر پیدا می کنند
همچنین طرز استفاده بعضی از مردم در استفاده از آب بسیار مزخرف است
می خواهند آب به صورت و سر خود بزند شیر را تا آخر باز کرده و داخل آینه نگاه می کنند
یا یک لیوان آب برای وضو کافی است شیرهایی برای مساجد و مدارس و حسینه و پارک طراحی کنیم که به اندازه سر سورنگ آب بیرون بریزد
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۰۰:۲۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
از مسئولین درخواست دارم بهترین راه کاروصرفه جویی در مصرف آب را به تمام اقشار جامعه ومردم ارائه دهند،تا در مصرف آب مدیریت شودتا با توکل بر خدا از بحران کم آبی رد شویم.
آخرین اخبار